Leda hästen in på banan. ?

P

pollan

Får jag (ryttaren) leda min häst in på banan (ridhuset) och hoppa upp på häste där inne?

(hittar inte mitt TR för jag har nydligen flyttat och inte hunnit packa upp alla kartonger en) skrivet i förebyggande syfte för att slippa påhopp om att jag ska skaffa TR :D:D:D

Sv: Leda hästen in på banan. ?

Tror faktiskt inte du får det, är dock inte helt säker, det måste jag kolla upp. Har dock aldrig varit med om att någon gjort så

nej jag har aldrig sett det helt p min unghäst och kommer nog vara tcungn att göra det ett tag framöver också.. vore jätte tacksam om ngn har ett TR att kolla i....

Tror inte det....
Kan du inte be någon annan leda in er i ridhuset?

har testat men det går tuvär inte det heller..... både att leda han i tygel och kedja men inget funkar inte.. får bara panik och slänger sig och stegrar och blir farlig för övriga människor och hästar.

Intressant fråga! :idea:

Om man ramlar av innan startlinjen så får man ju hoppa på igen och fortsätta, eftersom man inte har påbörjat ritten.
Så man kanske får leda in hästen?

Efter mycket letande hittade jag:

Mom 354 Uteslutning
... a) om ryttaren inte kommer in på eller lämnar banan uppsutten (om hästen blivit halt får ryttaren lämna banan till fots)
...

Så, nej. Du får inte leda in hästen på banan.

Vad stört.

Menar dom då att om man sitter på en stor häst, och det inte är överdrivet högt i dörröppningen att man måste rida in..
Ok med en lugn häst..

Men med en häst som lättar framtill/inte vill gå in själv, ska man skita i att tävla inne?

har testat men det går tuvär inte det heller..... både att leda han i tygel och kedja men inget funkar inte.. får bara panik och slänger sig och stegrar och blir farlig för övriga människor och hästar.

Vad är det som säger att det skulle gå bättre bara för att du hoppar av då?

Säger som jag skrev i inlägget innan; Träna på att lära hästen gå in i ridhus INNAN du ger dig ut och tävlar!!
(Alt. var med på träningstävling där du kanske kan få tillåtelse att leda in hästen.)

han är världens snällaste häst går fram överallt.. förutom just när man ska in på banan så det blir ganska svårt att träna på det faktiskt.... ( men jag vet inte han kanske bara gjorde det i det ridhuset )

vi testade allt.. gå lung och klappa honom... vara "arg" smacka på han och använda spö. trava in, gå sakta. leda i tränset, leda med grimskaft.... sedan när jag hoppade av och ledde in honom så fick han lungt och snällt.

Vad är det som säger att det skulle gå bättre bara för att du hoppar av då?

Säger som jag skrev i inlägget innan; Träna på att lära hästen gå in i ridhus INNAN du ger dig ut och tävlar!!
(Alt. var med på träningstävling där du kanske kan få tillåtelse att leda in hästen.)

Det är lätt att säga: TRÄNA innan du tävlar men ALLT går inte att träna på hemma. Visst, man kan åka på träningstävlingar men det är finns ofta inte så många av dem. Har man en unghäst så är det inte alltid så enkelt att veta hur den ska reagera på nya saker, som publik, högtalare, många hästar mm. Alla ryttare som tränar för tävling är nog fullt medvetna att man ska träna innan tävling. Jag tycker att TS hade en bra lösning på sitt problem för att göra det så smidigt som möjligt.

Till TS: Du kanske kan prata med en arrangör om det går bra att leda in hästen om du startar utom tävlan?!

Nej första gången kan man inte alltid veta hur hästen reagerar, speciellt inte om man själv blir nervös på tävling.

Helst bör man ju dock utsätta hästen för tävlingsliknande situatoiner innan man ger sig ut på tävling.

Visst BÖR man göra det. Men det finns inte alltid så många tillfälle för det...som ryttare på en unghäst så vill man att hästen ska få en så bra start på sin karriär som möjligt och tränar så gott man kan vid träningstävlingar, pay and jump, klubbtävlingar mm. MEN det är ändå ett faktum att allt som händer på en tävlingsplats inte går att träna på hemma eller förutspå, utan dessa problem måste lösas på tävlingsplatsen. Endel hästar behöver mycket tävlingsmiljöträning och då MÅSTE man ju ut på TÄVLING för att TRÄNA!

Jaha. Jag tolkade det som att det hade hänt fler gånger, men det kanske det inte hade gjort?

Det man kan träna på är ju att gå in i ridhus.

.som ryttare på en unghäst så vill man att hästen ska få en så bra start på sin karriär som möjligt och tränar så gott man kan vid träningstävlingar, pay and jump, klubbtävlingar mm.

DET är en tävlingslik situation som bör vänja hästen.

Visst är det svårt med unghästar men då gäller det ju att man som ryttare är tillräckligt van och trygg så man rår ut det :)

Jag vet inte om det hänt flera gånger. Jag svarar bara överlag på att man inte kan träna på allt hemma utan måste ut på tävling för vissa saker.
Visst, man kan träna i ridhus och dra ihop hela släkten att sitta/gå/hoppa på läktaren, barn o hundar som för liv, ha med sig en högtalare, spela musik, fullt med folk inne i manegen...det går ju att fixa, men det är ju lättare att åka ut på en riktig tävling om det är tävlingsrutin den behöver.

Hur tycker du en "tävlingslik" situation ska arrangeras?

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 685
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 163
Senast: Bison
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar