"Lättfödd" och "Svårfödd" i samma lösdrift!?

Ä

Ängslig

Jag har ju min nordis, måttligt tjock efter sommaren, som nog kan häva i sig måååånga kilo hö i vinter.
Och min nya häst som är dryga 1 år, arab/kallblod, hon växer ju så skulle behöva fri tillgång.

Höpriserna är saftiga, men det får väl gå.
Problemet är att om nordis har fri tillgång så suger hon upp en 300 kg bal på någon vecka!
De kommer ligga på 975kr/st inkl moms :eek::crazy:
Kan man begräna hö intaget på något vis eller är det jättehemskt?
Om man låter de ha fritt på natten men inte lika mycket på dagen?
Och kompenserar med något kraftfoder till lillan, eftersom hon växer.

Eller hur löser man detta?
Nordis mage har ingen botten :angel:

Sv: "Lättfödd" och "Svårfödd" i samma lösdrift!?

En greenguard / betesmunkorg på nordisen? Borde väl funka även till höbalar?

Det känns så taskigt att använda sån :o

Gör det så att de bara kan äta lite?
Hur mycket slinker igenom ungefär?
Hon skulle ju kunna ha den stunder på dagen antar jag, men känns så elakt?

Men hon äter så snabbt och mycket :eek:

Jag har aldrig använt betesreducerare, så jag kan tyvärr inte svara på dina frågor. Däremot kan du ju söka på Greenguard eller Betesreducerare här på forumet, finns säkert flera trådar om det.

Jag funderar på om du skulle kunna ha någon slags "creep-feeding", som man har till föl som ska fodras utan att mödrarna kommer åt det? Man har en ganska trång/låg passage där de små hästarna kommer förbi men inte de vuxna.

Om unghästen är mindre och smalare än din stora kanske du skulle kunna göra en foderhage där bara den lilla kan slinka in och ge en begränsad tillgång i den stora hagen.

Man kan nog använda någon sorts betesbegränsare. Min häst äter hösilage genom sin (här är en liten film!) (av Globustyp med ett runt hål i mitten) och jag antar att hon får jobba mer för maten så. Men som du säger är det inget man önskar att ens häst ska behöva ha jämt. Fast det är väl bättre än att få fång i alla fall.

Tack! :)

Om jag gör en trång passage till fri tillgång så kommer nog Vania se till så passagen anpassar sig efter henne, vad som är krävs :angel:

Men det kanske är bra med en sådan betesreducerare då.
Men dagtid eller natt? Eller dygnet runt? :S
Natten känns ju som de behöver äta om det är kallt.

Jag har ju min nordis, måttligt tjock efter sommaren, som nog kan häva i sig måååånga kilo hö i vinter.
Och min nya häst som är dryga 1 år, arab/kallblod, hon växer ju så skulle behöva fri tillgång.

Höpriserna är saftiga, men det får väl gå.
Problemet är att om nordis har fri tillgång så suger hon upp en 300 kg bal på någon vecka!
De kommer ligga på 975kr/st inkl moms :eek::crazy:
Kan man begräna hö intaget på något vis eller är det jättehemskt?
Om man låter de ha fritt på natten men inte lika mycket på dagen?
Och kompenserar med något kraftfoder till lillan, eftersom hon växer.

Eller hur löser man detta?
Nordis mage har ingen botten :angel:

Måste du ha fri tillgång om hon äter så mycket? Jag skulle rekommendera att ta analys på ditt grovfoder, begränsa eller ge halm istället och sedan kompensera med lite kraftfoder (om hon växer- beroende på din analys). Då kan du balansera hennes behov mer optimalt. Grovfoder kan ges med ca 1,5-2 kg hö/100kg kroppsvikt/dag (förutsättning att TS är 84%). Allting är ju individuellt och fyllt med förutsättningar för både din häst och dig. Lycka till!

Lillan skulle ju behöva fri tillgång, hon är ju bara drygt ett år.
Det är väldigt fint hö så det skulle nog räcka med det om hon fick äta fritt.

Nordis däremot har liksom inget som säger, stopp, du är mätt! :angel:

Du har ingen möjlighet att under natten ha varsin box i lösdriften?

På det sättet kunde du hålla en på fri tillgång 24/7 medan den andra vackert får anpassa mun efter matsäck del av dygnet.

Nej de ska ju kunna gå ut och in som de vill.
De ska ju inte stå i box nattetid.. :confused:

Vissa har ordnat sin lösdrift så att de har storboxar i lösdriften, så man kan dela av och stänga till när så behövs. T ex om man har hästar som behöver fodras olika.

Väldigt praktiskt.

300/7 är nästan 43 kg/dygn :crazy:. Är det torrhö? Din häst äter alltså så mycket :eek:? Jag kan förstå att du tycker att det kan vara lite besvärligt. Och jag som tycker att min är ett matvrak. Nu har hon visserligen inte fri tillgång, utan får ca 10 kg/dygn, men jag tror knappast att hon hade kommit över 15-20 kg på fri tillgång. Nu pratar jag alltså om torrhö.

:

Det tolkar jag som på två eller tre veckor.. Ängslig får nog klara uoo detta.. :D

Hur kan "någon vecka" vara två eller tre veckor? Ja, det ska bli intressant att veta exakt :)!

Jag vet inte exakt hur mycket hon äter, men det är mycket!
Men nej, inte på en vecka :o Ursäkta missförståndet.

När hon kom till lösdriften hon stod i innan betet, där hon var i en månad, så åt hon och d ponnyn upp en 300-350 kg bal på en vecka.
Hon åt mest :angel:

Men jag får väl fundera över sådan greenguard grej..
Frågan är bara hur mycket hon ska ha den?

Hon blir inte såå fet på vintern eftersom jag rider mycket.
Men hon behöver ju inte äta ihjäl sig nu när höt ska vara så dyrt :angel::cry:

jag har en kallblodstravare som har fri tillgång o det blir att han äter ca 20-25kg hösilage per dag o det gör även varmblodsstoet som stod ihop med han men ingen av dem blev tjocka.
men annar så får du utfodra dem med ho + halm om du tycker hon inte skall ha fritillgång o sen kanske binda upp dem när du fodrar hö så får den som behöver mest.

Halmen blir fis dyr här i år! Dyrare än höt :eek:

25 kg är väldigt mycket för en ettåring låter det som, så lillan äter nog inte så mycket.
Annars får jag väl stänga in dem i varsin hage under dagen eller något..

När hon kom till lösdriften hon stod i innan betet, där hon var i en månad, så åt hon och d ponnyn upp en 300-350 kg bal på en vecka.
Hon åt mest :angel:

Okej, men då äter hon ju inte SÅ hemskt mycket ändå, tycker jag...

Förresten, kom på att jag fortfarande inte vet om det är torrhö eller hösilage? Det gör ju skillnad!

Hösilage, dock ganska torrt.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi kommer snart att få hem en ponny som är ganska lättfödd. Mitt varmblod är extremt svårfödd och får givetvis fri tillgång av hö i...
Svar
9
· Visningar
1 317
Senast: Karma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka