Lätta, hållbara hingstar

Sv: Lätta, hållbara hingstar

Ja, normalt sett är jag inte speciellt rädd att använda hingstar med lösa benbitar (även om jag så klart föredrar om de inte har det). Men det är i princip omöjligt att göra det till denna märr. Hon är opererad i fyra kotor + båda haserna och dessa operationer har stoppat henne som tävlingshäst. Så jag vill absolut inte ha en hingst med lösa benbitar till henne.

Gallant Baron kan kanske vara ett alternativ, han har ju gjort det bra med ägarens egna ston. Han ser ialla fall ut att vara av lätt modell och i tidigare diskussioner här på Buke har jag för mig att kommentarerna varit positiva om avkommornas psyke. Bilden de använder i reklamen är dock dålig, har sett betydligt bättre bild på honom. Min åsikt är att de ställt upp honom dåligt på den bild som oftast används i reklamen.

Går det att sälja efter honom, tro?
Avkomman ska säljas nämligen.

Det kanske inte är så attraktivt, folk köper väl hellre efter en hingst som lämnat en stjärna än efter en sådan som lämnar jämna nyttiga hästar. Så det blir ju en liten chansning att välja honom förstås!

malabar circle ås!!! ger allt du önskar!

Ryktet säger att de kan vara lite skarpa... å andra sidan har jag bara hört det ryktesvägen så det kanske inte är något att lita på?.
Han var ju iaf av lättare typ och troligen rätt hållbar.

det är nog jag som börjat sprida det ryktet tror jag :angel: dom flesta MCÅ jag träffat har vart rätt skarpa men nån har vart rätt lugn och fin.. om stoet är lugnt och tryggt så kan man ju ta honom men inte om man har ett skarpt sto :smirk:

Vi har "fött upp" (född hos oss, men vi står inte som uppfödare.) en efter MCÅ. Hon är pytteliten, åkte härifrån vid årskiftet någon gång och då var hon 143cm.. (2 år i år.) Enligt nya ägaren har hon inte växt nämnvärt sedan dess, men jag tror inte att de har mätt henne.
Hon var väldigt vass att köra in, och slog mycket och länge, både först med bara sele, och senare med vagn. Slaggjord är en bra grej..
När hon hade "sparkat färdigt" visade hon sig dock vara rätt tidig, och, såvitt vi nu kunde bedöma så tidigt, ganska talangfull. Hon har i allafall premieloppat enligt ägaren, men när jag nu kollade på STC, strår det inte att hon har gjort det? Livi Diamant heter hon.

Hon var väldigt vass att köra in, och slog mycket och länge, både först med bara sele, och senare med vagn.

Så gjorde den här märren också. Hon slog väldigt mycket, väldigt högt och väldigt länge under tömkörningen. En gång blev hon ett helt paket av sele och tömmar, liggandes på ett gärde. Men efter den gången slutade hon att slå. Tills vagnen kom på. :angel: Nu för tiden (5 år) slår hon i princip aldrig, men jag kommer aldrig våga ta av slaggjorden. Knappt man vågar köra sulky med henne (har oftast sulkett).

Ja, det ser jag ju nu?!
Undrar hur jag läste förra gången, jag kanske missade att scrolla ner..:o

men varför inte Giant Cat?
Han är ju überintressant tycker jag, och han tycker jag lämnar allt det du söker!

Eller Mr. Flirt? Också en rolig hingst.
Har träffat en avkomma till den, och den blev jag kär i direkt!
Stor, men lätt, och härlig pålle var det iaf!

det är nog jag som börjat sprida det ryktet tror jag :angel: dom flesta MCÅ jag träffat har vart rätt skarpa men nån har vart rätt lugn och fin.. om stoet är lugnt och tryggt så kan man ju ta honom men inte om man har ett skarpt sto :smirk:

jag har ett överdrivet skarpt sto och hon har avkomma efter MCÅ och hon är lugnet själv. en jäkla tävlingskalle men hur foglig som helst att ha å göra med.

Jag har träffat en avkomma från MCÅ. Då var hon 2 år och inte högre än 140 cm i mkh. Men, höll hon sig på fötterna så kunde hon springa. Hennes psyke var heller inge vidare. Rädd för allt, minsta lilla rörelse och hon flög i luften. Enligt tränaren så var hon även svår under inköringen, dvs hon slog och hade sig, både vid tömkörning och framför vagn.
Men sen, mamman till denna träffade jag åxå, och de två var rätt lika i psyket. Men mamman var däremot stor och tung.

Nej, inte Giant Cat. Vill gärna ha en med stabilt psyke och det tycker jag inte att Giant Cat-arna har.

MCÅ går bort pga alltför snurriga/små avkommor.

Just nu är jag mest inne på Diamond Way. Bra pris på honom också.

Vi har ju en Fast Photo unge i år. Trevlig är han verkligen, men den absolut fulaste fölunge vi någonsin haft.
Däremot travar han bra, och väljer trav framför galopp mycket högre upp i tempo än de andra fölungarna.
Då min man pratade med folket från Menhammar på Kriterieauktionen, tyckte de inte om Fast Photo ungarna. Stora och fula sade de.

Nu vet vi ju då inte hur mycket av vår fölunges fulhet vi ska skylla på fadern eftersom det är märrens första föl.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: MiniLi
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 899
Senast: Lea88
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter