Leasing av fullblod

S

snuffsie

Vad ska stå skrivet?
Har en som vill leasa våran unghingst för att träna ev starta honom.
Ni som kan det här med galopp, vad ska man tänka på vad ska stå?

Skriver man alltid såna avtal?
Kan vi fortfarnde äga viss del av honom eller avstår vi från hela hästen om vi skriver på ett sånt papper?

Om vi skriver på har vi ingen insyn/medbästamande rätt alls eller..

Snälla hjälp oss vet inget om galopp.
hälsn Snuffsie

Sv: Leasing av fullblod

Puttar upp...
Ingen kunnig amatörtränare här på buke???

Hoppades att det skulle finnas någon som kunde svara.
Hoppas fortfarande
h. Snuffsie

Jag förstår inte riktigt frågan, vill ni sätta honom i träning hos en tränare eller vill ni hyra ut honom?

Om ni vill sätta honom hos en tränare är det ni som äger hästen och betalar för den och tränaren sköter omvårdnar och själva träningen.

Okunnig amatörryttare…
:smirk:
Om du skall hyra ut honom antar jag att det är ett avtal ni skall få ner på pränt. Det är ju helt enkelt så att ni skall skriva in det som ni vill ha i ert avtal. Inte minst hur många procent i hästen som ni hyr ut och hur mycket utgifter ni skall ha för de eventuella delar ni behåller.

Smart är ju att ha en tids angivelse eller vem som bestämmer när hästen skall tillbaka till ägaren, ni som ägare eller förhyraren... Om hästen springer in en massa pengar, skall ni som ägare ha en procent? har ni rätt att ta tillbaka hästen om den blir bra/ni är missnöjda/någon annan ”bättre” tränare erbjuder sig att hyra eller köpa. Har förhyraren förköpsrätt till hästen om det blir aktuellt med försäljning? Vad händer om hästen ökar i värde? Många som hyr ut sina hästar gratis för att de skall komma i träning skriver in att de vill ha 10% av eventuella insprungna pengar…

Bukefalos är ett dåligt ställe att fråga om saker som detta då det trots allt inte finns den kompetensen som du söker. Det är oerhört viktigt att ni ingår ett avtal som ni är nöjda med! Kanske det finns tips på www.galoppsport.se ? Annars så hör vad personen som vill hyra har att föreslå och sätt dig ner o fundera igenom situationen.

Tänk bara så ,mycket man bara måste godkänna avtalsmässigt när du skall skaffa mobil abonnemang, detta rör sig om ett levande djur så försök att kontakta någon du tror är van vid din situation och ring denne!

Lycka till!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 472
Senast: lizzie
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 824
Senast: Görel
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 658
Senast: scizofren
·
H
Övr. Grenar Hej! Detta är en tråd ang fullblod som jag ägt/äger och övriga medlemmars fullblod! Skulle vara intressant med att se bilder och höra...
2
Svar
24
· Visningar
11 022
Senast: Lillelars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Spis eller spishäll?
  • Nyårstråden
  • Pusseltråden