Ledarskap..

Barnardo

Trådstartare
Jag är totalt fascinerad av det här med ett bra hästmannaskap.. försöker lite själv och jag tycker faktiskt att jag och pållen har kommit en bra bit på vägen.. Men, ändå känner jag verkligen att hästens fokus oftast inte är på mig, om jag inte har något som kan vara ätbart för honom.. Så vill jag inte att det ska vara, vill inte behöva ha godis i fickan varje gång jag hanterar honom, bara för att han ska vara koncenterad på mig.

Har testat mycket med seven games och lite sådant, men han tycker det är sååååååå tråkigt... Är det någon som har tips på hur man kan få hans uppmärksamhet och att han fortsätter vara koncentrerad på mig, utan att jag behöver ha godis i handen?

Sv: Ledarskap..

Hej!
Prova med att göra lite oväntade saker: När du leder honom, stanna plötsligt och be honom stå stilla, gå framåt några steg, stanna igen. Eller stanna och be honom backa eller flytta bakdelen några steg.
När du longerar: ett halvt varv i skritt, sedan halt, sedan fram i trav ett halvt varv, skritt i åtta steg, trav i åtta steg, halt, fram i skritt. (Bara förslag på hur man kan variera, det viktiga är att det är lite oväntat och inte blir rutin).
Byt varv ofta, öka och minska volten, longera runt koner och över bommar.
Jag tror att det viktiga är att hästen lär sig att han måste fokusera på dig eftersom du kräver hans uppmärksamhet och ofta gör oväntade saker- som han ju inte vill missa!
Lycka till!

Sv: Ledarskap..

Det din häst behöver är en lektion i respekt och ledarskap. tillåt honom aldrig att nonchalera dig om du bett honom om något, var då bestämd och visa honom var skåpet ska stå.

Variera träningen, ibland kan du bara sätta på honom en repgrimma och arbeta i paddocken. Lär honom då att t.ex. gå undan för dig, försök göra dig så stor som möjligt och gå hastigt emot honom. Om han inte reagerar kan du peta med spöet på bogen och vifta lite mer med armarna. När han går undan slutar du genast och sänker blicken, armarna och gör dig så liten som möjligt. Gå fram och klappa honom. Var även noga med att han hela tiden har fokus på dig. Tillåt inte att han tittar åt ett annat håll eller på andra hästar, utan ryck då till bestämt i grimskaftet tills att han är "tillbaka".

Förutom denna respektövning kan du träna markarbete i paddocken och träna på att göra halter, halvhalter, arbete på volten för att få honom att koncentrera sig på dig. Rid gärna även i skogen i kuperad terräng för att öva upp hans balans och vilja. Så slutligen, ge honom inte för mycket gott att tugga på. En liten smekning på halsen när han gjort något duktigt eller en enstaka morotsbit när ridturen gått riktigt bra brukar räcka.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 401
Senast: Habina
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 739
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar