Ä

äbba

vårat 3-mån hingstföl är svårt att leda. Vi har lagt armen bakom rumpan o då går han framåt men nu är han så stor så man når inte runt. Går man efter mamman är det inga problem utan det är när man inte har den draghjälpen. Han fryser liksom fast eller går bakåt.Är det någon som har tips?? :bump:

Jag gör som med alla hästar jag måste hantera (funkar på katter också :D ). Jag lägger tryck på grimman genom grimskaftet och minsta lilla hästen tänker framåt så är det stor eftergift så hästen blir helt fri igen. Den behöver alltså inte röra sig framåt, bara tänka i rätt riktning liksom. Om hästen backar försöker jag följa med för att inte få för stort tryck, dock ökar trycket något om hästen går mot hjälpen.

Tillägg: det kan ofta vara lättare att be hästen röra sig åt sidan istället för rakt framåt i början. Dvs be hästen följa med åt sidan och för att hålla balansen så flyttar den en fot. Se till att du väljer den sida som har lättast att flytta sig.

Vid akuta lägen, ta en grimsakft och lägg runt baken på samma sätt som ni har använt armen. Vid extrem akuta lägen kan man även ta tag i fölet svans och dra framot mot kroppen. Men då handlar det om lägen liv och död eller allvarliga skador. När jag jobbade hade vi ett sto som blev akut sjuk på bete och henne fick vi in i transporten men fölet hade absolut inge lust att gå ifrån flocken och vi var enbart två pers... Och det var inte läge att vänta på någon mer utan det var snabbats möjligt till djursjukhus...

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 620
Senast: Fibusen
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 399
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 325
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama