Ledare/ranghög

M

mazarein

Hej! Det här är nog första gången som jag skriver något på "NH", men nu är jag iallafall här! Det är nämligen så att jag precis har gått en kurs som heter etologi och djurpsykologi (en mycket intressant kurs för övrigt). Där togs det upp allt ifrån humanetologi och sittstudier till historik, retningar och anatomi. Bland annat så pratades det en del om gruppindelningar och dylikt. Nu är det väl så att de flesta strävar på något sätt efter att ha kontroll över hästen helt enkelt. Hur vi än väljer att forumlera det. Jag använder "nh" i vardagen just för att jag och hästen skall förstå varandra bättre - för att ha kontroll.

Men nu till självaste tanken som jag funderade över. Övningar och tecken man ger hästen gör ju (om det lyckas dvs) att hästen blir sin människa underlägsen. Men, det vi diskuterade var ju just det att flockens ledare och den som är högst i rang inte är samma individ. Flockens ledare är just den som visar vägen, medan den som är högsta i rang bestämmer inom flocken. Detta är något som jag aldrig direkt har reflekterat över, men om man nu jämför med hur vi vill ha hästen "bakom oss" hela tiden (även ordagrant) så borde det ju inte stämma överens..? Vi vill att hästen skall följa oss, men även att vi skall vara högst i rang. Och så helt plötsligt så sitter vi på hästen och den måste leda själv (med viss hjälp förstås).

"Natural horsemanship", hur naturligt är det egentligen?

Med "vi" så menar jag givetvis inte alla, utan generaliserar hej vilt...

Vad har ni för tankar om detta? Är det jag som tänker fel? Hjälp mig isåfall! :)

A
 
Sv: Ledare/ranghög

Intressant! Hoppas någon som har några terorier hör av sig...man ska väl fortsätta vara ledare fast från ryggen men...
 
Sv: Ledare/ranghög

Mycket intresant ide av dig. Det får mig att tänka på en artikel som jag läste en gång någonstans. Det handlade just om hästindivider. Att man kunde se vilka roller som hästarna hade i flocken. Och de som skulle finnas enligt artikelen var:
Ledaren
Vägvisaren
Polisen
Roliga
Vakten

Sen kommer jag inte på om det var någon mer. Någon annan kanske vet det, om de har läst samma eller något liknande.

Men det är ju det du är inne på. Att det finns en som är ledaren som styr flocken. En som visar de andra vägen, de följer den individen. Alltså måste det ju bli "fel" för oss när vi gör NH. Vi tror att vi är ledare, men vi visar bara vägen. Det är ju lite att tänka på. Får se om någon har en annan syn på saken.

En som själv sysslar med NH, och tror sig vara ledaren. ;)
 
Sv: Ledare/ranghög

Ska man bli "ledare" över sin häst måste man ju börja med att bli en flockmedlem och bo med hästarna.. Det måste finnas ett bättre ord för vad det är vi vill åstadkomma.
Många som inte är insatta i NH verkar tro att det går ut på att dominera hästen till 100% och att den inte gör något utan att man säger till den. Plocka bort orden dominera och ledare ur NH så kanske folk får lite "humanare" (fel ord, ännu en gång :smirk: ) inställning till hästhantering.
När jag tänker efter gäller det inte bara för NHfolk, många "vanliga" verkar ha den inställningen till hästarna med. inte göra något för egen maskin..
Det här kanske inte hörde hit, men jag var bara tvungen att skriva av mig lite! Är så irriterad på alla korkade "hästmänniskor"!
 
Sv: Ledare/ranghög

Absolut, jag förstår vad du menar. Och jag vet, det är svårt att hitta de rätta orden, det blir lätt fel. Fast just Natural horsemanship etc. går ju just ut på att hantera hästen så naturligt som man kan, som de skulle ställa sig till varandra i naturligt tillstånd. Så att plocka ur ord som "ledare" osv, tycker jag ändå inte att man kan göra. Men som sagt, jag förstår vad du menar
 
Sv: Ledare/ranghög

Ja visst skall man försöka överföra ledarskapet till ryggen, men det är ju ändå hästen som i stort sett själv och ensam måste leda.
 
Sv: Ledare/ranghög

Ja precis! Därför borde det ju bli "fel" för hästen när vi försöker befästa alla de rollerna. Tycker jag iafll! Puttar för lite fler tankar :)
 
Sv: Ledare/ranghög

Väldigt intressant samtalsämne må jag säga. Jag och min lilla welsh på två år har sedan dag 1 varit väldigt tajta, hon litar på mig till 100% och nu har vi börjat ed tömkörning. I vanliga fall är hon den som går bakom, inte ett dugg rädd för någonting om inte jag är det. Men nu när matte helt plötsligt skall gå bakom får lilla hästen för sig att det är hon som bestämmer och att det är hon som måste visa vad som är farligt så hon kan hoppa två meter upp i luften för att ett grässtrå ser otroligt farligt ut och jag klandrar henne inte, så blir det ju. Oftast om hon blir rädd springer jag fram och stöttar henne och då är ingenting farligt längre. Sen kan hon få för sig att busa och skutta omkring och tycker allt är jättekul. Så det är väldigt intressant. Nu börjar hon dock lugna ner sig för jag pratar med henne när jag känner att hon börjar tveka så hon vet att okey, matte är där bakom, hon finns där för mig.

Fast nu kan hon ibland visa att "nämen lägg av! jag kan klara mig själv!" Som när jag insisterar på att gå bredvid ute på vägen när det kommer bilar för jag har ju ansvar för att hon håller sig på kanten men oftast trivs hon med att jag finns där och stöttar henne och visar vägen.
Jag ser mig inte som en ledare, jag ser mej mer som en vägvisare, sen är det hästarnas val att välja den vägen jag visar dom. Jag är en medlem i flocken och så länge hästarna respekterar mig så är jag nöjd. Vi är en liten familj....
 
Sv: Ledare/ranghög

Men nu till självaste tanken som jag funderade över. Övningar och tecken man ger hästen gör ju (om det lyckas dvs) att hästen blir sin människa underlägsen. Men, det vi diskuterade var ju just det att flockens ledare och den som är högst i rang inte är samma individ. Flockens ledare är just den som visar vägen, medan den som är högsta i rang bestämmer inom flocken. Detta är något som jag aldrig direkt har reflekterat över, men om man nu jämför med hur vi vill ha hästen "bakom oss" hela tiden (även ordagrant) så borde det ju inte stämma överens..? Vi vill att hästen skall följa oss, men även att vi skall vara högst i rang. Och så helt plötsligt så sitter vi på hästen och den måste leda själv (med viss hjälp förstås).
Rangordningen mellan hästar behöver inte vara enkel och strikt. Jag känner till ett exempel där en ung och förhållandevis nykastrerad shettis-valack hade tillgång till maten framför ett större och äldre sto medan stoet bestämde i sociala sammanhang.

"Natural horsemanship", hur naturligt är det egentligen?
NH är nog ungefär lika naturligt som flertalet "miljövänliga" produkter är miljövänliga. :D
Å ena sidan förespråkar NH träningsmetoder som tar stor hänsyn till hästens natur, men å andra sidan tenderar NH-läror till att vara dogmatiska och göra grova tolkningar på lösa grunder om hästens natur.

Vad har ni för tankar om detta? Är det jag som tänker fel? Hjälp mig isåfall! :)
Först och främst bör man fråga sig om innebörden i påstendena du tar upp och vad dessa påståenden grundar sig på. Vad menas med att en flock kan ha en ledare som visar vägen utan att vara högst i rang? Antag exempelvis att den ranghögsta hästen följer en häst med lägre rang och att flocken följer den ranghögsta hästen. Vem är ledare i så fall och hur ser man skillnad mellan det fallet och andra möjligheter?

Frågan om vad som händer med ledarskapet när man börjar rida beror på vad man menar med ledarskap. Jag tror att man bland annat kan överföra följande egenskaper från marken till ryggen:
  • Att hästen litar på en.
  • Att hästen är villig och väl förberedd för att lära sig nya uppgifter.
Den andra punkten kan tolkas som att man är högre i rang än hästen och den kan också betyda att hästen är beredd på att man visar vägen.
 
Sv: Ledare/ranghög

"Natural horsemanship", hur naturligt är det egentligen?

Jag för min del tror att det beror på, vad vi läser in i orden. Det är ju lite grann som när vi använder oss av uttrycket "som f-n läser bibeln". Man kan läsa in precis vad som helst, beroende på vilket ord, vi bestämmer oss för att reagera på i en mening. Lika väl, som att många svenska ord, har flera betydelser, "synonyma ord" alltså, så anser jag att "natural horsemanship" betyder olika från person till person.

Jag vet att min häst är väldigt ranglåg i den egna flocken. Därför försöker inte jag att "dominera" henne, som många tror att NH står för - dominans.

Jag försöker ge min hästsjälvförtroende att ta för sig lite mer.

Jag "ber om lov" innan jag bara kliver in i hennes box, eller in på hennes "personliga område" även i hagen. Jag använder mig av mitt kroppspråk, "Hej, får jag?" och får jag, så stryker jag henne på hals och även ansikte om jag får.

När vi är ute och går, så försöker jag locka henne att gå i olika positioner, om det så är bakom mig, snett bakom, vid sidan, snett framför eller framför. Att gå framför, var en omöjlighet, bara för något år sen, men nu kan jag stå bredvid, en bit i från eller bakom och liksom "visa vägen" med händerna och säga varsågod. Detta har gjort att jag nu utan större problem, har en självlastande häst när jag är ensam med henne. Har jag chaufför med mig, vill hon gärna "fjompa runt lite", bara för att. :smirk:

Trots att min dam var 17 när jag köpte henne och är 22 år idag, så hoppas jag att mitt arbete ska leda till att damen litar på att det är ofarligt att gå även de andra ridvägarna vi rider med kompisarna, de gånger vi rider ut ensamma. Som det är nu, får jag henne bara åt ett enda håll och då gäller det oftast att komma hem, fortast möjligt.

Men jag har aldrig tvingat fram något utan bara frågat om hon kan tänka sig att göra det jag ber om. Vifta och slå med armarna, snurra med rep, eller klatscha med spö gör bara min dam helt okontaktbar så det kan man glömma. Därför anser jag att NH, helt och hållet beror på vilket ord man väljer att läsa in sig på i "instruktionshandboken" för häst. :bow:

Men så tillhör jag "regnbågslandet" också, som inte bor i ett enda fack, utan använder mig av axplock från alla grenar. Eftersom det finns "good and bad things" i alla grenar.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Ledare/ranghög

Precis.....

Ibland blir jag mörkrädd när jag läser på detta forumet, en del verkar tro att NH är att vispa runt med ett grimskaft, att inte låta hästen klia, att köra join up i ett begränsat område, att mentalt få hästen till underkastelse och dessutom TRO att allt dom gör är rätt...

Jag är inte NH...jag är en människa som kan läsa hästar, jag har aldrig någonsin manipulerat med grimskaft eller longeringar....Jag har lärt av HÄSTEN vad som skall göras och HÄSTEN ser på MITT kroppspråk vad jag vill...jag "talar" med kroppen så hästen förstår.

Eftersom hästen inte är en människa och jag inte är en häst måste man ju lära sig förstå varandra, vi vill gärna lägga våra egna värderingar på djuren ( det klassiska.." men hästen är ju sååå känslig att den känner en fluga" ) Jag vet att hästar har ALLA våra känslor men deras sätt att tänka är INTE det samma som vårat...djuren lever i NUET och det är endast VI som får dom att älta i gamla historier för att VI inte kan släppa det som har hänt...

Du har helt rätt med din häst, olika hästar skall hanteras individuellt och sånt KÄNNER man om man har hästkänsla...däremot ber jag alla mina hästar om lov innan jag gör nåt, eller åtm ...tjena xx, idag har jag tänkt att ........"

Det som gör mig mest orolig när jag är här inne är att när en del hästar UPPENBARLIGEN har fysiska problem så frånses det och det är bara ledarskap som diskuteras....sånt gör mig mörkrädd, och påtalar man det så klassas man som en idiot....såpass länge har jag varit med att jag fattar att hästar inte "bara gör" saker utan nånsomhelst anledning, och problem med det sk "ledarskapet" lär man ju få då om man inte ser hästens signaler för dom är mörklagda av en bok/kurs.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, är man som stallägare villig att ta in en ranghög valack i flocken ? Hur tänker ni? Är det lugnare med en annan valack- kompis...
2
Svar
32
· Visningar
2 168
Senast: Corax
·
Hästvård Hej alla! Jag är helt ny här, är gäst, kan man säga. Är i stort behov utav råd, hjälp, synpunkter från er alla. Om det är så att en del...
Svar
8
· Visningar
2 009
Senast: Cornelia
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
M
Hästhantering Hej, jag har haft min ponny snart i 3 år nu och hon är jättesvår att fånga just i sommarhagen. Första sommaren jag hade henne fick jag...
Svar
5
· Visningar
1 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp