Lätt sits vid klättring

G

Goofyspouse

Jag står alltid upp när jag rider i backar med hästar. Jag har fått lära mig att man gör det lättare för hästens ryggmuskler att arbeta då.

Har dock en kompis som jobbar i ett travstall som nästan aldrig står upp. Hon säger att det inte gör nån skillnad, hästen bär ju upp tyngden vare sig man står upp eller inte.

Jag tänker fortsätta stå upp, för jag tycker det känns bäst, men är det som hon säger?

Sv: Lätt sits vid klättring

Är inte det viktigaste att man ser till att tyngdpunkten blir rätt, och i så fall - att man lutar sig lite framåt i uppförbackar och lite bakåt i nedförsbackar?
Sen har jag fått lära mig att avlasta hästens rygg genom att stå upp, och då inte bara i backar, steniga eller gropiga ställen i skogen, men också efter att hästen fått göra jobbiga saker på banan.

Precis. Det var därför jag blev fundersam när hon sa så.

Ingen annan som har synpunkter?

Har lärt mig detsamma att stå upp i lätt sits vid klättring tex.. För att avlasta..

både hästens rygg och bakben måste få arbeta "fritt" samt få "fri" hals så den kan sänka huvudet, men ändå ha stöd. samt aldrig rida på "snedden" då balansen kan rubbas(alltid vinkelrätt) och medgående överliv. (oavsett upp eller ner)
så har jag fått lära mig.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 520
Senast: Lavinia
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar