Led hälta

H

hermitage

hej nån som kan berätta lite om det då dom mistänker att min ponny har det i korset. kan dom aldrig ridas mer eller köra? eller tävla igen. vet inget om detta så snälla berätta :confused: jag är så orolig över min älskade ponny:(

Sv: Led hälta

Vilka är dom? Är det veterinär som misstänker detta? Vilka undersökningar har gjorts på ponnyn?

kotknackarn var här och skickade oss till vet för hon misstänkte det då hon inte kunde fixa låsningen

i korset då hon har spungit lustigt med bakbenen. är svårt att förklara. hon sa så här att om hon sprang sämre än vanlig efter behandlingen så trodde hon det var ledhälta. och då ponnyn sprang mycket sämre efter det skickar hon oss till vetrinären..

Senast ändrad av en moderator:

Ok, det är en kiropraktor som har tipsat dig om att uppsöka veterinär eftersom ryggen inte känns helt ok?
Om jag hade varit du så hade jag bokat tid på klinik så snart som möjligt för att kolla upp vad det är som är fel. Inte säkert att det är så illa som du tror men för ponnyns skull är det ju bättre att veta för du vill ju inte att det ska bli värre, eller hur?

Så bra!

Tänk bara på att för att kunna göra en ordentlig utredning behöver du åka till en klinik som har både röntgen och ultraljud.

Jag vet precis hur det är att ha en häst med ryggproblem och jag hoppas att det går bra för dig och din ponny. :)

Hmm, menar inte kotknackaren att om ponnyn sprang sämre efteråt så är det en ledhälta i något av bakbenen, vilket oftast menas med ledhälta? Att eftersom hon lossnade låsningen i ryggen så kunde ponnyn inte stabilisera bort sin smärta på samma sätt längre= mer halt?

syns ingeti när hon går eller springer hemma. har en som har klinik en mil härifrån. tack

var hos veterinären idag dom hittade inget på henne som var allvarligt:) hon fick spruta i framknäna och kotorna fram och dom sa att hon kunde börja träna om en vecka igen är så glad att det inte var nått alvarligt:)

Har du koll på konvalescensprogrammet? 1 vecka är väldigt kort tid för att sätta igång till träning efter ledbehandlingar, särskilt om 4 leder är behandlade.
Men skönt att det inte var något allvarligt :)

Jag tycker du ska kolla upp betydligt mer noggrant exakt vad veterinären menade med att "träna". Det är jättenoga med försiktig igångsättning om hästen behandlats i och haft besvär i lederna. En ledinflammation är INTE en bagatell, så du ska ta den allvarligt.

Instämmer med Mackan. Fick ni inget skriftligt igångsättningsprogram? Isf skulle jag ringa och höra med veterinären hur de anser att igångsättning ska ske. Ska ni på återbesök och isf hur igångsatt ska hästen vara till detta? Det finns många faktorer som påverkar igångsättningen efter en ledbehandling och en för snabb start kan omintetgöra hela behandlingen

Tyckte det hela lät konstigt,att behandla en häst oavsett ras så måste de få tid att vila,återhämta sig samt mjuk starta efter en viss tid.Och 1 vecka låter väldigt lite efter injektioner i lederna.

Hittade detta
: Behandling
När veterinären med hjälp av böjprov har konstaterat var hältan sitter så röntgas ofta hästen så att man kan utesluta exempelvis lösas benbitar, misstänker man att det kan vara en fraktur så börjar man att röntga det utsatta området.
När det gäller inflammation i kotleden så behandlas den vanligen med hyalonsyra även kallad tuppkam, samt kortison. Laser anses av en del veterinären och terapeuter ha en god effekt på inflammationer i kotleden men det är inte så vanligt att försäkringsbolagen ersätter den sortens behandlingar.

En mycket viktig faktor när det gäller rehabiliteringen av hästen efter en kotledsinflammation är vila, man räknar med att det tar ca 6 veckor för en led att bli återställd. När man åker hem med hästen från veterinären så bör man ha fått med sig ett träningsupplägg samt en tid för återkontroll, ofta behöver man behandla om det utsatta området efter 2 veckor.
Alltså 6 veckor för en led att bli återställd. Man måste se till hästens bästa och skynda långsamt.

Sprutade leder och igångsättning efter en vecka låter inte speciellt troligt.
Det måste skett ett missförstånd någonstans.

Behandlar man en led, så är det möjligt att man kan skritta hästen kortare turer, och det i väntan på ett återbesök.
När hästen är friskförklarad (dvs, när den inte längre behöver behandlas) kan man börja med att sätta igång hästen försiktigt. Och försiktigt innebär betydligt mer än en vecka.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 744
Senast: Häst_
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
424
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka