B

bfbla

Hej jag har ett russ som är 2 år och jag undrar om ni har några bra ledarskapsövningar att dela med er.

Tack på förhand

Sv: Ledarskap

Det en 2åring mår allra bäst utav och som den lär sig mest respekt/ledarskap ifrån är när den får vara i storflock, gärna unghäst flock.

Faktiskt så gör inga speciella övningar/lekar någon egentlig skillnad om du nu vill träna ledarskap. Det är den dagliga hanteringen som är viktig, -hur du hanterar din häst. Den spelar egentligen inte så stor roll VAD du gör, utan HUR du gör det..

Jag har en tvåårig hingst som jag tränar på att backa när jag ber honom, stå stilla bredvid och framför mig (med huvudet mot mig, alltså, som när man ställer upp för visning), att inte gå före mig när han leds och att inte försöka tränga sig förbi mig in/ut ur stallet eller in/ut ur boxen.
Räcker bra i den åldern tycker jag, sen longerar jag lite också, och övar på att ha träns och sadel.

Jag håller med saraandersson... Håll inte på och tjafsa så mycket med hästen. Hantera den som vanligt så att den lär sig det viktigaste, lyfta hovar, gå fint i grimskaft, etc.

Ledarskap är ett väldigt mänskligt begrepp. Så länge hästen vet vad som krävs och vet att du går att lita på så kommer ni inte få några större problem. "Ledaren" finns bland de andra hästarna ute i hagen, du är människan. Detta enorma fokus på att "bli ledare" gör mer skada än nytta...

Hej!
Alltid lika kul med unghästar oavsett vad man ska ha dom till.

Gör så mycket "knasiga" saker som möjligt med din häst.
Allt som får den att lita på dig, för ju bättre de sakerna sitter innan inridning desto bättre. Då har ni redan byggt upp en relation och ett samspel och du kommer kunna läsa hästen på ett säkerhetsförebyggande vis.

Du kommer t.ex att se när den är på väg att resa sig/ sparka mm mm.

Jag hade nog till att börja med börjat gå ut med hästen på lite korta promenader, träna lite succesivt att stanna, backa, svänga och öka/sänka hastighet när ni e ute och går. Dela upp det och gör inte samma sak för ofta utan byt stannadet mot backandet och sen svängandet osv.
DET FÅR INTE BLI TRÅKIGT!

Annat du kan hitta på är att longera, flytta bak och framdel på hästen.
Lyfta alla fyra hovarna från samma sida.

Träna på att hästen ska ha dig i 100% fokus när du leder den att om du stannar ska den också göra det utan att gå över dig mm.

Alltid bra att träna på ur säkerhets synpunk!
Ju mer DU kommer på att du behöver träna med just DIN häst, Desto bättre.

Detta kan du göra så ofta du vill dock ska du ju kanske inte stå och longera i timmatal, men 5-10 min i början och ALLTID ALLTID ALLTID Sluta när ni har som roligast! Även om det bara gått typ 3 minuter!

Ha det så skoj med din unghäst!

Tycker det är svårt att skriva på internet utan att kunna visa hur man menar, lätt att det blir missförstånd, el. att man gör fel kanske. Men en grundläggande ledarskapsövning är zonövningen. Att kunna flytta bogarna är oxå väldigt mkt. en ledarskapsövning och man kan göra det lätt för sig och börja på nära håll och sedan öka avståndet alltefter man får in det i kroppen och hästen lyssnar.

Men jag vill inte skriva ingående hur man går till väga just för att jag inte kan säga om du gör rätt el. fel. Och gör man helt galet, så är det bättre att inte göra alls ;).

Ta hjälp av en bra tränare! Om du bor i Sörmland så kan jag tipsa på några. (Pm:a isåfall :))

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej på er! Jag undrar om ni kunde hjälpa mig angående vilket mobilabonnemang som är mest prisvärd och fungerar bra? I dagsläget har...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 023
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Mrs Chippy
·
Katthälsa Katterna i familjen brukar få kaninöron, kanintassar, och andra kaninkroppdelar att mumsa på och leka med. Nu har mamma fått erbjudande...
Svar
12
· Visningar
676
Utrustning Hej! Jag behöver ett pannband med knäppen som man kan fästa en löstagbar käkrem i, frågan är bara vilka som är bäst?! Flera märken...
Svar
3
· Visningar
375
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama