Ld LC LA MSVB, MSVA ELit osv osv....

M

mariap

Måste man börja i LD ? Eller hur vet man vart man skall börja? Och hur kvalar man upp sig?

Ponnyn går LA nu men tränar banor hemma på 130-140 och är redo att gå högrem jag håller just på att köpa henne.

Sv: Ld LC LA MSVB, MSVA ELit osv osv....

Jag har ingen jättekoll på ponny, men jag tror att man måste klara sig uppåt där.

På häst måste man ju kvala till 1.30 har jag för mig.

Tips, kolla TR hoppning, finns på nätet.

åh nu är jag såhär seg igen.. jag förstår inte ?

Till Msv måste du väl kvala om jag inte har helt fel. Så allt under Msv B kan du hoppa.

Men kolla TR (Tävlingsregelementet) där finns allt du behöver veta.
Om du ska börja med LD eller LB hänger kanske mer på dig än på hästen. Har du inte tävlat så mkt kanske du ska börja med LD/LC men har du tävlat en del förut så kan du ju ge dig på LB/LA på en gång.

Ja, jag tror att man måste kvala sig upp i klasserna på ponny.
tex. rida två godkända LB för att gå upp i LA.
Men observera att jag inte är säker på detta.

gå in på www.ridsport.se där finns TR på nätet.

jaha tack !! :) vad är gordkända resultat ? måste man vinna ? hittade inget i TR:t ... har den boken hemma såg jag här... tror ni kan kan skriva ett mail till ridsportsförbundet o fråga ?
TAck :)

nej du måste inte börja i LD, det är upp till dig, om jag inte är helt ute å cyklar så kan du börja tävla i LA om du tycker det (även om jag personligen inte tycker det är speciellt smart). Dock så måste du kvala in till Msv B, med tre (?) felfria ritter (eller nåt sånt, kolla TR)

Men har du inte tävlat så mkt, så är det kanske bäst att ponnyn får "lära upp dig" i LC-LB kanske så du får in det i kroppen!:D

Lycka till!!:D

(det jag skrivit är inte 100% säkert, typ 90, kolla TR för å vara säker på hur du kvalar till Msv :))

ok, hittade :)

Ekipage är kvalificerat till MSV B efter 3 felfritt genomförda grundhoppningar (grundomgång/första fasen i bedömning hoppning i två faser) i LA eller högre på lägst regional tävling.

Ekipage är kvalificerat till MSV A efter 2 felfritt genomförda grundhoppningar (grundomgång/första fasen i bedömning hoppning i två faser) i MSV B eller högre på lägst regional tävling.

Ekipage är kvalificerat till Svår efter 2 felfritt genomförda grundhoppningar (grundomgång/första fasen i bedömning hoppning i två faser) i MSV A eller högre.

(från TR)

nämen tack!!!!!!!!! :)
Och vem bedömmer att jag klarar det ? alltså jag lär ju klara det, men vem går jag till och visar att jag klarar det för att få tävla en klass högre ?

QUOTE=Lille_jagGirl;10565671]
Till Msv måste du väl kvala om jag inte har helt fel. Så allt under Msv B kan du hoppa.

Alldeles rätt, det är kval till msv b (tre 0-rundor i la) och msv a (två 0-rundor i msv b)

nej du måste inte börja i LD, det är upp till dig, om jag inte är helt ute å cyklar så kan du börja tävla i LA om du tycker det (även om jag personligen inte tycker det är speciellt smart). Dock så måste du kvala in till Msv B, med tre (?) felfria ritter (eller nåt sånt, kolla TR)

Men har du inte tävlat så mkt, så är det kanske bäst att ponnyn får "lära upp dig" i LC-LB kanske så du får in det i kroppen!:D

Lycka till!!:D

(det jag skrivit är inte 100% säkert, typ 90, kolla TR för å vara säker på hur du kvalar till Msv :))

ok, hittade :)

(från TR)

oj... hur höga är hindrena i svår klassen som är ovanför MSV ?
:O

men jag har tävlat förut, så jag tro rjag kan gå på LA på en gång... e n självklart träna för tränare rtt tag innan o rida ihop mig med hästen!!

nämen tack!!!!!!!!! :)
Och vem bedömmer att jag klarar det ? alltså jag lär ju klara det, men vem går jag till och visar att jag klarar det för att få tävla en klass högre ?

QUOTE=Lille_jagGirl;10565671]

Tror inte man behöver visa upp för ngn utan du får sköta det själv. Vet dock många ryttare som tävlar på Msv-nivå som inte har kvalat. Är det ngn som lämnar in en protest mot det och kan bevisa att du inte är kvalad så blir det nog inte så roligt för dig. Så det bästa är ju att göra dina tre nollor innan du går upp till Msv.

För D-ponny finns svår klass med, ligger väl på 135 eller ngt.

jaha okej, nej, självklart komme rjag göra min tre nollor innan jag går upp till medelsvår!

Men, tack så jättemycket! jag fick jättebra svar.

oj.. svårt är nog inte någpot för mig... inte än iaf :)

tror inte att du fick något riktigt svar....
tar det en gång till isåf:)

du får starta LD LC LB och LA utan några kval eller resultat, du kan alltså börja tävla LA.

För att få rida msv b behöver du 3nollor i grundomgångar i LA.
För att få rida msv a behöver du 2nollor i grundomgångar i msv b.
För att få rida svår behöver du 2nollor i grundomgångar i msv a.

hoppas det hjälpte:)

Måste man börja i LD ? Eller hur vet man vart man skall börja? Och hur kvalar man upp sig?

Ponnyn går LA nu men tränar banor hemma på 130-140 och är redo att gå högrem jag håller just på att köpa henne.

Tycker inte att det verkar klokt att hoppa höga klasser direkt :crazy: Lika bra att ha provat de lägre klasserna först så att ni "hittar varandra" på tävlingsbanan. Vet många som det har gått snett för för att de hoppat högt direkt på tävling för att ponnyn redan tävlat den klassen med annan ryttare. Och det är inte för att de är dåliga ryttare ! Jag tycker du ska ta dig tiden att hoppa iaf LC och LB innan du tar LA :) Bara för att en ponny är duktig på tävling med en ryttare behöver den inte vara det på en gång med dig. Men kan då såklart bli :D

Inte för att vara taskig, men har du inte bättre koll på vad som gäller, så har du inget i LA-MSV att göra.
Börja med LD-LC och ta det lugnt. Spelar ingen roll om hästen har gått LA med tidigare ryttare, man får nästan börja om med en ny ryttare, om inte denna är jätterutinerad då.

Du kan läsa artikeln om att köpa tävlingsponnysar i senaste ridsport special. Den var mycket bra skrivit :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 140
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 486
Senast: ako
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka