Leda hästen in på banan. ?

Sv: Leda hästen in på banan. ?

Ang inlägg #17 så var det till Pollan.

En tävlingslik situation är ju precis det som du beskriver; Mycket ljud, mycket hästar, folk som applåderar osv.
Ju mer man utsätter unghästen för som liten desto mer pallar den ju när den blir större.
Vår åring har blivit utsatt för "det mesta" och hon blev inte ens lite nervig när vi var ut på visning i somras.

Har man inte mycket folk som kan hjälpa till så är ju träningstävling/klubbtävling ett bra tillfälle. Har man en häst som man vet kan bli lite nervös av sig kan man ju ta en bebisklass bara för vanesakens skull.

det har bara hänt en gång... första gången jag tävlade hästen. får se hur han är på nästa tävling. ifall han är lika galen får jga väl prata m överdommaren om dispans eller något kanske.

Men om det hände första gången så är det ju förlåtligt :)
Det kommer säkert gå bättre nästa gång!

Borde gå att få dispans till det.. Jag och en kompis satt och snackade om överenergiska hästar som har lite svårt att hålla sig i skinnet, men som e grymma på att hoppa och verkligen kan. Men iaf hon nämnde då att en som hon kände litegrann brukade göra så, leda in hästen i ridhuset och sitta upp där inne. Hon tävlade msv.

jao.. jag bara undrade om jag fick leda in honom nu första gångerna då jag inte vill bråka med honom. :D

Tävla på hemmaklubben eller nånstans i närheten där du känner överdommaren lite. och så innan du tävlar skickar iväg ett mail till öd förklarar problemet och frågar om det är okej att du leder in.. ;)

Får jag (ryttaren) leda min häst in på banan (ridhuset) och hoppa upp på häste där inne?

(hittar inte mitt TR för jag har nydligen flyttat och inte hunnit packa upp alla kartonger en) skrivet i förebyggande syfte för att slippa påhopp om att jag ska skaffa TR :D:D:D

Det var en som gjorde det på KRK i söndags , det kanske var du? Den personen blev inte utesluten och Fredrik (hoppdomaren) är väldigt snabb på att påpeka felaktigheter.
Fast å andra sidan kanske personen i fråga hade begärt dispans :confused:

det var jag om det var i 1 m avd B :D haha

hade inte begärt någon dispans men det fick bli som sista utväg då det inte fanns något att göra.. riskerade att skada både människor och hästar annars.

sa han till mig? isf det hörde inte jag.. dock kan ju insläppet ha pratat m domaren och sagt att de va en häst som inte kom in på banan. "så han förstod"

Senast ändrad av en moderator:

det var jag om det var i 1 m avd B :D haha

hade inte begärt någon dispans men det fick bli som sista utväg då det inte fanns något att göra.. riskerade att skada både människor och hästar annars.

sa han till mig? isf det hörde inte jag.. dock kan ju insläppet ha pratat m domaren och sagt att de va en häst som inte kom in på banan. "så han förstod"

Nej han sa inte till dig det var det jag menade, insläppet har ingen kontakt med domaren överhuvudtaget så det tror jag inte

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 685
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 163
Senast: Bison
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar