LC dressyr för storhäst - ett minne blott?

Kunde inte sagt det bättre själv! :up:
Nej, särskilt i typ april-maj-juni tycker jag att det borde vara mer LC överlag. Fine att man inte liksom har en lokal på Haloween med LC:1, LC:2 och LB:1. Det kan jag väl också förstå. Men man har ju ofta LB:x - LA:x, varför inte ha LC:x - LB:x någon gång då för variationens skull? :cautious:
Instämmer också med P&R. Och de P&R som väl finns verkar vara typ LB - LA - MsvC - (MsvB). Inte så mycket LC där heller...
På P&R brukar man kunna be om att få rida ett visst program, det är ju bara att fråga om de inte kan ha LC då? :)

OJ! :eek: Så är det inte här i krokarna iaf. Då är det redan förutbestämt vilka program man kan få rida....
Är man med i en klubb och engagerar sig lite i tävlingar och sådant så kan man ofta komma med önskemål till den klubbens pay&ride/programridningar i alla fall. ;) Sen beror det väl lite på vad domarna vill döma; ett program per ryttare är förstås jobbigare än om man bestämt sig för två-tre program som alla rider, och det är (mer eller mindre) jobbigare för funktionärerna om man ska tillåta både kort och lång bana (eftersom man åtminstone måste flytta bokstäver - i vårt fall måste man bära ner hela dressyrstaketet från vinden om någon vill rida på lång bana). Men vi i vår klubb brukar köra valfria program ändå (även om vi ibland frågar den enda anmälda på lång bana om hen kan tänka sig att rida ett kort program istället :o ).

Du får helt enkelt flytta till Sveriges solsida (den västra) så kan du välja och vraka. :D
Här finns massor med dressyrtävlingar som har LC-klasser och på P&R väljer du oftast själv vilket program du vill rida.

Haha ja, får väl göra det! :D *blink, blink*
Låter ju jättesmidigt att ni har det så "over there".

Måste förresten bara få älska lite på din otroligt karismatiska katt, profilbilden är ju underbar! :love:

Häromkring (Blekinge) verkar LC bara vara för ponny. Synd, för jag har gillat de programmen bättre än de gamla LB-programmen som ju bara varit transportsträckor och nån liten volt.

Vart i Blekinge befinner du dig? Jag tillhör egentligen Blekinge, men flyr in i Småland och tävlar istället. Startade tre lätt c där i höstas.

Annars har jag också med en trött suck insett att det är ont om lätt c- klasser för stor häst. För mig som sitter på en orutinerad unghäst är lätt b 2 precis på gränsen och trean alldeles för svårt i nuläget. Däremot kan jag tycka att lätt c 2 och lätt b 1 är ganska lika, så hade min häst bara varit äldre och mer erfaren hade det inte varit några problem att starta den klassen istället.

Är det bara jag som letar dåligt, eller tävlar man knappt i LC på storhäst längre? :confused:
Satt och tittade på TDB häromdagen, och det var LB:1, LB:2 och LB:3 i mängder, men hittade inte en enda LC för storhäst! :eek:
Förväntas man som storhäst ryttare kunna debutera LB:3 lokalt direkt, eller vad är det frågan om typ? O_o
Jag har tittat på tävlingar i Södra Sthlms län, Södermanland och norra Östergötland förövrigt.

Är det någon annan, i någon annan del av landet, som stött på samma fenomen? Är det bara ett Mälardalsfenomen? Vad tror ni mer bevandrade dressyrnördar att denna utveckling kan bero på?

Med tanke på att allsvenskan div III går på LC nivå (åtminstone första två deltävlingarna) så får man nog svara "NEJ" på din fråga.

I mitt fall så har jag aldrig tävlat lokalt, och bara LC:2 2008 för 3-4 år sedan. Därför vill jag bara rida LC än så länge. Dessutom tror jag inte att jag skulle få mer än 45-50% i LB, då jag hört att kraven ska ha ökats kraftigt i 2015 versionerna (jmf mot de äldre).
Med tanke på att jag skrapade ihop (precis) över 60% i LB på en fyraårig fjording så verkar det ju inte så jobbigt att få resultat.

Med tanke på att jag skrapade ihop (precis) över 60% i LB på en fyraårig fjording så verkar det ju inte så jobbigt att få resultat.
Jag upplever inte heller att det skulle vara så mycket svårare att få resultat i LB än LC. Kollar man på en dressyrtävling här där flera startar både LC och LB så "borde" de ju få betydligt högre procent i LC om kraven är så låga där, men de kan ligga ganska "lika" poängmässigt i både LC och LB, att det skiljer typ 5% mellan klasserna.

När jag började tävla dressyr igen efter långt uppehåll (2011 tror jag det var) så fick jag nästan exakt samma procent i LC och LB. Speciellt klasserna på kort bana. LB:2 och LB:3 är klart tuffare konkurrens i än ettan. Men det beror nog också på att många som har unga hästar med stor gång inte vill klämma in dem på kort bana. Det är väldigt mkt svårare att hinna med då.

@kryddelydd I sthlm går Allsvenskan div III i LB:1 så det skiljer sig mellan distrikten.

Är det bara jag som letar dåligt, eller tävlar man knappt i LC på storhäst längre? :confused:
Satt och tittade på TDB häromdagen, och det var LB:1, LB:2 och LB:3 i mängder, men hittade inte en enda LC för storhäst! :eek:
Förväntas man som storhäst ryttare kunna debutera LB:3 lokalt direkt, eller vad är det frågan om typ? O_o
Jag har tittat på tävlingar i Södra Sthlms län, Södermanland och norra Östergötland förövrigt.

Är det någon annan, i någon annan del av landet, som stött på samma fenomen? Är det bara ett Mälardalsfenomen? Vad tror ni mer bevandrade dressyrnördar att denna utveckling kan bero på?

Här i krokarna, Värmland, finns det massor av LC.

Vart i Blekinge befinner du dig? Jag tillhör egentligen Blekinge, men flyr in i Småland och tävlar istället. Startade tre lätt c där i höstas.

Annars har jag också med en trött suck insett att det är ont om lätt c- klasser för stor häst. För mig som sitter på en orutinerad unghäst är lätt b 2 precis på gränsen och trean alldeles för svårt i nuläget. Däremot kan jag tycka att lätt c 2 och lätt b 1 är ganska lika, så hade min häst bara varit äldre och mer erfaren hade det inte varit några problem att starta den klassen istället.

Jag har sett att det finns ibland i angränsande distrikt, men har inte kommit iväg på tävling dit, har inte orkat åka så långt för dressyrtävling. (för fälttävlan däremot kör jag glatt 25 mil).

Liknande trådar

Dressyr Satt egentligen bara för skojs skull och tittade på tävlingar på TDB. På lokal nivå i mitt distrikt (Sthlm) för storhäst. Men så slogs...
Svar
15
· Visningar
1 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar