Ledarskap är inget man tar!

Sv: Ledarskap är inget man tar!

Bra poäng du tar upp. Och du är den första jag stött på som tänker så, förutom jag själv.

Detta är min filosofi:
Alla varelser är på jorden med samma rätt och samma värde. Vi är alla olika med en enda gemensam sak - frihet. Frihet är något som alla har rätt till. Och då menar jag frihet att själv få välja sin egen väg. Och denna rättighet har ingen varelse rätt att ta ifrån någon för egen njutnings skull.

Jag anser inte att människan har något sorts övertag eller högre värde än andra varelser. Mao. har vi människor, enligt mig, inte rätt att frihetsberöva djur för att själva kunna utnyttja dem, mot deras vilja.

Om vi nu utgår från att alla inte har det tankesättet men iaf vill ha en naturlig hästhantering så kan jag informera att denna regel gäller även i en hästflock. Ingen häst är fånge där och alla har möjlighet att gå när som helst.

Vad är en ledare då? Min tolking av en ledare är att detta är en stark, men framförallt intelligent, individ som tar det huvudsakliga ansvaret för flocken. Den hästen guidar flocken och visar de andra den säkraste vägen till trygghet. Ledaren har ansvaret för att flocken överlever.

Ledare blir den som de andra djuren har förtroende för. Den hästen som de andra hästarna anser har störst kapacitet för att leda dem på rätt väg. Det är alltså flocken som väljer ledare, inte ledaren som tar ledarskapet.

Ledaren har stort inflytande över flocken av den enkla anledningen att detta är det säkraste sättet för att överleva. Ledaren har inte på något sätt tvingat de andra att lyda, de gör det av egen vilja efter som att en organiserad flock är en stark flock.

Hästar är bytesdjur vars största instinkt är att överleva. Därför är de också mycket samarbetsvilliga med den som erbjuder dem trygghet. Ledaren är en trygg individ som skyddar dem (inte rent fysiskt, utan han leder dem mot tryggheten).

Jag gjorde en gång en jämförelse, som jag inte riktigt minns hur jag formulerade, men den har en enkel poäng. Tänk dig att du är ute och plötsligt kommer öga mot öga med ett aggressivt lejon. De flesta känner en viss otrygghet och rädsla i denna situation. Då kommer en lejontämjare. Skulle du känna dig tryggare? Det skulle jag göra. Jag skulle också göra exakt som lejontämjaren bad mig göra. Varför? För att han/hon har större kapacitet än jag att tämja lejonet och få oss därifrån levande. Min största tanke är att överleva.

Varför ska jag vara ledare över min häst då? Den frågan ställer jag mig ofta. Ibland har jag en motivering och ibland inte. Man tycker väl att efter som att människan är mer medveten om vanliga faror som bilvägar etc. så bör vi också ha kontrollen. Självklart ligger det någonting i det, men det ger oss inte rätt att ta den. Människans första uppgift är att övertyga hästen om att hans tillvaro (i fångenskap) är något han vill själv. Jag måste övertyga min häst att vilja stanna hos mig. När jag har gjort det har jag en häst som tycker att det är trevligt att vara i hagen/stallet. Men jag är inte hästens ledare för det och det behöver jag inte heller vara. Däremot, när jag börjar spendera tid med hästen, då börjar det bli viktigt att ha sina platser. Och då är det dags att övertyga hästen om att jag ska visa honom den tryggaste (och enklaste) vägen, och att han kan lita på mig.

Man ska veta att människan är ett rovdjur och ses som ett rovdjur i hästen ögon. Därför är deras respekt till oss inte den sorts respekt som de har för en ledare utan den respekt man har för sina fiender (lejonet). Det är mycket få människor som är ledarindivider för sina hästar och det är inte alls fel. Är du en ledare så är du ödmjuk och vet dina brister - för det gör hästen. Och gör du det så vet du också att du ibland inte alltid har mer kapacitet än din häst när det gäller en del saker. Därför är det inte fel att du ibland låter hästen ta över ledaskapet. För vi är ännu inte fullärda.

Mumin_79 skrev:
Tyckte din presentation var lite skojjig :) Eftersom den kunde varit min :rofl: :rofl:

Norrköping och intresserad av lösdrift barfota nh och akademiskt . :smirk:

Vart har du din häst? Min han står på en lösdrift barfota så klart på Stall Eda. (Lövstad slott)

Känner du till Att det kommer en Ar tränare till restad en gång i månaden samt att Katrin w kommer ned i sommar o håller kurs

MvH MuMin

Trevligt med likasinnade :) jag är tyvärr hästlös pga studier och student-som-bor-hemma-ekonomi, det enda jag har i hästväg är en 25-årig gammal travare som jag mockar åt en gång i veckan... :angel: jo jag känner till det om katrin w, fick en inbjudan till nu i maj och i augusti så man får väl se om man masar sig dit! vart ligger restad ?

rocki skrev:
:angel: Något är man ju, om man nu vill kalla det för ledare, kompis men någon slags ledare eller vad jag vill kalla det, är jag ändå, det är ju trots allt jag som ger dem mat, träna dem och lär dem massa saker osv...Men det är ju ömsesidig respekt som gäller om man vill vinna hästens fötroende....helt klart....;)

Tror du verkligen att hästen ser dig som sin naturliga ledare bara för att du "tränar dom och lär dom saker"? Visst är de beroende av maten som du ger dom men det ger dom nog inte mycket credits för. En häst som är tjurig i boxen och som jag urfodrar ser mig inte som ledare för det, då skulle han helt enkelt inte visa upp ett surt beteende. En flockledare äter den mat han vill ha först och de ranglägre får vänta, och fast du vill se dig som "ledare" så kommer du och ger honom maten, kanske till och med en morotsbit direkt från handflatan (då är du definitivt inte ranghögre i hästens ögon :crazy: ) det låter lite överdrivet och visst, en häst som man har ömsesidig respekt med tappar inte respekten bara för att du utfodrar honom/henne. Men skulle jag vara ledare över hästen för det? Knappast, kallar det hellre jämställdhet.

Hade jag något ridbart hade du varit välkommen att rida på min. Han skrittas 10 min en gång i veckan i skogen just nu så det är inte så mycket att rida på :-) Men om du känner lust att träna lite med han så är du varmt välkommen. Han är perfekt att träna nh med eftersom han är tuff. ärlig och gärna tar ledarskapet om man låter han. Jättesnäll är han och otroligt social :love:

Restad ligger nästan mitt emot tingstad kyrka, bredvid e22 på väg mot söderköping. Kan hämta upp dig om du vill hänga med på nästa träning.. Även utan häst får man mycket i utbyte av att vara med och prata med de andra tjejjerna. :bump: :bump:
Jag och festis kommer vara med from nästa träning.. Har lite problem med att hitta transport att hyra utan att gå helt bankrutt :crazy:

Kramar Jaana

Visst ska det gosas och ha en underbar relation med sin häst men jag är otroligt konsekvent med saker, ex still står man tills matte sagt annat annars flyttas man tillbaka vid rörelse antingen till utgångspunkten eller längre bort från det intressanta beroende på situation. Sedan gäller det att göra samma sak om och om igen oavsett hur många gånger och till slut får man möda för besväret och en häst som faktiskt står still.
(still för mig är ungefär samma ställe, anpassar mig efter situationen, att byta viloben och ta något steg och skifta balansen ell lik måste få vara tillåtet)

Jag ser det som så här., Tillit och respekt får man med tiden genom att vara rättvis, konsekvent , trygg, orädd och genom att kunna hantera olika situationer på ett bra sätt tillsammans med hästen. Och även eftergift och veta när man ska sluta

Bestämanderätten tar man. Jag relaterar allt praktiskt med häst till deras naturliga beteende.

Släpper man ihop tre hästar så blir det ett jäkla liv (oftast)
Den som tyligt markerar att det är jag som bestämmer ( detta kan vi göra vänligt med bestämmt utan våld anser jag genom tydligt markera ex genom förflyttning av hästen och inte tvärtom)

Thats my opinion :idea:

:bump: :bump:

För mej är NH ett bra sätt att komunicera med sin häst men jag tycker också att det är väldigt kul som en ridsportsgren... Jag tror att det påverkar hästen positivt med lekarna och övningarna som ingår i NH.
Med det här med ledarskap tycker jag att det mer handlar om respekt och samarbete mellan häst och människa, åt båda hållen så att säga...
Jag håller själv på mycker med NH :D

Intressant fråga! :)

Här kommer mina åsikter:

Hästen värderar allt vi säger - och framför allt det vi gör. För att han ska tycka att vi är något att ta hänsyn till måste han uppfatta oss som en ledare.

Det här är min definition av ledarskap när det gäller hästkommunikation: ”Ledarskap är att påverka en häst i syfte att nå ett visst mål. En ledare ska få hästen att växa, utvecklas, att tro på sig själv och våga”

Målen kan ju vara väldigt skilda för olika ledare, och en sann, trovärdig ledare har naturligtvis detta helt klart för sig. Vet man inte vart man ska, så är det ju också svårt att leda. ;)

Makten som ledaren har är makt som ska användas till att tillvara och utveckla hästens kompetens, ge den möjlighet att påverka slutresultatet och säkra dess inflytande. Med andra ord: ingen diktator utan ett ledarskap som bygger på en relation.

Cecilia :)

hej!

jag har sysslat med NH nu i 13års tid och jag säger bara en sak:
det finns såååå många definitionre på NH och hur den skall utövas.
för mig är NH:

* visa för hästen att den ej kan göra som den vill.
*JAG är ledaren och bestämmer snällt men bestämt när hästen skall göra vad.
* i ridningen "öppnar jag dörren"dvs, jag visar den rätta vägen och väntar ut hästen, det är HÄSTEN som skall ta intiativet, jag ska bara visa vägen.det är alltså fortfarande jag som bestämmer riktningen, men hästen får eftergift,dvs beröm när den gör rätt..

hur länge har du hållit på med nh??

Trail på leadline och Trail, Ranch Trail är några men igen som heter NH än.

Hmm, det tycker jag låter som vanliga westerngrenar.

NH är en filosofi och det går det väl knappast att tävla i? :confused:

Det är ju nästan som man skulle tävla i religion. :crazy:

Ja, det är själv klart att jag vet vad NH är. Och ja, de är westerngrenar. Men en som har trännat i NH har en bättre chans att bevisa det genom de grennar. NH är inte bara för sig själv, det är en filosofi och teknik som ska hjälpa till allt med hästhantering och ridning att göra. spela igenroll vad man syssla med.

rocki skrev:
Varför ska jag bli ledare över min häst?

Vad är en ledare??????

Vad är NH för dig?

Skulle vara intressant att höra eran tron eller åsikter!

Kopierar från min hemsida. *lat* :crazy:

Ledarskap är inget man tar, ledarskap är något man förtjänar genom att visa upp goda egenskaper.
Hästen Ger dig ledarskapet.

Vad är ledare?

En God ledare är en individ som genom att besitta goda och passande egenskaper för just den uppgiften förtjänat sig rollen att skydda och ledsaga andra individer genom livet.
En God ledare har förtjänat sig denna platsen av de andra individerna för att just denna individ är mest lämplig.

En ledare kan jämföras med en företagare som skall sköta ett stort företag, om denna person är en god ledare/chef så kommer företaget att vara gynsammt och gå bra, de anställda kommer att trivas och göra sitt bästa. De kommer att respektera chefens beslut och veta att det är de bästa som kan tas för detta företag.

En dålig ledare däremot kommer att få ett företag som är oharmoniskt, som går dåligt, där anställda kommer och går på löpande band.

De egenskaper som en god ledare bör besitta är:

Mental styrka.
En mentalt stark individ är en individ som inte låter sig styras av andra som inte är mer lämpade för den uppgiften, och som kan avgöra vem som är lämplig att ge förtroendet för uppgifter till.

Klokhet. (Livserfarenhet).
Vad har individen varit med om i livet? Ju äldre en häst blir, ju mer hinner den uppleva. Därför har den äldre hästen även upplevt mer vattenhål, fler bra betesmarker och fler faror än den unga hästen. Det ger kunskap som i sin tur gör en individ klok.
En gammal häst innebär oftast även att den är listig, och lyckats lura rovdjuren.

Självsäkerhet. (Att veta vad man vill).
Den som inte är säker på sig själv kan inte leda andra och få dom att känna sig säkra. Att tveka när en eventuell fara hotar kan vara skillnaden mellan liv och död.

Konsekvent men flexibel.
Om en sak är ok ena dagen för att sedan inte längre vara ok, för att sen bli ok igen kommer hästen bli förvirrad och sluta lyssna.
Samtidigt måste du kunna vara flexibel och lyssna på hästen.

Lyhörd.
En häst viskar före den skriker. De små signalerna är viktiga i kommunikationen eftersom de används normalt mellan hästarna. "Skriker" gör hästen inte föränn den känner sig missförstådd eller inte hörd.
Den som ser de små signalerna får en häst som även lyssnar på de små signalerna.
Lyssna till vad hästen säger åt dig. Även en häst med låg rang kan se en fiende eller veta var det finns vatten.

Ovanstående egenskaper kan omvandlas till människor.

"Vad är NH för mig?

Vad är NH?

Alla instruktörer och hanterare av NH har sin egen syn på NH.
För mig är det framförallt två saker, en livsstil och etologi.

Att ha NH som livsstil innebär att man hanterar, umgås med och håller häst efter ett visst synsätt. Jag eftersträvar att all min hästhållning skall vara så lik som möjligt de förutsättningar det fria livet erbjuder. Det finns dock saker som påverkar möjligheterna, ex. väder och vind.

Etologi är Läran om djurs beteende. NH är kunskap om hur hästar fungerar, som flockdjur och som individ. Människan får insikt i hur hästen fungerar och hur man själv fungerar i hästens liv.

Ursprungligen tros uttrycket Natural Horsemanship (NH) komma från en boktitel skriven av en amerikansk tränare. Någon svensk översättning finns egentligen inte ännu, men en rak översättning blir dock Naturligt hästmannaskap.

NH är egentligen inte något speciellt. Det är inte något som måste ha en viss rid eller körstil knuten till sig, det passar till alla stilar och grenar eftersom det väldigt mycket handlar om en livsstil och ett synsätt och inte har något att göra med vilken gren du håller på med.
"Målet" med min NH är att hästen ska kunna slappna av och lita på mig, och utifrån det ska jag och hästen tillsammans kunna ha roligt och prestera otroliga saker.

NH inte är ett träningssätt. Det är en livsstil som jag tog upp tidigare. Men man kan även träna NH, det är när jag medvetet går ut på banan och tänker att jag ska lära mig att kommunicera med just denna häst och förklara för hästen att jag kan dess språk och regler. Det man skall tänka på när man "tränar" NH är att det är människan som är eleven och hästen som är läraren. Hästen kan allt om NH eftersom det är dens liv och språk vi ska lära oss om, något vi måste vara medvetna om innan vi börjar "träna". Den som går ut och tränar med inställningen att den skall lära hästen vad NH är har hamnat fel.

Jag använder inga linor och inget tvång på mina eller elevers hästar. När jag umgås med hästar skall allt komma från hjärtat, och med glädje, både från mig och från hästarna. Att använda linor och binda upp eller ihop ben för att på så sätt förhindra att hästarna kan uttrycka sig är något jag är emot. Det enda jag använder mig utav är grimman och leadropet som är ett långt grimskaft. När jag och hästen lärt oss att kommunicera nog bra ihop, behövs inte heller de.

Sist av allt. NH har inte patent på bra hantering eller hästsyn. Men har du och din häst en bra kommunikation skulle jag tro att du omedvetet till vis del har NH som synsätt, dvs. etologi som en livsstil.

/Madeleine"

rocki skrev:
:angel: Något är man ju, om man nu vill kalla det för ledare, kompis men någon slags ledare eller vad jag vill kalla det, är jag ändå, det är ju trots allt jag som ger dem mat, träna dem och lär dem massa saker osv...Men det är ju ömsesidig respekt som gäller om man vill vinna hästens fötroende....helt klart....;)

Det är inte vi som lär hästarna saker, det är vi som skall lära oss hur hästarna fungerar för att kunna uppnå saker. Det är inte dom som skall lära sig av oss, det är vi som skall lära oss av dom.

NH är ingen ridsportgren, NH är en teori.

Jag vill vara ledare över de hästar jag sköter och rider för att både häst och ryttare ska kunna känna sig trygg och säker. Jag vill inte ha en häst som jag vet närsomhelst kan dra iväg mig när en läcker grästuva dyker upp.

Och vill man bli ledaren över sin häst måste man få hästen att jobba med sig, och inte mot sig. Man måste kunna sammarbeta tillsammans= en positiv och förstådd häst.

För detta krävs att man är konsekvent och seeeer och förstååår hästens minsta signaler. Man kan inte gå upp till paddocken och "träna" NH en halvtimma och sedan när man ska rida eller sköta om hästen bete sig som vanligt igen, och tro att man blivit ledare.

En häst behöver regler för att kunna acceptera sin ledare, och dessa regler måste du se till att du fullföljer var SEKUND du är med din häst. När du ryktar, när du ska transportera den, när du rider, när du går ut och går, när du matar osv osv.

Det tar tid att få hästens gåva: hästens förtroende och respekt.

Jag är emot, riktigt emot att man är bestraffningar. Gör hästen något dumt så är det oftast vi som inte vart tillräckligt tydliga med att få fram vad vi kräver av hästen. Som sagt, man måste bevisa att man är värdig gåvan MEN, gåvan kan tas ifrån dig vid minsta misstag. Om du tex blir arg på din häst och tappar kontrollen.

Babbel

Senast ändrad:

zillax89 skrev:
Det är inte vi som lär hästarna saker, det är vi som skall lära oss hur hästarna fungerar för att kunna uppnå saker. Det är inte dom som skall lära sig av oss, det är vi som skall lära oss av dom.

:bow:

*tiotiotio*

En liten fundering bara :idea:
Det finns förmodligen lika många teorier och tillvägagångssätt som det finns individer. Jag tror inte att man ska göra det mer komplicerat än vad det behöver vara. Vad jag menar är att man kan lära sig enormt mycket genom att bara observera. Vi människor är de enda däggdjur som kan tänka uträknande och som sätter ord på allt. Alla djur reagerar och beter sig utifrån deras förutsättningar. I t.ex hästflockar har ALLA en given plats. Även de som människan ser som svaga, fyller en viktig funktion för att flocken ska överleva. Om man ser det krasst är det väl inte den starka hingsten i en flock som "bestämmer", utan alfahonan. Det är inte heller han som "ser" allt, utan "varnaren" som med t.ex ett frustande gör flocken uppmärksam på faror. Hingsten är kort och gott ledaren. Han leder sin flock till grönområden, i sökandet efter föda. Han leder dem i säkerhet. Det finns egentligen hur mycket som helst att kolla efter och det är extremt intressant att se en flocks sammansättning. Jag tror att NH betyder "att utgå från varje hästs egna förutsättningar och som människa försöka förstå hästens beteende och på så vis få ett fungerande samspel" Om man sen väljer att kalla det ledarskap eller respekt spelar nog ingen större roll. Så länge vi försöker förstå hästen och vi kan lära hästen att förstå oss har vi mycket vunnet.
Ja, detta var en mikrobisk teori från mig, som jag på inget vis säger är varken rätt eller fel, utan bara vad jag lärt mig under åren:) Frågan återstår dock......vilken plats i flocken tycker jag att jag har och vad ser hästen :crazy:

Kan inte låta bli. :angel:

Det är ledarstoet som har huvudansvaret i hästflocken.
Hon ser till att flocken får vatten, mat och skydd.
Hingstens uppgift är att betäcka och försvara flocken.

Det är en gammal myt att det skulle vara hingsten som är ledaren öer en flock.
Han har två uppgifter. Att skydda och betäcka. Han är utbytbar och det rä bra om han byts ut i strid mot en annan hingst efterosm flocken då får en ännmer starkare hingst.

Ledare av flocken är som Bengall säger ett sto. Oftast det äldre sto som upplevt och varit med om mycket. När hon blir för gammal tar nästa i turordning över.

Vem som leder flocken till betesplatser, vattenhåll och skydd är lite olika, det är nån av de äldre stona som varit med. Ofta ledarstoet.

bengall skrev:
Kan inte låta bli. :angel:

Det är ledarstoet som har huvudansvaret i hästflocken.
Hon ser till att flocken får vatten, mat och skydd.
Hingstens uppgift är att betäcka och försvara flocken.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 036
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 746
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 407
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?