Leda, framför vs bredvid?

Sv: Leda, framför vs bredvid?

*lånar knapp*

Nya hästar får aldrig passera min axel med nosen. Alltid slakt grimskaft på en armlängds avstånd. Försöker de passera åker de tillbaka illa kvickt. Däremot vill jag inte ha en häst jag inte känner rakt bakom mig, utan den får gå snett bakom.

Mina egna föl och unghästar får alltid gå ordentligt bakom mig, så att de vet vad som gäller. Mina äldre ston som aldrig utmanar eller utnyttjar mig släpper jag ofta upp bredvid mig, men i okända situationer eller på okända platser åker de bak igen.

Gamla russet som visserligen är lätthanterad, men utnyttjar situationen om det går, får aldrig passera min axel. Han klättrar gärna i rang om man bjuder på det. Däremot är han alldeles för bekväm för att direkt bråka om ledarskapet... :)

Carina på Silver Arabians.

Jag har alltid hästarna bredvid mig eftersom jag vill ha koll på hur de reagerar. Detta gäller även den gamla damen som mycket väl vet att det är matte som bestämmer. Men, hästen är en levande varelse med en mer eller mindre stark flyktinstinkt. Även en "gammal räv" kan bli rädd för det oväntade. Hästen är tung och jag är liten och lätt...

Hästen har lättare att fysiskt ta kommandotnär jag går brevid. Ju osäkrare jag är på hästen ju viktigare att den är bakom eller snett bakom mig då jag psykiskt kan ta kommandot när jag håller i linan/grimskaftet. Och rycker de till vill jag inte stå brevid då risken finns att bli trampad är större.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Fölmärrarna går ibland bakom ibland brevid..inte så noga.
Hingstar alltid brevid då man inte vill ha någon över ryggen.
Unghästar brukar hamna långt bakom, då dom har lättare att lära sig att följa med.

AM

Vi går tillsammans. Utan inbördes ordning. Är det trångt kan jag låta ena hästen gå framför o andra bakom. Lägger linan över rumpan på den framför. Hanterar alla hästar på samma sätt. :smirk:

min filosofi var att lära min unghäst att gå bakom, då jag ville vara tydlig i mitt ledarskap. gick jättebra... tills vi skulle börja träna för 3-årstestet och jag helt plötsligt skulle vara placerad vid hennes bog :p så nu har vi fått arbeta jättemycket med att hon skall gå bredvid istället! och så här i efterhand tycker jag att jag har mycket mer koll på henne från sidan samt att hon blir mer framåt och tar för sig på egen hand vid tex "faror" och sådant.
det är ju på gott och ont man går före sin häst i alla lägen tror jag.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 335
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar