Lättöltad häst som INTE är pigg?

R

Real_Life

Det är vad mamma vill ha.
Men jag har börjat undra om det verkligen FINNS såna? :confused:
Som man "bara åker" i tölten alltså
Jag har ridit en enda sån häst i mitt liv och han var väldigt framåt
Annars har dom varit lättöltade - När man driver mycket
Då "åker" man ju inte
Så FINNS det såna man kan åka på, utan att dom är skapligt framåt? :confused:

Jag har en :-) Hon är ovärderlig :-)
Sitter ryttaren RIKTIGT illa så blir det bara grisepass men annars är det tölt. Hon kan inte trava men det är helt ok :-). Världens snällaste och luganste pålla.

Visst finns det sådana hästar! I alla fall som blir sådana efter lite ridning och börjar komma upp i minst 8-10 års åldern. Fast de är ju ganska eftertraktade som familje- och nybörjarhästar så ni får nog leta ett tag.
Sedan vill jag påpeka att det viktigaste är väl inte ifall hästen är pigg eller ej utan hur lydig den är? Min pålle är en riktig kruttunna men så lydig att han aldrig sticker. :love:

Leta äldre hästar! Jag började rida islandshäst på precis en sådan häst - han var då 24 år! Enligt matten (som haft honom länge) så var han dock inget för nybörjare när han var yngre.

Vet också ännu ett sto som jag aldrig ridit själv, hon är bedömd och har 9 i vilja, men när hon var 20-21 så passade hon utmärkt som ridhäst åt 10-åringen i familjen! ;)

Leta alltså hästar som börjat uppnå en lite högre ålder. Sådär en 17-18 år och uppåt är nog lagom... :p

Nej, hon vill ha en lugn (=nästan lat) häst
Jag för min del har gärna ett lydigt krutpaket men det hjälper ju inte :crazy:

Vart hittar man äldre hästar?
Har bara sett hästar på max 16 år, och då har vi letat i ca en månad i varje annons

Jo det är väl det som är kruxet. Äldre barnvänliga snälla och lättöltade hästar behåller man till sina egna barn eller mammor... Man får ju inga pengar för dem iaf!

Ett tips är att kolla med turridningsfirmor! :idea:
En gammal trotjänare som inte längre ska gå på tur kan passa mycket bra till din mamma! :)

Dom brukar väl oftast inte annonseras ut men om du ringer runt kan du kanske få napp eller så kanske dom tänker på dej nästa gång någon ska pensioneras! ;)

Det finns också hästar som ändrar sig efter ryttaren. En sån har vi. "Den ultimata skogsmullen" :) Kommer det upp en duktig ryttare på honom så blir han betydligt mer framåt och går gärna först. Har han en nybörjare på ryggen så "kopplar han av" och drar sig helst in bakom svansen på hästen före och lufsar på i bekväm tölt en aning åt passhållet. Jag köpte honom ganska ung, men han hade gått som turridningshäst i ett halvår och lärt sig detta.

En sån häst har nybörjarryttaren/den osäkre ryttaren mycket glädje av och kan utvecklas tillsammans med när denne blir lite modigare/kunnigare.

Vi har även haft en lat häst, som jag köpte för att mina brorsbarn skulle ha en riktigt säker häst att lära sig rida på. Men slutade man driva honom så stannade han ju nästan ;) och då blir tölten därefter, så på det viset var han ingen häst att "åka" på. Det behövdes lite jävlar anamma och aktiv ridning från ryttaren för att få honom att pinna på i bra tölt. En sån "självgående" häst som din mamma verkar vilja ha bör i alla fall ha lite mer vilja än så.

Jag har en sådan häst, hon är inte lat, men hon springer inte om man inte ber henne. Hon är naturtöltare så hon väljer tölten om hon får välja själv :), hon kan även grisepass om ryttaren sitter illa. :(

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 527
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 157
Senast: valy
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
549
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama