Lättare träning

S

Salla

Ibland ser man ju annonser om hästar som säljs till "lättare träning". Vad är lättare träning för er?

Sv: Lättare träning

Jag tänker att hästen kanske inte håller för att träna intensivt som man gör vid satsande på tävling, men att den ändå håller för regelbunden träning på LA-nivå, om än med mindre krav än vid tävling på samma nivå.

Jag tänker detsammma hästen är inte hållbar fullt ut eller en äldre som har gjort sin mer ansträngande tid klart,.

Jag tänker att det kan vara väldigt olika - att defenitionen blir att anpassa träningen efter hästen. Antingen enligt specifika råd från säljaren eller att man får vara lite extra uppmärksam på hur hästen känns.

Lätt träning för hästar som jag själv hade ordinerat lätt träning skulle ju bli väldigt individanpassat utifrån kondis och styrkenivå -just DÅ- men som kan trappas upp litegrann, bara att man hade fått ta det lite försiktigare även med upptrappningen än med en "normal" häst. Att en vanlig träning på en timme kanske blir för intensivt medans en skogstur på 1-1½ timme kan vara lagom. Individanpassat som sagt! :)

när jag sålde min förra häst så såldes han just för lättare träning.
det innebar för mig och de nya ägarna att hans liv som tävlingshäst på mvs nivå var över och och han gärna fick tränas men att träningen inte skulle ligga på svår nivå flera dagar i veckan.
gärna lösgörande typ LA nivå. och visst lite byten. men inte att träna serier varenda ridpass!

jag tycker lättare träning är dressyr på lb nivå. helt basic. sen beror det lite på varför hästen endast ska tränas lätt, vissa är ju helt enkelt outbildade och då kan det stå passar för lättare träning. men många är gammla eller skadade, och då får man ju vara väldigt försiktig så man inte gör för mkt. inte rida volter i en timme trots att det ingår i lb tex.

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: Pegasus63
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästnäringens Representationsråd (HRR) presenterar nu en uppdaterad version av den gemensamma värdegrunden för hästhållning, träning och...
Svar
6
· Visningar
595
Senast: vilde
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025