@Wille Jag känner med dig. Jag har perioder där jag inte har tid eller ork att hacka eller knappt ens koka upp pasta för det blir så jobbigt med både gryta och durkslag. Även nu när jag har tid och ork att laga enklare mat så är många av förslagen här helt utanför min ork eller förmåga. En sak som jag tycker är superenkel är en gryta på bovete där allt verkligen går i en gryta och ingen prepp behövs:
3 dl bovete (eller mathavre) i en stor gryta. Täck med vatten, en buljongtärning, koka upp. Häll på en förpackning passerade tomater. I med quornbitar eller bönor från tetra. Krydda med basilika, en liten klick sambal öelek, en klick honung, en klick olivolja. Häll i frysta grönsaker som du gillar (jag brukar ha fryst spenat). Rör om då och då tills det har en konsistens du gillar.
När du är bekväm med den rutinen går det bra att ha i lite creme fraiche, andra kryddor, experimentera med att krydda med surkål eller något annat spännande. Men det som står i stycket över är verkligen allt som behövs för att det ska bli rimligt gott. Bara en gryta, en slev, och en tallrik+sked att diska efteråt.
Edit: Och mängderna i receptet vad gäller bönor, quornbitar, spenat är helt enkelt en förpackning eller en halv, eller vad du har hemma. Det spelar ingen roll.