Lättridning bra eller dåligt?

Mumin_79

Trådstartare
Vad anser ni om lättridning, Främjar den eller stjälper den balansen hos hästen.

Ger den avlastning på ett positivt sätt.

Rider ni själva lättridning varför eller varför inte?

MuMin

Sv: Lättridning bra eller dåligt?

Det är inte lättridningen som "stjälper" balansen hos hästen (hästen tappar sin balans hela tiden, annars skulle den vara cementerad och stå still), det är ryttaren. En bra lättridning kan förbättra ridningen/hästen enormt. Men det är inte lätt att rida lätt korrekt, det borde heta "svårridning" ist f lättridning. ;)

Så sant så sant :bow:

Jag är ett exempel...efter flera år av sjukdomar, tragedier och långa sjukhusvistelser upptäckte jag att jag helt plötsligt befann mig på nybörjar nivå i ridningen. Ja, förra hästen gick ju bra, han kände mig så väl att han visste vad jag ville, stabil och säker, och det gjorde att jag började komma igång så sakteliga... och halvblodet har jag mest fått rida lugn skritt med i över 1 år och tack vare henne sitter jag väldigt bra med bra balans(hon var en avkastartyp i början)... men så träffade jag syrrans häst...Wow, det gick inte att rida lätt på henne i början. Oj oj oj, kom till en tränare som gav mig en uppsträckning som hette duga och vips har jag börjat "rida" igen, he he. Nu känns det bättre i lättridningen med och jag får inte hästen att öka för varje steg längre samt att balansen är god med bra takt. Men vilket uppvaknande efter att ha ridit i snart 40 år :eek: Man inser hur mycket av styrkan och balansen som försvinner efter år av stillhet i kroppen...förskräckligt :cool:

Jag använder lättridning ibland. Har en islandshäst och han hade förr svårt för traven. Då kunde jag ta till lättridning för att visa takten.

Använder dessutom lättridning ofta när vi rider ut, tycker att det är skönt för båda då och då.

OlleAtlas

har funderat på lättridning ibland..
Särskilt när det talas om monte bland travkompisarna. Där visar det sig hur man kan balansera upp en häst oavsett hur illa den bär sig. Om den är starkare/friskare i ena bak kan ryttaren likssom parera det orytmiska i gången med lättridning och hästen håller sig i trav. En typ av balansering av hästens svagheter (tror jag). Därför kan en del notoriska galopperare hålla traven längre i loppen.

Ute i skogen srår jag helst i halvlätt sits med så lodrät sits jag kan. Då hästarna travar rytmiskt är det skönast för dem tror jag, en del ser ju nästan framhalta ut då ryttaren sätter sig ner, eller av tyngden i stigbyglarna då ryttaren spjärnar mot ryggens sving.

Då de är orena och tar i mer med ena bak, då är det inte så lätt att stå upp och jag hamnar ofrivilligt i lättridning.
Sitter allmänt helst ner för att störa så lite som möjligt. Då det är meningen att de ska trava med bärighet och inte busa ute förståss.
Travaren hatar då ryttaren rubbar hans balans. Då han reds in tänkte jag avlasta hans rygg och red lätt. Men jag hann bara lätta ett steg så tvärnitade han, gång på gång. :eek: I stabil lätt sits däremot bjöd han framåt(hemåt ute i naturen).

I den tyska tidningen Cavallo skrev de i en artikel (om takt) om att det gjorts en liten "studie" på det där. Ett test där tre olika ryttare red en och samma häst och man mätte när hovarna slog i marken. Första ryttaren ett proffs som red i högre klasser, andra en beridare och tredje en amatör. I nedsutten trav var takten bäst under proffset och sämst under amatören, men under lättridning trav var takten bäst under amatören och sämst under proffset! Även om det inte säger så mycket eftersom det var så få ryttare är det ändå en intressant iaktagelse!

En snabb okulär besiktning av en amatör (undertecknad) vid bruksproven i Flyinge var att hästarna reds en kort stund av sina ord ryttare innan de utländska testryttarna satt upp. De reds i alla tre gångarter av sina ord ryttare, för att visa testryttarna att de var ridbara. De svenska ryttarna valde i regel att sitta ner. Den ena testryttaren började i allmänhet med lite lättridning, hon förbättrade hästarnas form, takt och schwung utan undantag.

Lättridning är bra om man inte överdriver....

Tyvärr många som studsar i bakvalvet och händerna åker upp å ner. = Inte bra för hästen.

Rätt lätt är snällt mot hästens rygg. Jag tycker att man skall rida lätt tills hästen är mjuk och uppvärmd och erbjuder ryttaren sin rygg. Då kan man smyga ner i sadeln och få den där underbara schwungfulla gången. Om det fungerar.mvh/T_B

Håller med true blue till fullo ;) Själv är jag just nu rättså rädd för att sitta ned öht, rider för tillfället mest unghästar som inte vet vad det är och jag vågar inte förstöra ngt... Får väl ta mod till mig ngn gång när de känns riktigt bra... :crazy: Annars på en uppvärmd mer riden häst föredrar jag att rida i nedsittning om man jobbar på fält/bana just för en bättre kontakt och finare hjälper.

Rätt utförd är lättridning bra.

Jag har inte ridit lätt på ett år men hoppas kunna göra det imorgon, ska rida en kompis STORA halvblod.

jag håller med andra talare här,men jag rider inte lätt utan när jag ökar traven så ställer jag mig lätt upp och står still (ca ngn cm över sadeln) jag har ett halvblod på 175 med rygg aktivitet som heter duga,han skickar mig halvvägs till månen annars.

men han är underbar att sitta ner på i arbete

Anledningar till att jag inte ridit lätt senaste året är att jag mest ridit skritt och tölt och barbacka. De gånger jag travat med sadel har jag använt halvlätt/lätt sits.

Jag rider mest lätt när jag rider "stor" trav. Försöker att rida lätt mjukt och nätt och upplever ingen anmärkningsvärd förlust av balans på mina större hästar. Rider lätt från låret, så vikten ligger kvar där även i det steg där jag sitter, vilket jag gör så lätt och mjukt jag kan.

På min lilla unghäst som jag är lång på rider jag dock inte lätt utan står i lätt lodrät sits. Där upplever jag att jag måste vara väldigt still med tyngdpunkten för att inte rubba hans balans.

Jag rider lätt i både traven o galoppen när jag rider ut. mycket bekvämare för hästen än att ja sitter ned när d går fort(för mig med) samt att d skonar mina knän.

Borde inte avlastningssitsen vara bättre än lättridning? Syftet med lättridningen är ju delvis att avlasta ryggen på hästen, men det kan ju inte lyckas med tanke på att vikten från stigläderna ändå trycker ner sadeln :p Och att rida lätt för balansens skull är som sagt svårt! För oftast får man bättre balans och koll på sina hjälper i nedsittningen.

Snabbtest för ryttare som vill rida lätt. Ställ er, lätt knäande, på en våg och rid lätt (i fot- knä- och höftled). Vågen ska inte röra sig.

Det krävs faktiskt en hel del muskelkontroll för att rida lätt i balans... (Allt var verkligen enklare förr, när man trodde man kunde rida! :) )

Beror på om du stötdämpar i avlastningssits. Om du bara står med stela knän och vrister - som många - är det inte mycket bättre..../T_B

Ok det blir vilket som med andra ord, men kanske lite lättare att få till avlastningssitsen ;)

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·
Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
630
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Hästmänniskan Ni vet ju det där med att man kan sätta en ljudabsorberande huva på hästar när de är reaktiva... har någon av er provat calming earplugs...
Svar
7
· Visningar
733
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25