Leasinghäst/ponny. Hur?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare AnnaJue
  • Startdatum Startdatum
A

AnnaJue

Nu som har eller har haft leasinghäst eller ponny se hit!
Jag ska antagligen få leasa en travponny nästa säsgong.

Jag undrar bara lite hur ni har gjort. Betalar ni något? Och hur mycket? Vem får prispengarna ni springer in? Vetrinärkostnader?

Ni som leasar ponny. Brukar ni få prispengarna? (eftersom att det är så "lite" jämfört med storhästarna)

Vad ska man tänka på när man åker och tittar på hästen?

Tack..
Anna

Sv: Leasinghäst/ponny. Hur?

Vi lånade en ponny som jag då stod som tränare på, vi betalade allt själva, även startavgiften, och då fick ju vi alla priserna också.

Normalt så är det väl rosett+täcke=hästen, hederspris=kusken och pengarna=ägare/tränare, men jag tycker att det beror på vem som betalar startavgiften.

Jag har haft ponny utlånad och där har överenskommelserna varit att jag håller ponnyn försäkrad och ser till att den är reggad hos SPTF, övriga kostnader står fodervärden för. ALla pengar ponnyn springer in går till fodervärden, då det är de som har kostnaderna också. Eventuella täcken följer med hem hit när ponnyn återlämnas. Rosetterna får kusken behålla.
Jag har alltså INTE tagit någon hyra eller procent på prispengarna.

ameo skrev:
Jag har haft ponny utlånad och där har överenskommelserna varit att jag håller ponnyn försäkrad och ser till att den är reggad hos SPTF, övriga kostnader står fodervärden för. ALla pengar ponnyn springer in går till fodervärden, då det är de som har kostnaderna också. Eventuella täcken följer med hem hit när ponnyn återlämnas. Rosetterna får kusken behålla.
Jag har alltså INTE tagit någon hyra eller procent på prispengarna.
Så tycker jag oxå att man ska göra.... Men jag tycker att rosetten hör till hästen....

För stt se det från ett annat håll, hurdan kusk skulle ni vilja låna ut er ponny till? skulle det vara en riktigt duktig kusk som skulle satsa på de lite större loppen och köra hem flera vinster och placeringar och tävlar nästan varje helg, till de hobbykuskar som tävlar lite på de banorna runtomkring och som är rätt så duktiga eller de som tävlar på hemmabanan och kör mest för att få köra nåt lopp i månaden utan större ambitioner?

Det beror ju helt på vad man har för häst och vad man själv förväntar sig av den.
Om jag hade en unghäst, med god stam och som verkade ha talang, så skulle jag ju helt klart villja sattsa på större lopp och mera tävlande, Men med en äldre häst som karnske bara mest "hänger" med men verkar tycka det e kul och som karnske är lite begränsad så kan det ju vara en passande häst till "klubb"kusken....
Själv så lånar jag en shettis på obestämd tid... Han är nio år och har gått 31,5 i sina yngre dagar... Vi kan nog som bäst köra 35-40 med han, men han älskar travbanorna å är en bra ponny å lära sig på. Tyvärr får han ju alltid stå en massa tillägg så det känns ju lite tröstlöst ibland. Men han e ju sååååå go ju :love:

giffan skrev:
Men jag tycker att rosetten hör till hästen....
Egentligen är det ju så, men jag har hela huset fullt med rosetter som ligger slängda här och där utan att jag tar hand om den, så kusken (just nu en 11-årig flicka) har ju mycket större glädje av dem än jag har. Har inte ens packat upp mina gamla rosetter sen vi flyttade in här på gården för 6 år sen, de ligger i en plastkasse...

Håller med giffan där..
Det beror ju helt och hållet på vad man har fö rponny.
Min förra stjärna :love: var oerhört talangfull, så henne sökte jag kuskar med stora ambitioner till. Och hon var ju då prisplacerad i såväl kriteriet (3-åring), derbyt, minisprintern och lilla kalmarsundspokalen (resten som 4-åring). Nu är hon exporterad till Finland för övrigt.
En halvsyster till henne är utlånad och går lite smålopp då och då, hon blir aldrig någon stjärna. Och mitt nuvarande "stjärnämne" söker jag också rutinerad och ambitiös kusk till då jag gärna vill att ohn ska vinna och gå bra tider. (2.58 i sin andra start som 3-åring är väl helt okej... :angel: )

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 230
Senast: Bison
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
746
Senast: Elo
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 955
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka