Lättaste aluminiumbakskorna?

via

Trådstartare
Fråga från min man:
Vilka aluminiumbakskor är de absolut lättaste och smidigaste. Vi har använt Mustad med tågrepp men vill ha en lättare sko.
Vi har hört talas om "turbo-skon" eller något liknande, men kan inte hitta något sådant när vi söker.

Sv: Lättaste aluminiumbakskorna?

Equineskon kanske är lättare? Men det är bara marginellt, är det även bättre fäste han vill ha?

Gubben här:
Nej greppet räcker bra i mustarden, funderar om deras lightsko kan funka.
Hästen har lite för platta hovar bak och går barfota runt om men nu måste vi vara lite snabbare ut och med mustardskon spetsar hon lätt men det verkar som hon är mycket spedigare till slut, så ett mellanting vore väl bäst.

Ibland tror jag man lurar sig själv lite med att jaga gram på skorna om det är barfota som fungerar bäst. Åtminstone har jag själv gjort det flera gånger. Racerskor är visserligen av järn men jag upplever att den är så som det står i reklamen, så nära barfota man kan komma.
Jag var med och testade den i början när den nyss kommit ut på marknaden. Har därför använt den på flertalet hästar. Den är bra men mindre lämplig på stora, tunga hästar med stora hovar (min uppfattning).

Är hon speedigare till slut barfota?

Vet inte vilken deras lightsko är, har bara använt deras al-sko med fals och tåfäste.

En sliten Mustad al-sko är ju lätt? Har du plastat någon gång? Alltså plastat på "sko", jag har bara sett det, vet inte om det fungerar bra.

Vad är i såfall en stor och tung häst?
Hästen det gäller är 160 men rejäl och ja, hon har rätt stora fötter till sin storlek.

Vi har plastat någon gång. Dock upplever jag inte att greppet med plast blir bättre än barfota. Vi har plastat för att ha lätta hovar utan att slita på dem.

Vad är i såfall en stor och tung häst?
Hästen det gäller är 160 men rejäl och ja, hon har rätt stora fötter till sin storlek.

JA där var jag nog lite otydlig... De jag haft med 4:or på fötterna har i regel varit 165 eller större. Hästar med grov aktion har heller inte funkat så bra med dessa skor, men de har heller inte funkat så bra barfota.

Just på de stora hästarna upplevde jag att det var bättre helt barfota än med Racer. På mindre eller mer normalstora (för mig 158-162 cm), så var det på ett ut.
En annan sak jag tycktes märka var att skorna var bäst när de var lite nötta. Mina bekanta som också provade skorna kasserade dem rätt snart för de nöttes så snabbt. Själv tycker jag de fungerade som bäst när ytterkanten slitits ner så den bara var lite högre än resten av skon.
Luddig förklaring igen men jag hoppas du förstår hur jag menar.

En häst (165 i manke, 4.or bak) som vi ofta körde barfota runt om var kraftigt plattfot. De flesta kuskar sa att det inte skulle gå köra honom utan skor men han startade nästan alltid så och blev aldrig öm. Han var ruskigt startsnabb. Med skor bak missade han aldrig spets, utan skor bak missade han ytterst sällan men han fick då för dåligt fäste bak och sprang sig trött istället. Detta enbart vid autostart. Klart bäst var han barfota så länge det inte krävdes öppningar i 1.08-1.10-tempo då han stumnade till slut av att ha haft för dåligt fäste. Tror att vi till och med körde han med broddskor bak nån gång på sommarbana.
Jag tolkar att er häst är på ett liknande sätt. Denna häst testade vi Racer på men det fungerade inte. Han gick med helfalsad aluminium bak (Sundsvallsskon) de gånger han inte tävlade barfota. Provade Mustad vid ett par tillfällen men det var inte lika bra. Testade både med grepp i tån och utan. Sundsvallskon tror jag är lite tjockare/högre om nu det kunde ha gjort skillnaden i och med att han fick bättre grepp av den?

Gubben här:
I vårt fall tror jag hon öppnar bäst med skor för att hon får bättre fäste,och det kan vara så att hon bara har en speed.
Använder man skor bak öppnar hon snabbt men har ingen speed kvar till slut.
Detta med startsnabbheten med skor kontra utan har varit varje gång men det med speeden till slut tror jag bara, ibland kan det berott på olika saker som brunst, dålig form el liknande.
Mustard light är en alusko men hälften så hög som deras vanliga aluskomed fals,ungefär som en falsad baksko i järn.
Känns som det får bli barfota och sen testa rejält i provlopp efter nästa paus i tävlandet.

Den helt klart lättaste aluminum skon är den som kallas "nästan barfota skon" En väldigt tunn aluminum sko med räfflor runt hela skon-dels för att få lite fäste, dels för att minimera vikten. Den skon håller att köra ett par-tre lopp på cirkus. Ibland har jag kört ett lopp på dem och hästen har nött dem i sin naturliga gång för att sedan ta av dem och spara dem till nästa lopp då de är ännu lättare eftersom de är nernötta men samtidigt skyddar hoven.

http://www.asvt.se/bdh_filearea/Tidning/Textarkiv_travhasetn/travhasten6-2006.pdf

På sidan 5 i den här artikeln finns en bild på skon...det var enda den bild jag kunde hitta...

Gubben här:
"JESSE" den skon ser identisk ut med mustards light.
Hur bedömmer du greppet vara, bättre än barfota el sämre?
Om det har betydelse har min häst rätt platta hovar.

Jag upplever att de får ett ok grepp faktiskt med den skon. Jag har kört med den runt om på många hästar som inte har haft fötter att gå barfota och då använt den i ett par tre lopp för att nöta den maximalt för att få än mer barfotalikt men fortfarande med lite skydd för hoven. Men det är klart, kräver de extremt med fäste så skulle jag nog använda equinn skon eller mustads fals med grepp!

Plattfotade hästar kan ju ibland ha svårt att gå barfota enligt min erfarenhet iaf. Men prova dig fram!

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Ajda
·
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 927
Senast: MML
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare