Lättskött blomrabatt

AgentCarter

Trådstartare
Till sommaren blir vi med hus och trädgård, ett hus utan särskilt mycket rabatter (men en hel del buskar trots borttagning av över 50%)
Om man vill ha en lättskött rabatt med en hel del färg hur gör man då? Jag tycker visserligen om att rensa ogräs men har minne som en guldfisk och kommer jobba en del i sommar + vi har satt en hel del grönsaker redan som behöver skötas. Grönsakerna delar jag och sambon på, men han är inget förtjust i rabatter så det får jag fixa själv.
Helst så vill man ju ha något som är fint april-september men så här första året antar jag att det bara kommer bli "grundjobb".

Jag älskar pioner så helst skulle jag vilja ha en massa sådana.

Oj, det var en fråga i stil med "hur långt är ett snöre". Man bör ju veta hur ljusförhållandena ser ut på platsen och vilken jordmån det är, men jag utgår ifrån att platsen är solig och har väldränerad mullhaltig jord som inte är extrem åt något håll.

Pioner är lättskötta men blommar bara en kort stund och sen är det klart. Bladverket brukar dock hålla sig fint till ganska sent på säsongen så de är en tillgång även när de inte blommar.

Dagliljor är en stor favorit hos mig. Det finns mängder med sorter i en mängd färger som blommar vid olika tidpunkter. De är inte rådjurens favorit och angrips sällan av sjukdomar.

Nävor finns det också många av i olika storlekar. En klar favorit är 'Rozanne' som nog är den bästa sorten.

Praktlysing. Gul lättodlad blomma med ogräsvarning då den sprider sig lätt. Den kan man få hålla lite kort genom att gräva bort en del av den ibland.

Fackelblomster finns i flera rosa nyanser och är som riktig restaurang för nektarsugna insekter. Favorit.

Studentnejlika. De är vanligen röda men även finns även i annan färg.

Om du vill ha en färgsprakande rabatt redan i år så är mitt tips att fröså dahlior. Det bör göras nu. Då får du mängder med plantor till en struntsumma och de blommar kontinuerligt från sensommaren till frosten tar dem, men man bör ansa dem från vissna blommor. Rötterna kan sedan övervintras frostfritt. Med tanke på behovet av förodling, uppbindning och ansning av vissna blommor är det dock inte det mest lättskötta alternativet.

Oj, det var en fråga i stil med "hur långt är ett snöre". Man bör ju veta hur ljusförhållandena ser ut på platsen och vilken jordmån det är, men jag utgår ifrån att platsen är solig och har väldränerad mullhaltig jord som inte är extrem åt något håll.

Pioner är lättskötta men blommar bara en kort stund och sen är det klart. Bladverket brukar dock hålla sig fint till ganska sent på säsongen så de är en tillgång även när de inte blommar.

Dagliljor är en stor favorit hos mig. Det finns mängder med sorter i en mängd färger som blommar vid olika tidpunkter. De är inte rådjurens favorit och angrips sällan av sjukdomar.

Nävor finns det också många av i olika storlekar. En klar favorit är 'Rozanne' som nog är den bästa sorten.

Praktlysing. Gul lättodlad blomma med ogräsvarning då den sprider sig lätt. Den kan man få hålla lite kort genom att gräva bort en del av den ibland.

Fackelblomster finns i flera rosa nyanser och är som riktig restaurang för nektarsugna insekter. Favorit.

Studentnejlika. De är vanligen röda men även finns även i annan färg.

Om du vill ha en färgsprakande rabatt redan i år så är mitt tips att fröså dahlior. Det bör göras nu. Då får du mängder med plantor till en struntsumma och de blommar kontinuerligt från sensommaren till frosten tar dem, men man bör ansa dem från vissna blommor. Rötterna kan sedan övervintras frostfritt. Med tanke på behovet av förodling, uppbindning och ansning av vissna blommor är det dock inte det mest lättskötta alternativet.
Vi har en 96x3 krukor för att så frön i så det är inget större problem:p
Jag kan säga att orkidéer stortrivs i det fönstret om det säger sig något om vad som finns i form av ljus?
Tror det är norrsken och vi bor i zon tre.

Jag älskar stora blommor, är nog därför jag är förtjust i pioner

Nävor är fina, men vissa sprider sig ordentligt och de kan nästan tränga ut andra så välj var du sätter dom.

En perennrabatt där man gjort ett bra grundarbete med att få bort rotogräs och sedan får upp plantor som "täcker" är relativt lättskött. Tänk på att också sätta kant mot gräsmatta eller andra partier så inte nya rotogräs vandrar in. Första säsongerna, innan perennerna blivit så stora kan man fylla ut med sommarblommor. Täck också all bar jord med gräsklipp så får du upp mindre ogräs, samtidigt som det är bra för jorden och funkar som näring.

Problemet med att förså inne är att det blir för varmt (!) och ett fönster är sällan tillräckligt med ljus i längden. Du riskerar långa och gängliga plantor. Har du ett rum där du kan ha lägre värme, typ 15-17 grader vore det mer lämpligt. Ofta kan man få tag på billiga lysrör på återvinningsmarknader och rigga upp ovanför plantorna, då har du mycket bättre möjlighet att få fina plantor, både blommor och grönsaker.

Om du sätter pioner så kan du med fördel sätta till exempel blåsippor eller gullvivor under dem. Då blommar dom först, sedan när pionen kommit upp så har sippor/vivor blommat över. Samma kan man göra i nävor, fast då sätter man tulpaner mitt ibland dem, först blommar tulpanerna, sedan täcker nävornas bladverk de lite trista bladen efter tulpanerna.

Nävor är fina, men vissa sprider sig ordentligt och de kan nästan tränga ut andra så välj var du sätter dom.

En perennrabatt där man gjort ett bra grundarbete med att få bort rotogräs och sedan får upp plantor som "täcker" är relativt lättskött. Tänk på att också sätta kant mot gräsmatta eller andra partier så inte nya rotogräs vandrar in. Första säsongerna, innan perennerna blivit så stora kan man fylla ut med sommarblommor. Täck också all bar jord med gräsklipp så får du upp mindre ogräs, samtidigt som det är bra för jorden och funkar som näring.

Problemet med att förså inne är att det blir för varmt (!) och ett fönster är sällan tillräckligt med ljus i längden. Du riskerar långa och gängliga plantor. Har du ett rum där du kan ha lägre värme, typ 15-17 grader vore det mer lämpligt. Ofta kan man få tag på billiga lysrör på återvinningsmarknader och rigga upp ovanför plantorna, då har du mycket bättre möjlighet att få fina plantor, både blommor och grönsaker.

Om du sätter pioner så kan du med fördel sätta till exempel blåsippor eller gullvivor under dem. Då blommar dom först, sedan när pionen kommit upp så har sippor/vivor blommat över. Samma kan man göra i nävor, fast då sätter man tulpaner mitt ibland dem, först blommar tulpanerna, sedan täcker nävornas bladverk de lite trista bladen efter tulpanerna.
Jag älskar gullvivor så det tipset ska jag ta fasta på! Vet bara inte vart jag ska ha de där pionerna:cautious:

Detta är någon sorts skiss på trädgården, det på vänster sida är en del trän och buskar. Just den sidan är väldigt full så där blir det inget nytt.

Det gröna är där jag vill ha en rabatt (jag tror det skulle göra mycket för huset)
Rosa är grönsakslandet
gröna ringen är en ful cypress liknande sak
gråblå är hundgården (är lite träd i den med)
blå är buskar som blommar
det längst till höger är syrenbuskar.

Själva huset! Fast andra sidan, där finns någon gammal rabatt som jag ska kolla lite på annars får den nog vara, är borttaget massa buskar där (innan såg man inte huset) eftersom vi har haft sorkinvasion sen senaste katten gick bort.

Lavendel som får växa upp till riktiga buskar. Doftar underbart, vacker färg och maffigt. Själv har jag planterat rosor innanför lavendelhäcken, och visst blir det två ogräsrensningar (med hacka) per år, men inte mer än så.

Lavendel som får växa upp till riktiga buskar. Doftar underbart, vacker färg och maffigt. Själv har jag planterat rosor innanför lavendelhäcken, och visst blir det två ogräsrensningar (med hacka) per år, men inte mer än så.
Låter mycket lovande! Jag är svag för lila och rosor med så är perfekt ;)
Är bara rädd för att det blir för skuggit där jag har tänkt att ha rabatten (och den kan säkert försvåra målningen av huset men det är min sambos problem ;))

Min ros-/lavendelrabatt ligger mot norr, så det är inte optimala omständigheter vill jag påstå. Men just lavendeln är helt galen och vansinnigt stor och frodig. Rosorna har vissa år fått lite svarta fläckar, men det tror jag inte har så mycket med läget att göra som med det faktum att jag kanske inte har den tid att sköta dem som jag hade önskat.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 680
Trädgård & Växter Smyger in här med en liten fråga eftersom jag gärna vill förvalta farmors gamla älsklingsrabatt som tidigare varit vacker och prunkande...
Svar
18
· Visningar
2 086
Senast: lingonben
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka