Sv: Ledarskaps övningar
Låter ju jättebra.
Det där med att flytta fram/bakdel är lite speciellt. Har varit det som varit svårast även för mig. Men det kom av sig själv. När hästen börjar flytta för gester utan att tänka på det, med all tabke på dig, så blir det lika naturligt som det andra.
Hur man går vidare. Ja, jag är inte "nh-människa", och jag följer inga regler, så jag kan ju bara komma med mina egna tankar och erfarenheter. Det jag gör är mestadels att utveckla det som jag just berättat. Tankarna med det jag gör är att det ska vara roligt för hästen, och att det samtidigt ska bygga hans självförtroende och även förtroendet för mig.
Jag utvecklar det till att leka med honom på olika sätt. Tänk dig lite att du dansar med hästen - ja, hempfling inspirerat.. :smirk: Om du har sett "Body language" så är det en del där han springer med en andalusier och den gör precis samma rörelser som han gör. Det gör jag ofta med min häst - inte lika felfritt, vi är bara "påväg" än
. Det är stärkande, hästen får spela ut hur ståtlig och stark han är och bygger samtidigt muskler och är gymnastiserande. Jag ber honom att göra allt mäjligt som man kan komma på att en häst kan utföra. Det är ett sätt att "utveckla" det på.
Löslongering är inget som jag använder mig av. Av den enkla anledningen att jag inte ser vad som är syftet. Dessutom kan det bli en riktigt farlig övning, både för häst och människa. Och jag ogillar budskapet det sänder. Så där kan jag inte komma med något konkret förslag eller råd.