Leasing av hästsläp

SaraMara

Trådstartare
Någon som har erfarenheter av detta?

Har ju under lååång tid försökt förmå min far att köpa ett släp till mig... :angel: Och det verkar som om det börjar lossna. Av någon för mig oförklarlig anledning vill han dock hellre leasa ett släp än köpa - antar att det är pga att han inte vill betala värdeminskning eller behöva stå för slitagekostnader osv, men exakt varför får jag inget svar på.

Finns det andra firmor än Värmlandsvagnen som erbjuder denna lösning? Någon som hyrt på detta sätt (långtidsuthyrning alltså) och som har erfarenheter av det?

Värmlandsvagnen vägrar jag lasta min häst i igen pga tråkiga erfarenheter, så är det enda tillverkaren som erbjuder leasing får jag starta Operation Stor Övertalning av Enveten Farsgubbe. :D

Man kan t ex leasa både Boj (se http://www.boj.nu/hyr_boj.htm) och Startrailer (se bl a http://www.le-transportfordon.se/) så värmlandsvagnen är inte enda alternativet...

Jag tycker dock att det låter lite konstigt att leasa för att slippa betala värdeminskning, för det är ju just det man betalar då man leasar, + att man betalar lite "vinst" till den som hyr ut släpet... Kanske finns andra fördelar med att leasa iofs, är det nån som har koll på det så skulle det vara kul att höra vad det skulle vara...

Ja, jag vet inte faktiskt. Min far är lite förtegen om det mesta, och jag vet inte varför han väljer denna lösning...

Men, som sagt. Betalar han så får han göra som han vill (eller, rättare sagt, han skall hjälpa till och betala och jag betala en del) - jag slipper låna pengar för att köpa, och slipper hyra för dyra pengar varje vecka.

Känns som lite moment 22 just nu, jag hyr släp för ca 400 kr/vecka nu - och har då inte råd att spara undan några pengar för att köpa, och det blir inte dyrare än 1600kr (drygt) i månaden att leasa kan jag inte tänka mig. Iaf inte efter fars bidrag... :angel:

två familjer i stallet har leasat ett boj-släp över sommaren. Ca 1600 i månaden kostar det. kanske blr det billigare om man hyr ännu längre.

Boj var rätt dyra såg jag - dessutom är de alldeles för tunga. :(

Vår bil får dra 1430 - och då blir Bojs släp omöjliga eftersom de väger så mycket (i tjänstevikt alltså).

Har pratat med en Böckmann-återförsäljare - som också anordnar leasing, och det verkar nästan mer intressant. Dyrare dock... :crazy:

Får nog försöka övertala min far till att istället köpa ett släp, känns som en mer ekonomisk lösning. Några tips om hur man övertalar motsträviga pappor? :angel:

Varför inte hyrköpa?

Jag skickade förfrågningar på det innan och det var billigare än de förslag du fått här.
Då fick man även tillgodoräkna hyrespengarna vid ev senare köp. Och de står för service osv.

Jo, det är en lösning jag hellre skulle använda mig av.

Får nog bjuda mamma och pappa på middag och fjäska lite tror jag. ;) :angel:

Kan maila över lite gamla mail från transportfirmor om du vill? (om jag har kvar de också..)

Var faktiskt inte så värst dyrt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka