Ledarskap är inget man tar!

R

rocki

Varför ska jag bli ledare över min häst?

Vad är en ledare??????

Vad är NH för dig?

Skulle vara intressant att höra eran tron eller åsikter!

Sv: Ledarskap är inget man tar!

Det här är min åsikt:

Ledarskapet är aldrig något man tar, utan det måste man bevisa för hästen att man är värdig.

Jag tycker inte om ordet "ledare".
Man ska ha en ömsesidig kommunikation för att få en säker och trevlig ridning/hantering.
Det betyder att man leder och "hjälper" varandra med ömsesidig respekt.

En ledare är den som leder. Det är inte samma sak som bestämmer.

NH är det sättet som vi ska umgås med våra 4-benta vänner.

Det var bra sagt, det tycker jag med det är något man får av hästen och har förtjänat genom de goda egenskaperna man visar upp och sin
kunskap om de sociala regler som hästens flock är uppbyggd utav. ;)

bengall skrev:
Det här är min åsikt:

Ledarskapet är aldrig något man tar, utan det måste man bevisa för hästen att man är värdig.

Man ska ha en ömsesidig kommunikation för att få en säker och trevlig ridning/hantering.

:bow: :bow: :bow: sammanfattar det hela ganska bra

Vad är NH för dig? och alla er andra?
NH för mig är:
Är en livsstil, man har med sig synsättet överallt i sin hantering med hästar.
Inne i stallet liksom vid träningen eller i hagen. Det innebär att de regler som finns i en flock även gäller i stallet, speciellt viktigt är det därför att en bra ledare är konsekvent och noggrann. Tummar man på reglerna så tummar man på sitt ledarskap och på säkerheten.
Att läsa av en häst, timing och eftergift.
I all träning och hantering av hästar måste man kunna läsa av hästen för att i rätt stund kunna berätta för hästen att det var just det som den gjorde man ville utföra.
Man måste vara ett steg före och tänka, det här vill jag att hästen gör och ha det i en bild i huvudet. Och så fort hästen ger en det, så ska den få en eftergift. Är man för sen i sin belöning kan hästen missförstå , den kan ha gjort tio olika saker innan man hinner säga "det var det där jag ville". Och då har själva belöningen blivit felgiven eftersom man ger eftergift för en annan sak än det man egentligen tänkte.
Där kan jag göra fel ibland, men jag träna vidare;)

Senast ändrad av en moderator:

hum jah du, ledare? det är lite fel ord, vet inte om det finns något bra ord igentligen? jag ser det nog mer som respekt, jag visar hästen respket, då visar den det mig också, det har väl mer med att ge och ta!

Alla måste vi förtjäna (ledar) rolen. Jag annvänder mig ganska så mkt at nh träning, men inte så att jag har den som livsstil, eler vem vet? det kanske jag har? utan att jag tänker på det. jag fösöker iaf få en bra balanserad kontakt med mina djur och att vi ska tycka om och respektera varandra och alltid försöka se vad hästen tycker och tänker...

Varför ska jag bli ledare över min häst?

Att jag måste ha ledarrollen för att det är enda sättet att veta att det blir säkert för oss båda att umgås eftersom hästen är så pass fysiskt överlägsen.

Vad är en ledare??????

Nu beskriver jag en bra ledare finns tyvärr andra typer också.

En bra ledare är den som kan motivera hästen till att göra det som man vill genom att ge den motivationen att vilja göra rätt.
Mycket beröm-mycket tålamod- väldigt sällan bestraffning(tyvärr nödvändigt ibland) och mycket kärlek och glädje i att umgås med hästen dom märker det direkt.

Hästen ska göra det du vill för att den finner glädje i att göra det, det ska vara roligt att göra rätt, om du har ett bra ledarskap så har du en pigg och glad häst som gör det du vill på små signaler och man ser i ögonen hur kul dom tycker det är att lyckas med uppgiften man gett dom.

Vad är NH för dig?

Nh för mig är att kunna hantera hästen på enkelt och naturligt sätt, att man liksom vet vad hästen ska göra innan den gör det, en väldig hästkunskap och känsla(behöver jag säga att jag aldrig läst någon typ av nh-utbildning).

Tycker det viktigaste i hanteringen av hästen är att det fungerar och att det fungerar utan att för den sakens skull kuva eller "tvinga" hästen.

Mvh
Camilla(hoppas det går fram hur jag menar det är lite svårt att inte röra till det så här sent):crazy:

NH är något som har ett helt eget forum och där den här tråden hör hemma. :smirk:

Nh för mej är mycket allt från att man har utrusning som passar, att man rider på ett vettigt sett utifrån den utbildning punkten, kondis till att låta hästen leva så naturligt som möjligt under dom timar vi ej jobbar med dom och utan att dom tar skada av det eller gör det svårare att utföra det arbetet vi vill (tex låta hästen få björn päls och sedan träna så mycket att hästen blir genom blöt under varje träning pass)
Det som vi kallar sund hästhållning.
Att snura på rep och leda hästen runt en på små volter runt en är en av art av NH, ja jag har gått och tittat på sånt några gånger så jag vet vad det går ut på.

Man börde vara ledaren över hästen då hästen kan slapna av och göra det jobbet du vill att den skall utföra och man får ett säkrare umjänge med hästen.
En ledare skall hästen kuna lita på och käna tryghet i att vara nära.

Kram

Jag tror inte man kan vara "ledare" över en häst, tror det handlar om samarbete. Jag läste någonstans där man sa att då vi inte bor och lever hela tiden med hästarna så kan vi aldrig fungera som en riktig ledare, vi tillhör inte riktigt flocken, jag tycker det låter logiskt. Däremot kan man få hästars förtroende och respekt som gör att vi kan fungera och jobba bra ihop.

NH: Naturlig hästhantering, tror det är mycket få människor som lyckas med det men tror att många vill leva efter den principen. Vet med mig själv att jag gärna vill fungera som en rättvis och naturlig hästmänniska men tänker jag efter avviker jag på många områden.

bengall skrev:
Det här är min åsikt:

:bow: :bow: **

Panikie skrev:
hum jah du, ledare? det är lite fel ord, vet inte om det finns något bra ord igentligen? jag ser det nog mer som respekt, jag visar hästen respket, då visar den det mig också, det har väl mer med att ge och ta!

Alla måste vi förtjäna (ledar) rolen. Jag annvänder mig ganska så mkt at nh träning, men inte så att jag har den som livsstil, eler vem vet? det kanske jag har? utan att jag tänker på det. jag fösöker iaf få en bra balanserad kontakt med mina djur och att vi ska tycka om och respektera varandra och alltid försöka se vad hästen tycker och tänker...
Jag tycker igentligen inte heller om det ordet "ledare", det är precis som du säger om respekt.....ömsesidig respekt...det man ger får man oftast tillbaka;)

Jag tycker många har rätt på sitt sätt. Men är jag konstig? Jag vill inte se NH som ännu en träningsmetod för att få hästen att göra som man vill. Jag ser hästen för den individ den är, jag behandlar hästen som om den vore min vän, vi respekterar varandra, sammarbetar, kommunicerar, sover middag i hagen, kliar varandra, leker, ja helt enkelt lever i harmoni tillsammans. Fast då måste man bevisa att man är värdig en plats i flocken, man måste visa sitt "ledarskap" om man nu skall kalla det för det. Hästen måste kunna känna att den kan lägga över ansvar på mig och inte bli rädd i farliga situationer utan kan lita på att om jag inte är rädd så finns det ingen anledning för hästen att bli rädd heller. Man sammarbetar i alla lägen och är polare helt enkelt. Hästarna går alltid i första rummet för min del och jag ser dom för hur dom är, inte för vad dom är. De är individer precis som oss, bara att vi e rovdjur och dom är flyktdjur.
Hopas någon förstod, kände bara att jag också ville dela med mig av mina tankar som alla andra :)

Det där med att bli "ledare" över sin häst är jag tveksam mot. En sann ledare lämnare aldrig sin flock, alltså kan en människa aldrig bli "ledare" över sin häst. Däremot kan självklart en ömsesidig respekt byggas upp och det är det jag alltid söker när jag vill bygga upp en relation mellan mig och en häst.

Men det beror självklart på hur man själv tolkar ordet "ledare", många använder det i fel sammanhang känns det som.

Senast ändrad av en moderator:

Tyckte din presentation var lite skojjig :) Eftersom den kunde varit min :rofl: :rofl:

Norrköping och intresserad av lösdrift barfota nh och akademiskt . :smirk:

Vart har du din häst? Min han står på en lösdrift barfota så klart på Stall Eda. (Lövstad slott)

Känner du till Att det kommer en Ar tränare till restad en gång i månaden samt att Katrin w kommer ned i sommar o håller kurs

MvH MuMin

jag brukar faktiskt förklara det som ledare, ett ord jag använder.... "förklarar" det för hästen. sen vågar den lita på mej i alla lägen. kan faktiskt vara en "maktkamp" i början ibland beroende på hästen. här står jag och det ska hästen acceptera. jag är värdelös på att förklara, men ett inlägg iallafall... karm på er! /shirley

bengall skrev:
Det här är min åsikt:

Mycket bra förklaring!! Men i den begynnande träningen kan man ändå ibland behöva vara ledare för att vägleda hästen så som vi " vill" att den ska vara. Därefter ska man vara på samma nivå.. Precis som ett par gamla vänner. Det blir ömsesidig respekt. Vi ska ju inte knäcka våra djur... De är ju också individer.

apocalypsze skrev:
Det där med att bli "ledare" över sin häst är jag tveksam mot. En sann ledare lämnare aldrig sin flock, alltså kan en människa aldrig bli "ledare" över sin häst. Däremot kan självklart en ömsesidig respekt byggas upp och det är det jag alltid söker när jag vill bygga upp en relation mellan mig och en häst.

Men det beror självklart på hur man själv tolkar ordet "ledare", många använder det i fel sammanhang känns det som.
:angel: Något är man ju, om man nu vill kalla det för ledare, kompis men någon slags ledare eller vad jag vill kalla det, är jag ändå, det är ju trots allt jag som ger dem mat, träna dem och lär dem massa saker osv...Men det är ju ömsesidig respekt som gäller om man vill vinna hästens fötroende....helt klart....;)

Mycket intressant diskussion, verkligen!

Själv gillar jag ordet ledare och ledarskap, men det är för att jag lägger en positiv innebörd i orden. Det har nog mycket att göra med att jag är utbildad i just ledarskap (är p-vetare) och olika typer av ledarskap. Dessutom har jag lätt för att leda.

Det finns ju demokratiska ledare och det finns auktoritära ledare och alla mellanting däremellan och var och en behövs i varsin situation.

För mig är ledarskap komplext och bara en teoretisk synvinkel på begreppet kommunikation häst/människa. Det är inte så att jag alltid är samma typ av ledare - jag växlar utifrån humör och situation. Gäller det en skarp situation, där jag eller hästen kan skada oss så gäller auktoritärt ledarskap - där får inte min häst det minsta att säga till om.

Gäller det inlärning av nytt moment i en lugn miljö så är nog ledarskapet väldigt demokratiskt - dvs JAG leder men hästen får gott om tid på sig att säga vad den tycker om varje moment och vad som går bra och inte.

Jag håller också med om att ledarskapet ska man förtjäna - det är inget man ska ta om man vill ha en hållbar relatione med ömsesidigt tillit och respekt.

MEN oavsett hur man definierar det hela så anser jag att vi måste vara ledare - vi kan aldrig stå på samma nivå som våra hästar. Skulle vi det skulle vi också gå in i strid med dem om mat, vatten, andra hästar mm, och hur många vill utmana sin häst med sparkar och bett? Inte jag iaf, jag är rädd om mig själv.

Därför innehåller min kommunikation till hästar både tydliga regler och järnhård konsekvens, dvs samma situation kräver samma beteende. Jag bestämmer reglerna för jag är minst och den som är fysiskt mest sårbar.

Men om jag utöver det vill känna att jag har en riktigt bra medarbetare i min häst (troligen det ni andra kallar kompis) så måste jag också förvalta mitt ledarskap väl och se till att min häst gillar mig som ledare, dvs jag kan aldrig svika honom eller göra illa honom.

Men jag var en gång på en kurs i hundhantering vilket var mycket intressant och fick mig att vidga mina tankar rejält. Enligt den föreläsaren existerar inte ledarskap över huvud taget. Ledarskap och rangordning som begrepp är bara ett sätt att förklara saker och något som uppstod under Nazityskland när man forskade på vargar. Och Nazisterna hade en fördel av att det framkom att djur hade ledarskap och rangordning - dvs forskningen hade ett helt annat syfte egentligen.

Föreläsaren menade att det istället handlade om motivation, dvs vem som är mest motiverad. Och det är ett annat sätt att titta på kommunikation djur/människa som inte alls krockar med ledarskapet förutom på en punkt - ledarskap ser vi som något beständigt även om det kan ändras en aning mellan situationer, men vi säger att NÅGON ÄR LEDARE. Motivationsteorin anger inte någon beständighet, dvs det är inte så att en individ är den som "bestämmer" utan denna roll växlar hela tiden utifrån situation och vem som är mest motiverad för tillfället.

Min häst bestämmer i hagen för han är mest motiverad när det gäller mat och lek. Jag bestämmer i övrigt för jag är mest motiverad när det gäller träning och hantering. Förstår ni?

En del av hundmänniskorna på föreläsningen hade svårt att förstå men jag tyckte att det var intressant - ger ett annat perspektiv och en annan förklaring till vad vi gör.

/Camilla

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 036
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 746
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Hej, tänkte kolla med er om ni tycker benlindor är nödvändigt, och när det isåfall blir nödvändigt? Är det endast vid hårdare träning...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 407
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?