Lättfödd blir svårfödd?

Sv: Lättfödd blir svårfödd?

Senior från 16-17...

Min 16-åriga dam har gått från att ha haft svårt att hålla hull till att bli rund om magen. :p

Men jag tror iof det beror på att hon trivs så bra i nuvarande stall och stressar betydligt mindre än annars.

Vi har precis fått dra ner på foderstaten till henne för att hon inte ska lägga på sig ytterligare.

Fast 10 MJ är väl inte så mycket ;) egentligen.. typ 1,5 kg hö, men skönt å höra att även din gamling behöver mer. Skönt om man slipper stödfodra på betet.

Min gubbe (kbltravare, 27 år, 158 hög, väger 630 kg) har blivit svårfödd senaste åren.
Är nu smal, tunn i flankerna. Har gått upp lite sedan jag ökade på maten.
Får nu per dag: 14-15 kg hö
0.7 kg lusernhack (fri tillgång i boxen)
15 dl helhavre, 5 dl kornkross, 10 dl betfor torr mängd, 5 dl vetekli, 1 dl bryggerijäst, 1 dl K B-pellets, 75 g miner grön, ½ dl nypon, 2 mått fleixjoint, 2 mått enzion, 1 mått kiselgur, ½ mått profeed. 1 mått tokosel 1 gg/veckan.
Äter nu mera mat än när han var fullt igång och tränade dressyr/hopp. Är mest skrittpensionär nu, motioneras (ridtur, tömkörning, promenad) 4-5 gg i veckan.
Gick ner mkt i samband med koliken i januari, var inlagd på Ultuna i 5 dagar då. Tänderna kollade, UA. Även träckprov.
Räknar med att få stödfodra honom även på betet, med lusern, havre, korn, betfor, vetekli och hans "pulver".

Jag vet faktiskt inte exakt vad som skiljer Alfan från Groov 125, jag har själv aldrig provat den så är inte så insatt.

Lympos müslifoder går hästarna upp bra på, en kompis gamla b-ponny som brukar tappa på vintern och har dåliga tänder biffade på sig ordentligt på de fodret, kanske värt o testa? Själv är min häst rätt lättfödd än så länge så kan inte uttala mig om henne. Går på 10kg hösilage (torrt) 1,2kg korn 1 kg lucernpellets (150g smrp) 0,4 betfor...fast visst hon är kanske inte så lättfödd nu när jag tänker efter, hon kräven en rätt hög kvot med mkt protein o mindre mj...:o

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
713
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 369
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 338
Senast: lovehorses
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka