LC dressyr för storhäst - ett minne blott?

I mitt fall så har jag aldrig tävlat lokalt, och bara LC:2 2008 för 3-4 år sedan. Därför vill jag bara rida LC än så länge. Dessutom tror jag inte att jag skulle få mer än 45-50% i LB, då jag hört att kraven ska ha ökats kraftigt i 2015 versionerna (jmf mot de äldre).

Vilka krav skulle ökats, menar du?

Man har gjort en ändring i Allmänna intrycket, det är koff 3 istället för 2 på punkt 4 "Ryttarens sits och hållning - korrektheten och finheten i samt effekten av hjälperna"
De andra punkterna under Allmänna intrycket är det samma

Dottern har ridit bägge programmen med samma häst för olika domare och det skiljer inget markant poängmässigt på LB1 2006 mot LB1 2015

Man har gjort en ändring i Allmänna intrycket, det är koff 3 istället för 2 på punkt 4 "Ryttarens sits och hållning - korrektheten och finheten i samt effekten av hjälperna"

Dottern har ridit bägge programmen med samma häst för olika domare och det skiljer inget markant poängmässigt på LB1 2006 mot LB1 2015

Aha :eek:
Nej, för jag har hört att just LB ska ha blivit mycket svårare, men inte fått preciserat vad exakt som skulle blivit svårare...

Jag missförstår dig kanske, men det är inte bara koefficienten som skiljer allmänna intrycket i LC jämfört med de andra.

LC:s allmänna intryck ser ut såhär:
Hästens gångarter (renhet och regelbundenhet) och tempo 1
Hästen form (eftergift på tygeln) 2
Ryttarens sits och hållning 3
Ryttarens inverkan (korrektheten i och effekten av hjälperna) 2
Korrektheten i uppvisningen (hörnpasseringar, ridningen mellan rörelserna och programlinjernas följande) 2

I LB däremot ser det ut såhär:
Gångarter (frihet, renhet och regelbundenhet) 1
Framåtbjudning (vilja att röra sig framåt, elasticitet, mjukhet i ryggen och bakbensengagemang) 1
Lösgjordhet (eftergift på tygeln, formen, accepterande av bettet; harmoni, lätthet och mjukhet vid rörelsernas utförande; uppmärksamhet, förtroende och lydnad) 2
Ryttarens sits och hållning - korrektheten och finheten i samt effekten av hjälperna 3
Korrektheten i uppvisningen (hörnpasseringar, ridningen mellan rörelserna, programlinjernas följande) 2

Aha :eek:
Nej, för jag har hört att just LB ska ha blivit mycket svårare, men inte fått preciserat vad exakt som skulle blivit svårare...

Du ska inte tro på allt du hör ;) Jag upplever att många rider på ungefär samma procent i LC och LB. Kolla mitt inlägg ovan om allmänna intrycket så ser du att domaren ska kika på lite olika saker i klasserna. Personligen tycker jag att svårighetsgraden på LC:1 och LB:1 är mer eller mindre densamma.

Du ska inte tro på allt du hör ;) Jag upplever att många rider på ungefär samma procent i LC och LB. Kolla mitt inlägg ovan om allmänna intrycket så ser du att domaren ska kika på lite olika saker i LC och LB. Personligen tycker jag dock att svårighetsgraden på LC:1 och LB:1 är mer eller mindre densamma.

Haha nää.. Källkritik skulle kanske vara något ibland... :angel:
Intressant! Är inte så insatt i LB dressyr öht, då jag varit så inställd på LC, men kanske ska börja snegla lite uppåt då :up:

Du ska inte tro på allt du hör ;) Jag upplever att många rider på ungefär samma procent i LC och LB. Kolla mitt inlägg ovan om allmänna intrycket så ser du att domaren ska kika på lite olika saker i klasserna. Personligen tycker jag att svårighetsgraden på LC:1 och LB:1 är mer eller mindre densamma.

Nej, där håller jag inte med alls. I LC:1 händer det ju absolut ingenting. Det är t ex inte en enda ökning någonstans, vilket det är gott om i LB:1. Volterna är mindre i LB också + att du har en halt i inridningen som inte finns i LC. Nej, nog tycker jag att det är stor skillnad på LC:1 och LB:1. :) Nya LB:1 är ett ganska roligt program, tycker jag, medan LC:1 är dötrist (och mycket enklare).

Nej, där håller jag inte med alls. I LC:1 händer det ju absolut ingenting. Det är t ex inte en enda ökning någonstans, vilket det är gott om i LB:1. Volterna är mindre i LB också + att du har en halt i inridningen som inte finns i LC. Nej, nog tycker jag att det är stor skillnad på LC:1 och LB:1. :) Nya LB:1 är ett ganska roligt program, tycker jag, medan LC:1 är dötrist (och mycket enklare).

Och man har ju dessutom högre krav på hästens form i LB. :)

Jag missförstår dig kanske, men det är inte bara koefficienten som skiljer allmänna intrycket i LC jämfört med de andra.

LC:s allmänna intryck ser ut såhär:
Hästens gångarter (renhet och regelbundenhet) och tempo 1
Hästen form (eftergift på tygeln) 2
Ryttarens sits och hållning 3
Ryttarens inverkan (korrektheten i och effekten av hjälperna) 2
Korrektheten i uppvisningen (hörnpasseringar, ridningen mellan rörelserna och programlinjernas följande) 2

I LB däremot ser det ut såhär:
Gångarter (frihet, renhet och regelbundenhet) 1
Framåtbjudning (vilja att röra sig framåt, elasticitet, mjukhet i ryggen och bakbensengagemang) 1
Lösgjordhet (eftergift på tygeln, formen, accepterande av bettet; harmoni, lätthet och mjukhet vid rörelsernas utförande; uppmärksamhet, förtroende och lydnad) 2
Ryttarens sits och hållning - korrektheten och finheten i samt effekten av hjälperna 3
Korrektheten i uppvisningen (hörnpasseringar, ridningen mellan rörelserna, programlinjernas följande) 2

Det var ingen jämförelse mellan LC och LB utan LB1 2006 och LB1 2015 då TS fått höra att kraven för LB12015 blivit hårdare :)

Haha nää.. Källkritik skulle kanske vara något ibland... :angel:
Intressant! Är inte så insatt i LB dressyr öht, då jag varit så inställd på LC, men kanske ska börja snegla lite uppåt då :up:

Jag tycker du absolut ska våga dig på en LB :)

I Stockholmscupen (en utbytes tävling för lektionsryttare) för storhäst rider man LB1 grundomgången och LB2 i finalen. Det är alltså en tävling där du åker iväg och rider andra ridskolors hästar som du får 20 minuter lära känna innan start :)

Jag tycker du absolut ska våga dig på en LB :)

I Stockholmscupen (en utbytes tävling för lektionsryttare) för storhäst rider man LB1 grundomgången och LB2 i finalen. Det är alltså en tävling där du åker iväg och rider andra ridskolors hästar som du får 20 minuter lära känna innan start :)

Jag är väl medveten om vad SC är. Var själv med i PC dressyren på den tiden det begav sig. Rider dock inte på ridskola längre, utan har en häst som min egen sedan 11 månader tillbaka :)

Och man har ju dessutom högre krav på hästens form i LB. :)

Fast som jag skrev, jag upplever inte att det är svårare saker i LB:1. Ökningarna är inte så krävande (förlängd steglängd i traven, längning av formen i mellanskritt och förlängd språnglängd) och LC:1 har ju istället för halt i uppridningen halt vid X mellan galopperna, något som på min klubb kallades "dödens halt" eftersom många hästar vart piggelina och bara satsade mot nästa galopp :p

Som jag skrev har jag själv och många med mig erfarenhet av att rida på ungefär samma procent i båda programmen, och jag lovar att jag inte är så skicklig att jag kan rida i en form i LC och en annan i LB.

Här i Västergötland finns massor med LC för stor häst.

I övrigt tror jag att det långsamt har blivit så att färre provar att tävla dressyr i och med att det blivit vanligare med pay and ride men också den avskräckande licenskostnaden. Jag är anmäld till en start i LC:1 om ett par veckor. Startavgift 190:-, ryttarlicens 150:- och hästlicens 300:-. För att inte tala om drivmedel till och från tävlingen. Det blir ganska saftigt om en bara vill testa på nån gång.

Kan bara hålla med. Helt orimligt att det ska kosta 170 kr + licens på 150 kr i en LC. Dessutom har många klubbar gjort LC till en sk clear round vilket betyder att du får en rosett vid 62% och hör och häpna en hel plakett vid 68! %. Jag menar att om man rider en LC på 68 % eller mer är med helt klart redo för LB. Men att betala detta, då kan man lika bra rida en pay and ride för 100-150 kr och dessutom få en pratstund med domaren. Så här biter klubbarna sig själv i svansen om de du inte är ute efter att "slippa" LC-ryttarna.
Här i Västergötland finns massor med LC för stor häst.

I övrigt tror jag att det långsamt har blivit så att färre provar att tävla dressyr i och med att det blivit vanligare med pay and ride men också den avskräckande licenskostnaden. Jag är anmäld till en start i LC:1 om ett par veckor. Startavgift 190:-, ryttarlicens 150:- och hästlicens 300:-. För att inte tala om drivmedel till och från tävlingen. Det blir ganska saftigt om en bara vill testa på nån gång.

Kan bara hålla med. Jag har läst flera klubbar som har LC och som sätter dem som clear round för 170 - 180 kr! "Vid 62% rosett och 68% plakett" Hallå! Skulle jag betala detta för en rosett? Om jag rider en LC på 68% så är jag definitivt redo för en högre klass. Nä, då rider jag hellre pay and ride för 100 kr och får dessutom en pratstund med domaren.

Kanske ett sidospår men varför vill man rida LC? Jag tycker att man får dåligt flyt i de programmen och rider hellre två LB-program än LC + LB.

Jag gillar LC-programmen för de skiljer sig på en viktig punkt - var rörelserna ska utföras. I LC är det mellan två bokstäver t ex galoppfattning medan LB ska vara vid en bokstav. F f a när man rider unghäst är det bra att ha lite marginaler. Men även för mig som är orutinerad ger det mig lite "tid". I LC är det mycket övergångar, men det är ju grunden i all ridning. Hästen ska göra övergångar i balans, acceptera hjälperna och visa framåtbjudning. Det är ju sk utbildningsklasser för både hästar och ryttare.

Jag gillar LC-programmen för de skiljer sig på en viktig punkt - var rörelserna ska utföras. I LC är det mellan två bokstäver t ex galoppfattning medan LB ska vara vid en bokstav. F f a när man rider unghäst är det bra att ha lite marginaler. Men även för mig som är orutinerad ger det mig lite "tid". I LC är det mycket övergångar, men det är ju grunden i all ridning. Hästen ska göra övergångar i balans, acceptera hjälperna och visa framåtbjudning. Det är ju sk utbildningsklasser för både hästar och ryttare.

Ja fungerar inte övergångarna är man ju inte redo och jag tycker inte det är särskilt mycket transportsträckor nuförtiden.

Liknande trådar

Dressyr Satt egentligen bara för skojs skull och tittade på tävlingar på TDB. På lokal nivå i mitt distrikt (Sthlm) för storhäst. Men så slogs...
Svar
15
· Visningar
1 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar