Lättmetall-bett

S

sthlm23

Varför görs inte bett i lättmetall? En del bett väger ju sjukt mycket, lätt uppemot 3-400gram! Även om hästens huvud också väger en del fattar jag inte varför betten är så tunga? Borde det inte vara bättre med ett lättare, för att minska trycket i hästens mun? Funktionen finns ju där ändå. :confused:

Sv: Lättmetall-bett

Det har visat sig att många hästar trivs alldeles utmärkt med tunga bett, bara de inte är för tjocka.

Westernbett finns i aluminium men jag vet inte om det finns engelska bett i det materialet.

Men det finns engelska bett i syntet som inte väger så mycket, även ihåliga metallbett.

Sweet skrev:
Det har visat sig att många hästar trivs alldeles utmärkt med tunga bett, bara de inte är för tjocka.

Westernbett finns i aluminium men jag vet inte om det finns engelska bett i det materialet.

Men det finns engelska bett i syntet som inte väger så mycket, även ihåliga metallbett.

Men man undrar ju varför det finns westernbett i aluminium men inte engelska. Och om det finns ihåliga bett och bett i syntet, dvs lättare bett borde de ju göra i lättmetall också.

Det finns western-stångbett i aluminium, ofta är det showbett som är utsmyckade med mönster på. De är billigare och lättare att sköta (behöver inte putsas) än vad silverbetten är.

Sweet skrev:

Och det har också visat sig att många hästar börjar "leka" med betten om dessa är för lätta, t ex skapar de en ovana att lägga tungan över bettet.

Immer

Jaha, gäller det alla sorter eller? Jag menar att de bett som idag är riktigt tunga skulle finnas i lättmetallvarianter, inte vanliga två-eller tredelade.

Anledningen till att jag överhuvudtaget funderar över detta är att jag red en kompis fullblod som har nåt mumbojumbo-bett (kommer inte ihåg vad det heter) som vägde hur jäkla mycket som helst (kanske 350gram? Jag är inte såå duktig på att uppskatta vikter), och den hästen har inte årets största huvud direkt, så jag funderade lite på viktproportionerna där och undrade hur bra det egentligen kan vara med tunga bett..

Jag är alldeles nybörjare på hästar och ridning,men min häst hade ett lätt metal bett hon gillade inte det hon ville spota ut det hela tiden desutom,fick hon ingen omelelbart belöning när jag släppte tyglarna vid halt.Jag fick bytta ut tilll ett tyngre men smal variant med koppar på (hästar verkar gilla det).Hon lyder mycket bättre och vill inte spota ut bettet som förut.Hon tuggar det finnt om hon jobbar. :bump:
Vänligen erika

Inom westernridning använder man både bett och tyglar med lite vikt under utbildningen; kombinerat med att bettet sitter väldigt löst i munnen. Eftergiften blir väldigt tydlig eftersom man ger efter i tygeln när hästen gör rätt (och ett tungt bett faller ner från mungipan snabbare).

Engelskridningens "lättmetallbett" är säkerligen de tjocka, ihåliga betten som de flesta inte längre vill rida med. Tanken är väl att en känslig häst (d.v.s. en som reagerar på tyngden av bettet) ska känna bettet så lite som möjligt (genom att göra det supertjockt och lättviktigt).

Senast ändrad av en moderator:

Tack för alla svar! :bow:

Ja, det kanske inte är en så bra idé trots allt. Men man måste ifrågasätta ibland, annars lär man sig aldrig något och utvecklas inte heller.

Liknande trådar

R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 322
Senast: tuaphua
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
553
Senast: Emma-pemma
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 322
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka