Leasa travhäst- hjälp !!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare trotters.inc
  • Startdatum Startdatum
T

trotters.inc

Har fått erbjudande om att leasa en (för träning och ev. tävling) val. 01:a som är ostartad men i bra kondition. Ägaren ber mig nu komma med förslag på hur detta ev. avtal ska se ut.... Vem står för vad? Ska ägaren få betalt? Per månad eller procent på ev. insprungna pengar? Kan ju ta månader att få honom tävlingsklar, om han blir det.... Vi kommer ju att stå för träningen (är amatörtränare), box, foder, hovis osv.... Har bara leasat avelsston förut, så goda råd behövs verkligen !!!!!

Sv: Leasa travhäst- hjälp !!

När du leasar en häst är det iallafall du som tränare som står för alla kostnader....du har den ju som "din" oavsett om den kommer till start eller inte....

Sen är det ju olika hur man gör upp dealen, det är ju mestadels så att man delar hästens insprungna pengar, vanligvis 80/20, 75/25, 70/30 osv...därför så klart viktigt med kontrakt :)
Man betalar ingen månadsavgift, men vad jag vet så får man även stå för försäkringen per år, vilket väl kan betraktas som en "årsavgift", en del har rätt dyra försäkringar....

Se till att göra upp allt innan, och att det finns skrivna papper på allt, så att risken för missförstånd minimeras ! :smirk:

Avelsföreningen har färdiga leasingkontrakt bara att fylla i ;)
Vad gäller försäkring så skall den som leasar ut stå för den dvs. inte du
som leasingtagare. Jag har själv 2 hästar på leasing, tycker att det är ett bra sätt att äga häst på :idea: . Om det är långt tills den är startklar se till att få en lägre %, för STARTKLARA hästar är det mest vanliga 70/30 på insprungnapengar. Du skall EJ betala en fast månadsavg, eftersom du står för alla kostnader utom försäkring. Som sagt det finns färdiga kontrakt,och sådant kräver oxå STC tillsammans
med ägarbytespapper. Lycka till. :)

Han är troligen inte startklar förren november/ december som tidigast, tyvärr, så vad är då en bra procentsats?? Ni skriver tex. 70/30..... Vem får den lägre % ?

Det är ägaren som får den lägre procenten!

jag har leasat ut travhästar och brukar då göra så att jag (som ägare) betalar livförsäkringen (och får ut pengarna om något händer) och leasingtagaren betalar vet.försäkring om h*n vill. i kontraktet står sedan uttryckt att det är leasingtagarens skyldighet att betala alla ev. vet.kostnader samt att hålla hästen på ett fackmannamässigt sätt ... osv.
där ska även stå sådana saker som kontraktets längd, ev. uppsägningstid samt verksamhet (tävling/avel).
jo, man kan skriva in vad som händer om ägaren plötsligt vill sälja hästen. leasingtagaren kan ju få förköpsrätt t.e.x.
från ägarens synpunkt bör detta alltid stå med eftersom det kan hända saker som gör att man måste sälja (skilsmässa, dödsfall m.m.) och står det inte att man får sälja hästen så kan det kanske bli problem om kontraktet löper på flera år ...

FÖRSÄKRINGEN!

Var noga med den! På vårt kontrakt står det att ägaren ska ansvara för att hästen ska vara försäkrad. Ja, han hade ju henne försäkrad men bara 80% och ingen självrisk.

Så ja när hon gick omkull med vagen och skadade senan(åkte till helsingborg och fick sys och opereras) så fick vi betala 11 000.

Lite onödiga pengar bara för att hon inte var fullförsäkrad. :crazy: Ägaren tyckte att försäkring var onödigt för det händer ju "aldrig" några olyckor. Men efter olyckan har han uppgraderat försäkringen till fullo på alla hans hästar ;)

Liknande trådar

Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781
Senast: ainasoja
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 450
Senast: Marie_Ozzy
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
3 028
Senast: fleur
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat