Leda, framför vs bredvid?

S

StinaJ

Hur brukar ni göra och varför? Kanske är olika i olika situationer men tex

en häst som du leder som engångsföreteelse?

första gången du leder en ny-/medryttarhäst m.m?

första veckorna du leder en ny-/medryttarhäst?

din häst?
kom gärna på andra situationer och varför :)

Sv: Leda, framför vs bredvid?

Oftast strax framför bogen på hästen eller närmre fram mot huvudet. De flesta hästar är vana vid att man går där och man har framförallt bra koll. Jag skulle INTE gå framför en häst jag inte känner eftersom jag då måste gå baklänges för att ha koll på den och har svårare att komma ur vägen om den hoppar till eller sticker iväg.
Vid sidan kan jag snabbt bromsa hästen genom att böja den i halsen, flytta mig själv undan om den hoppar åt sidan och jag får inga framhovar på mig om den stegrar.
Vid visning vid hand går/springer man förstås bredvid också.

Hästar jag känner och litar på går jag ofta framför. Unghästen går helst bakom mig för hon är tryggast där och skulle aldrig komma på tanken att klafsa över mig. Om hon börjar hetsa upp sig eller får syn på något brukar jag dock flytta mig mot sidan för att kunna se henne ordentligt och agera om det behövs. Genom dörrar går man förstås framför hästen.

När jag leder en häst jag inte känner vill jag alltid ha den bredvid mig! Jag vill kunna se hästens reaktioner så att jag själv kan bemöta dom i rätt tid.

Min egen häst går jag oftast framför med slakt grimskaft. Jag känner henne så väl att jag känner vad hon gör ändå!

Jag ledar alltid framför...
Jag tycker att det är ett bra & enkelt sätt att redan från början, fastställa ledarskapen helt enkelt :D
Men då ska jag tillägga att jag bara leder hästar som jag vet är trygga och snälla (eller åtminstone som jag tror är det)
Detta då jag är alldeles för liten och feg för att ta mig an några hårdingar...

Okända hästar vill jag leda vid bogen. Detta för att ha koll på deras öron (var de har uppmärksamheten) och för att kunna sätta armbågen i bogen på dem om de försöker springa över mig. Detta om jag av någon anledning inte kan befästa mitt ledarskap.

Är det en häst som jag har lite mer tid med så gör jag lite ledarskapsövningar först (stanna - kolla var hästen stannar - backa - flytta bakdel). Sedan kan den gå bakom mig.

Känner jag hästen så beror det på häst. T ex hjälpte jag ett tag till på en ridskola med bl a in och utsläpp i hagen. En del var så pigga vid utsläpp att jag ville ha dem bredvid mig med grimskaftet ej fasthakat utan bara dubbelvikt i grimman så jag kunde släppa vid behov. Andra kunde jag ha i löst hängande grimskaft bakom mig. Trots att jag kände dessa hästar så fanns det inte tid för att träna ledarskap med 25 st när man bara var där en lör/mån.

Blev kanske lite rörigt, hoppas du förstår vad jag menar...

Silver Girl skrev:
Okända hästar vill jag leda vid bogen. Detta för att ha koll på deras öron (var de har uppmärksamheten) och för att kunna sätta armbågen i bogen på dem om de försöker springa över mig. Detta om jag av någon anledning inte kan befästa mitt ledarskap.

Är det en häst som jag har lite mer tid med så gör jag lite ledarskapsövningar först (stanna - kolla var hästen stannar - backa - flytta bakdel). Sedan kan den gå bakom mig.

Känner jag hästen så beror det på häst. T ex hjälpte jag ett tag till på en ridskola med bl a in och utsläpp i hagen. En del var så pigga vid utsläpp att jag ville ha dem bredvid mig med grimskaftet ej fasthakat utan bara dubbelvikt i grimman så jag kunde släppa vid behov. Andra kunde jag ha i löst hängande grimskaft bakom mig. Trots att jag kände dessa hästar så fanns det inte tid för att träna ledarskap med 25 st när man bara var där en lör/mån.

Blev kanske lite rörigt, hoppas du förstår vad jag menar...
Det här lät riktigt klokt enligt mig :bow:

StinaJ skrev:
Hur brukar ni göra och varför?

din häst?

Hästar jag inte känner så väl leder jag alltid genom att hålla i grimman med höger hand och grimskaftet i vänster, samt att jag går brevid hästen.

Den häst jag lånar på heltid leder jag dock lite som jag vill, framför/brevid/utan grimskaft eftersom jag känner henne så väl.

Nya hästar brukar jag leda där dom är vana att bli ledda. Leder alltså som ägaren brukar göra.
Min unghäst leder jag vid halsen, mellan huvudet och bogen där jag känner att jag har störst kontroll. Ponnyn brukar få gå lite var han vill. Dock lunkar han i 9 fall av 10 en bit bakom mig där han trivs bäst.

Hästarna i stallet som jag bara tar in från hagen nån gång i veckan låter jag gå där dom vill. Oftast hamnar jag vid bogen, och det är jag bekväm med. Vill, som några andra här redan sagt, kunna se reaktioner osv.
Jag gör ALDRIG ledarskapsövningar med någon annans häst!
Första gången och de första veckorna jag leder en ny häst går jag helst vid bogen. Efterhand som tiden går kommer hästen lägga sig bakom mig.

Min egen häst går alltid bakom mig, med slakt grimskaft, om jag inte ber honom om annat.

Jag brukar greppa grimskaftet så långt ut som möjligt och bara gå, ungefär som man leder en väldigt trygg häst eller en hund. Sen spelar det inte så stor roll om hästen hamnar bakom eller vid sidan. Däremot får den inte gå framför mig.

Att själv inge avslappning och trygghet tycker jag fungerar allra bäst, även på lite nervigare hästar. Jag har själv en unghingst som jag visseligen leder i kedja, men dock på samma avslappnade sätt.
Jag bryr mig inte så himla mycket om var hästen är, utan försöker ha en attidyd lite som; "Äh, kom nu så går vi."

Min häst går brevid mig, eller, han får inte stoppa fram skallen för långt framför mig, men han måste inte gå en meter bakom. Nya hästar vill jag ha med huvudet i höjd med min axel så att jag har lite koll på dem utan att de kan sätta bogen i mig och bröta vidare...

Jag brukar få alla hästar bakom mig hur jag än gör, även om jag inte känner dom alls och det spelar ingen roll om dom är ensamma eller sju stycken. Dom vill gå bakom mig i alla fall.
Min egen madam vill också gå bakom mig och då brukar hon ta tag i kragen och leda mig :crazy: och sen byter vi, då går jag bakom henne och styr henne med svansen. :angel:

Hästar jag inte känner går jag alltid vid bogen ungefär när jag leder.

Mina hästar går jag oftast framför. Dom är så sega. :smirk:

Tar jag två hästar går jag vid bogen, är det hästar jag känner kan jag gå vid bogen på ena och den andra går bakom.

Ride on skrev:
Jag brukar få alla hästar bakom mig hur jag än gör, även om jag inte känner dom alls och det spelar ingen roll om dom är ensamma eller sju stycken. Dom vill gå bakom mig i alla fall.
Min egen madam vill också gå bakom mig och då brukar hon ta tag i kragen och leda mig :crazy: och sen byter vi, då går jag bakom henne och styr henne med svansen. :angel:

Du kanske går för snabbt? :rofl: :D

Kunde inte låta bli :angel.

StinaJ skrev:
Hur brukar ni göra och varför? Kanske är olika i olika situationer men tex

Beror på häst, oftast vid bogen en bit ifrån hästen.

StinaJ skrev:

Vid bogen en bit ifrån. Testar alltid att hästarna är uppmärksamma på mig, följer mig och stannar/ökar och har alltid rätt långt grimskaft, vill inte "hålla dem vid mig" de ska följa med mig men vid sidan så jag har koll på dem.

StinaJ skrev:
första veckorna du leder en ny-/medryttarhäst?

Som ovan fast mer slapp ju mer hästen börjar lyssna, dvs jag behåöver inte ha så mkt koll för den följer med ändå. Kan få gå lite efter oxå men jag är inget fan av "bakom-gående-häst" annat än när jag vill kolla att de inte tänker springa över mig, dvs stananr jag ska de stanna bakom mig, inte för nära och inte knö.

StinaJ skrev:
din häst?

Syftar på min förra då. Hon gick antingen lös eller med en hadn långst ut på grimskaftet. Kan lätt erkänna att jaghade "ingen koll" på henne för hon var som en hund, följde med eller så tog hon en lov runt gräset, var lixom inte nån "big deal" att ha henne lös. MEN, hon skötte sig alltid bra när jag väl ledde henne, och även om grimskaftet va ack så långt så stannade hon när vi skulle stanna, flyttade på sig och följde med.

kom gärna på andra situationer och varför :)

Blandrastik skrev:
Att själv inge avslappning och trygghet tycker jag fungerar allra bäst, även på lite nervigare hästar. Jag har själv en unghingst som jag visseligen leder i kedja, men dock på samma avslappnade sätt.
Jag bryr mig inte så himla mycket om var hästen är, utan försöker ha en attidyd lite som; "Äh, kom nu så går vi."

Ungefär det jag ville få fram :D Jag leder ALDRIG direkt i grimman och sällan med kort grimskaft, tycker det blir så spänt och påtvingat då. Gör hästen ngt så inverkar jag ganska mkt och sedan ger jag totalt eftergift igen, då blir et lugnast :smirk:

Alltid framför, hästen får aldrig gå om mig med huvudet ens. Jag har lättare att etablera min ledarställning framför än brevid hästen.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 335
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 013
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar