Lättfödd arabiskt fullblod

elinette

Trådstartare
Skulle behöva tips/råd att få mitt lättfödda 19-åriga arabiska fullblod att få mer muskler och bli mindre bukig. Han foderstat ser ut så här:

8 kg hösilage
1 kg hackad lucern
2,5 hg Krafft muskel
0,5 hg Krafft mineral vit

Hösilaget är ganska proteinfattigt därför ger jag honom lucern. Foderstaten är gjord av en foderrådgivare efter att jag gjort analys på hösilaget.

Han rids 5 - 6 dagar i veckan. Mest i skogen men i paddock ca 2 dagar i veckan. Han är ingen pigg arab utan nästan lite slö, i alla fall när han rids i paddocken. Verkar inte gilla speciellt mycket att vara där.

Sv: Lättfödd arabiskt fullblod

Förutom att hästens proteinbehov uppfylls så måste du ha koll på E-Vitamin och Selen. Utan dessa blir det inga muskler oavsett hur mycket protein du ger hästen.

Har du något förslag på E-vitamin och Selen jag kan köpa? Finns så mycket olika märken att välja mellan?

På Apoteket finns Selevitan.

1 g granulat innehåller:
Aktiva substanser:
all-rac-α-Tokoferylacetat 30 mg
natriumselenit motsvarande Se4+ 0,6 mg

Själv köper jag Eclipses SeloE.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 014
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 122
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar