Ledarskaps övningar

Mirre

Trådstartare
Har nån nåt bra tips på såna?
Har dock ingenstans att jobba hästen lös.
Hagen är lervälling och vill inte släppa honom helt utan staket.

Sv: Ledarskaps övningar

Den bästa 'ledarskaps övningen' enligt mig, är att naturligt ta kontakt med hästen och ta och ge med rätt inställning.

Du bör hålla dig till samma plats varje gång, första tiden, men det känner man själv. Alla är olika.

Ta ut hästen i grimma och lina - mjuk longerlina använder jag. Den får inte vara för hård eller tung.

Börja med att leda hästen. Du håller ut handen och går framåt med syftet att hästen ska följa din hand. Endast några steg, sen byter du riktning - välj den riktning som känns mest naturlig och som du känner att hästen nog kommer att följa utan att tänka. Sedan utvecklar man det till snabbare vändningar, svårare riktningar. Detta ska ske på lång lina. Du håller linan ihoprullad i v. hand och låter den löpa genom h. hand till hästen. Den ska inte släpa i marken men vara lite hängande, så att du kan ta om du vill, men hästen ska ändå kunna hamna lite efter utan att det drar i den. Man får anpassa lite under arbetet. Hästen ska följa din hand och inte draget i grimman.

Nu har du en konsentrerad och intrsserad häst - för hoppningsvis. Du har bett den utföra enkla övningar som ändå får igång den lite och gör att den känner sig starkare. Byggt på dess självförtroende och visat att du är en stark, tydlig och vänlig individ som inte försätter hästen i situationer den inte klarar av.

Där har du en början. Denna 'övning' använder jag mig alltid av när jag träffar ene ny häst. Det är ett sätt att ta kontakt, lära känna och visa vem man är.
Mycket enkel 'övning' som ger ett starkt intryck hos hästen. Och chansen att man skulle förstöra något är ytterst liten.

Sen går man vidare med andra övningar och utvecklar i anpassning till hästen och en själv.

oki tack!
har gjort det med honom och det funkar väldigt bra.
Han är i uppmärksam och nyfiken på det mesta, har gjort (och gör) det mest grundläggande för att få kontakt och har väl kommit en bit på väg. men hur går man vidare?
Leda honom är inga problem
Inte heller stanna, backa flytta fram (tycker han dock är lite svårt)
och bakdel. Flytta hela hästen i sidled går väl sådär men vi jobbar på det.
Backa både med och utan tryck eller lina funkar också.
Har påbörjat löslongering men har just nu ingenstans att vara så väntar med det.
Men vad mer kan man göra? Har tilt i huvet tror jag :D
Inga ideer.
Ska börja tömköra honom igen nu och sådär.
Rida får vänta har ingen sadel och tänktemuskal honom mer innan jag köper en.

Låter ju jättebra. :) Det där med att flytta fram/bakdel är lite speciellt. Har varit det som varit svårast även för mig. Men det kom av sig själv. När hästen börjar flytta för gester utan att tänka på det, med all tabke på dig, så blir det lika naturligt som det andra.

Hur man går vidare. Ja, jag är inte "nh-människa", och jag följer inga regler, så jag kan ju bara komma med mina egna tankar och erfarenheter. Det jag gör är mestadels att utveckla det som jag just berättat. Tankarna med det jag gör är att det ska vara roligt för hästen, och att det samtidigt ska bygga hans självförtroende och även förtroendet för mig.

Jag utvecklar det till att leka med honom på olika sätt. Tänk dig lite att du dansar med hästen - ja, hempfling inspirerat.. :smirk: Om du har sett "Body language" så är det en del där han springer med en andalusier och den gör precis samma rörelser som han gör. Det gör jag ofta med min häst - inte lika felfritt, vi är bara "påväg" än ;). Det är stärkande, hästen får spela ut hur ståtlig och stark han är och bygger samtidigt muskler och är gymnastiserande. Jag ber honom att göra allt mäjligt som man kan komma på att en häst kan utföra. Det är ett sätt att "utveckla" det på.

Löslongering är inget som jag använder mig av. Av den enkla anledningen att jag inte ser vad som är syftet. Dessutom kan det bli en riktigt farlig övning, både för häst och människa. Och jag ogillar budskapet det sänder. Så där kan jag inte komma med något konkret förslag eller råd.

Okej, jo framdelen är svår att flytta. Blir bara att han viker undan med huvet och går framåt.
Får jobba mer på det. Bakdelen är inga problem.

Zindy16 skrev:
Okej, jo framdelen är svår att flytta. Blir bara att han viker undan med huvet och går framåt.
Får jobba mer på det. Bakdelen är inga problem.

Vanligast är att man kommer ur position när man flyttar framdelen. Man bör stå vid huvudet/halsen annars kommer man för långt bak och då går hästen framåt. Enklast är att ta en stav till hjälp som förlängning av armen och lägga på trycket med den vid nacken. Regeln "smek, lägg på tryck i faser och smek så snart hästen gett en positiv respons" är nyckeln för all inlärning av det här slaget.

Vill man lägga på tryck med händerna placerar man ena handen vid knuten på repgrimman/eller vid "fäst-ringen" på vanliga grimman och den andra kan man hålla ut så att den är positionerad där skänkeln kommer att komma.

Detta är grunden för att flytta hela framdelen, och man börjar flytta hästen vid huvudet för att det helt enkelt är mest logiskt och enklast för hästen att förstå vad den ska göra. Varefter flyttar man punkten från huvudet, nedåt halsen och tills man har den där man kommer ha skänkeln. Detsamma gäller alltså för bakdelen - man flyttar tryckpunkten närmare placeringen för skänkeln varefter.

Känns det som att du kommer ur position fastän du står vid halsen kan du börja att stå mitt för hästens huvud och utgå därifrån.

Good luck!
Camilla

tack!
Problemet är bara att lägger jag handen vid knuten så vänder han bort huvudet och går framåt istället.

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 998
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Anläggning Ska gå med 3 hästar på samma gång till en hage över en bro 1 stor häst och 2 shettisar leder dom tillsammans. Bron har ett staket som är...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama