Sv: Lättaste aluminiumbakskorna?
Vad är i såfall en stor och tung häst?
Hästen det gäller är 160 men rejäl och ja, hon har rätt stora fötter till sin storlek.
JA där var jag nog lite otydlig... De jag haft med 4
r på fötterna har i regel varit 165 eller större. Hästar med grov aktion har heller inte funkat så bra med dessa skor, men de har heller inte funkat så bra barfota.
Just på de stora hästarna upplevde jag att det var bättre helt barfota än med Racer. På mindre eller mer normalstora (för mig 158-162 cm), så var det på ett ut.
En annan sak jag tycktes märka var att skorna var bäst när de var lite nötta. Mina bekanta som också provade skorna kasserade dem rätt snart för de nöttes så snabbt. Själv tycker jag de fungerade som bäst när ytterkanten slitits ner så den bara var lite högre än resten av skon.
Luddig förklaring igen men jag hoppas du förstår hur jag menar.
En häst (165 i manke, 4.or bak) som vi ofta körde barfota runt om var kraftigt plattfot. De flesta kuskar sa att det inte skulle gå köra honom utan skor men han startade nästan alltid så och blev aldrig öm. Han var ruskigt startsnabb. Med skor bak missade han aldrig spets, utan skor bak missade han ytterst sällan men han fick då för dåligt fäste bak och sprang sig trött istället. Detta enbart vid autostart. Klart bäst var han barfota så länge det inte krävdes öppningar i 1.08-1.10-tempo då han stumnade till slut av att ha haft för dåligt fäste. Tror att vi till och med körde han med broddskor bak nån gång på sommarbana.
Jag tolkar att er häst är på ett liknande sätt. Denna häst testade vi Racer på men det fungerade inte. Han gick med helfalsad aluminium bak (Sundsvallsskon) de gånger han inte tävlade barfota. Provade Mustad vid ett par tillfällen men det var inte lika bra. Testade både med grepp i tån och utan. Sundsvallskon tror jag är lite tjockare/högre om nu det kunde ha gjort skillnaden i och med att han fick bättre grepp av den?