Lätta, hållbara hingstar

Indyhope

Trådstartare
Vad har ni för tips på hingstar som är:

* Hållbara (alt. lämnar hållbara avkommor)
* Lite lättare i typen
* Inte är skarpa i humöret

Sv: Lätta, hållbara hingstar

Tror ni att Enjoy Lavec passar in på ovanstående krav?
Eller Pine Chip?

Jag vet att det är Arnie Almahurst bakom dessa två, men hur är de själva och hur är deras avkommor. Har en Enjoy-are själv och hon är inte speciellt skarp.

Tror ni att Enjoy Lavec passar in på ovanstående krav?
Eller Pine Chip?

Jag vet att det är Arnie Almahurst bakom dessa två, men hur är de själva och hur är deras avkommor. Har en Enjoy-are själv och hon är inte speciellt skarp.

Pine Chip-ättlingar är väl överlag rätt stora och tunga. Därtill tycker jag det verkar vara lite knepiga hästar om än kanske inte skarpa i den mening du menar.
De egenskaper du söker tror jag du bör leta på annat håll...

* Lite lättare i typen

Det här var svårt...

Balanced Image brukar väl lägga rätt spensliga hästar med hållbarhet, humöret därifrån är det kanske si och så med... men det brukar ju bli tuffa hästar på tävlingsbanan iaf.
Valley Victoryblod ger ofta ädla hästar som är trevliga. Hållbarheten hos dem vet jag eg inget om mer än Smasher då.
Super Bowlare blir ofta stora o lite tunga.
Speedy Crownare är väl lite nättare i typen och överlag trevliga.

Kommer inte på någon hingst som passar in i dina kriterier på rak arm, möjligen Mack Lobell....som ju varken är det ena eller andra...:angel:
Jobie Tempest var ju själv hållbar och lägger rätt små hästar men de jag sett har varit mer eller mindre korkade så det är ju knappast något alternativ.
Adams Halls avkommor vet jag inget om ännu men han kanske kan passa in?

Det finns ju franska hingstar av lättare modell också. Med outcrossavel får man ju ofta en hållbarare häst men fransoser kan ju vara lite knepiga. T ex Insert Gede (dessvärre skör själv...)?

Enjoy Lavecarna stämmer väl in ganska bra, men dom jag har träffat har vart VÄLDIGT snurriga i skallen :angel:

Tack för råden och era åsikter! :bow:

Min Enjoy-are är lite speciell också. Hon var snurrig som ung, men förmodligen beroedde det på att hon kördes trots en hörnstödsfraktur (av den tidigare tränaren) som hon hade väldigt ont av och hon blev istadig efter det. Det är hon dock inte längre, men det tog tid att få henne "normal". Nu skulle jag inte beteckna henne som att ha några konstiga tendenser när det gäller humöret. Det är en trevlig och arbetsvillig häst som alltid är positiv.

Vilka franska hingstar kan då passa in på dessa kriterier?

Vad säger ni om Diamond Way? Då skulle det dock bli 3+3 (balanserat) på Super Bowl på en sådan korsning. Har själv en väldigt trevlig och korrekt ettåring efter honom. Hur är hållbarheten efter Diamond?

I vilken prisklass hade du tänkt dej?
Rekommenderar att du kollar lite på en "bortglömd" hingst, Lucky Po, som lämnar lätta, otroligt trevliga, samarbetsvilliga individer utan att för den skull vara mesproppar. Hur det är med hållbarheten återstår att se då första kullen bara är två år.

Priset spelar egentligen ingen roll (men helst inte över 100.000 kronor). Vill gärna ha en bra hingst, då avkomman ska säljas. Ska inte betäcka i år dock utan nästa.

* Lite lättare i typen

Rite on Line, men det passade kanske inte så bra på denna märren?
Coktail Jet
Love You
Dream Vacation
Angus Hall
Windsong's Legacy

Jag vet inte om de tre sista stämmer in på dina önskemål men jag tror att det kommer att gå att sälja efter dem om tre år.

Coktail är helt klart intressant.

Jag har funderat på Love You, Dream Vacation och Angus + Conway Hall. Windsong's gillar jag inte riktigt, men det blir säkert en kanonavelshingst bara för det. :D

Men lämnar inte Love You och Dream Vacation skarpt?

Har egentligen ett till krav:
Vill helst inte ha en hingst som har haft lösa benbitar. Svårt att veta på listhingstarna. :( :confused:

Rite On Line går bort dock. Nästan 16% inavel, 3+3 Super Bowl och 3+3 Nevele Pride.

Victory Party ger mkt trevliga avkommor, men inte allt för vackra när de föds & som unghästar. Än har väl inte resultaten talat för tidiga & bra avkommor..

Men lämnar inte Love You och Dream Vacation skarpt?

Vet inte. Love Yous mamma är elak mot andra hästar, det vet jag däremot. Jag har inte träffat på så många så jag kan avgöra. Love You är en trevlig häst själv såvitt jag har kunnat avgöra men har inte haft närkontakt... :)

Fast Photo är ju en fullblodslik typ i sig själv, högbent o ädel, hans avkommor har jag inte sett men det sägs att dom blir ganska stora.

Fast Photo himself har ett Underbart psyke.....

Honom har jag inte tänkt på! Enda problemet är att han har benfragment i en kota. Inte så pigg på det då märren är opererad för lösa benbitar i kotorna och jag helst vill ha en hingst utan sådana problem.

Men i övrigt är han spännande. Bra typ på hästen också.

vilken kota ?

Han hade ju stora problem med höger fram ( ?) när jag hade honom och det var ju inte pga lösa benbitar...

Han har benfragment i kotledens främre del på vänster bakben står det i veterinärbeskrivningen från avelsvärderingen.

Vilka de?
Fast Photos avkommor?
Har som jag skrev innan ingen aning om det....

Hållbarheten är den viktigaste egenskapen att hingsten/hans avkommor har. Sedan kommer fri från benbitar. Efter det kommer lätt typ och skarpt humör.

:love: Ja och min "Vackra" var aldrig behandlad i en led under hela hans karriär...däremot hade han benbitar i båda fram....intressant o se om han nedärvt det till sin son. Men benbitar är nog det minsta bekymret faktiskt. Bättre dom är hållbara o psykiskt starka tävlingsindivider.

Av 17 uppfödda har 2 st haft lösa benbitar, modern till dom hade det inte

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: MiniLi
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 899
Senast: Lea88
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter