Ledarskap?

T

tjiir

Jag har funderat över de där med ledarskap lite och kom att tänka på när hästarna i vilt tillstånd är tilsammans så lämnar ju inte ledarhästen sin flock en längre tid.
Och människan "ska" ju vara hästens "ledare", men det annsvaret tar vi inte. Vi "ser" inte till hästen under dagtid/nattid, endast när vi rider/kör osv. Tränare säger vad vi ska göra för att bli bättre "ledare"
Så kan hästen verkligen uppfatta människan som ledare av den korta tid man är hos den? Vad tror/tycker ni?
 
Sv: Ledarskap?

Varför inte? "Du" ser väl upp till din fotbolledare som din ledare under träningar och matcher även om ni inte tillbringar dygnen ihop?

OM hästen ska betrakta dig som sin ledare när ni är tillsammans, hänger på dina kvalitéer och inte så mycket på tid.

LIA
 
Sv: Ledarskap?

Det beror ju lite på vad du menar med ledare också. menar man ledare över hästen, eller hela flocken? Ledare som bestämmer allt hela tiden, eller bara "lekledare"?
Allt är relativt ;)
 
Sv: Ledarskap?

Min uppfattning, som jag skrivit om många gånger, är att vi kan vara ledare för hästar, en och en, men inte flockledare. Till det fordras egenskaper och förutsättningar som vi inte besitter.
Att man kan vara ledare för en grupp på 2-3 hästar, som man har ett individuellt etablerat förhållande till, samtidigt är inte lika med att vara flockledare.

Ledare som kan bestämma allt hela tiden man är tillsammans, men som bara gör det vid behov. Rangordningen finns alltid där.

LIA
 
Sv: Ledarskap?

*Knapplån*

Nu har jag rensat tråden från ovidkommande saker och hoppas att tråden håller sig till ämnet.

Axel ombedes vänligen men bestämt att PM'a LIA om oklarheter kvarstår.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator

Gott Nytt ÅR, tillönskas alla!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Stekspaden
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 967
Senast: Hedinn
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp