lättsits??

D

Dezz

Hej!!

En tjej som har en 16 år gammal valack i vårt stall rider Western. Hon har enligt henne själv ridit massor och har massor av erfarenhet??
Hennes häst är triangelmärkt men fungerar bra att rida som vanligt i skog och mark enligt henne..

Jag var med henne ute och red häromdagen och blev förundrad över hennes ridsätt.. tex så har vi en jättelång uppförsbacke på väg hem till stallet i denna backen sitter hon helt lungt på hästen rygg (tar ca 5 min att skritta uppför backen) vi andra som var med stod i lättsits hela tiden..:confused:

är inte detta märkligt?? Varför sitter hon på hästen?? Borde det inte vara ännu viktigare att förstöka avlasta och göra det lättare för hästen när det är triangelmärkt??
är det jag som är överkänslig?? Men backen är minsann ingen liten backe utan det går ordentligt uppför och hästarna tycker den är jobbig..
 
Sv: lättsits??

beror på hur musklad hästen är.
Jag rider ibland ut å klätrar med hästar som är í kondition att hoppa 110 bana ungefär dom sitter jag alltid ner på.
Men som sagt berr på muskler och kondition
 
Sv: lättsits??

AV vilken orsak är hästen triangel märkt? Det behöver inte vara nåt fel på den nu fastän den är märkt, det kan ha varit en skada som gjort att den ej fick fortsätta tävla tex men är helt återstäld nu.
Självklart håller jag med dig om att det låter lite orutinerat att sitta ner en hel backe som är jobbigt för hästarna, ta upp det med tjejen, men på ett fint sätt.
 
Sv: lättsits??

håller med om att man kanske borde stå i lätt sits i uppförsbackar, speciellt om dom är branta. Nu vet inte jag vad för typ av häst din stallkompis har men jag kan bara se till mig själv som har två travare. Så länge dom är lugna när jag rider så står jag i lätt sits då dom klättrar i backar, men de gånger när dom börjar stressa upp sig och börjar takta eller småtrava så sitter jag hellre ner i sadeln för att kunna få ett bättre stöd och lättare kunna hålla igen litegrann.

om din stallkompis har en väldigt pigg häst kanske hon känner samma sak som jag gör, annars har hon säkert någon, enligt henne, annan bra orsak till att rida som hon gör. Du kan ju prova prata med henne men gör det på ett trevligt sätt så det inte ses som ren kritik. Alla vet vi väl att vi hästmänniskor är VÄLDIGT känsliga för kritik som gäller våra egna hästar...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 724
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 310
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp