Lätt sadel

malinsnoops

Trådstartare
Jag har gått en längre tid och klurat på vad jag ska ha för sadel. Har en allround mot ropingsadel nu som är helt ok men jag har behov av en sadel som inte väger så mycket eftersom jag ofta har ont i mina händer. Att slänga upp sadeln på hästryggen är ingen höjdare då. Dessutom är jag lite sugen på att ev. ha en som är lite mer close contact/ butterfly skirt.
Hur som haver, ni som har lite lättare typ av sadel, vad har ni för märke och modell? Jag har mina tankar om att en bomfri måste vara lättare men då kommer problemet att om jag skulle tävla så är inte det ok med en sån vad jag har förstått. Dessutom är jag lite sugen på att testa lite kosse och fartgrenar så då måste det ju vara en stadig sadel antar jag. Frågan är om en syntet/delsyntet är stadig nog, eller finns det andra bra lösningar?

Sv: Lätt sadel

Ska du rida på kossor så måste du ha en riktig sadel. Både bomlöst och syntet är helt uteslutet. Att sadla är i första hand en teknikfråga, inte en styrkefråga. Ta kontakt med någon som kan visa hur du ska göra.

den jag har är lättare, vet inte alls hur det är med tävlande på dem, men det är riktig bom, byggd på samma sätt som en riktig westernsadel

märket är montsegur (finns en svensk hemsida)

används dock kanske främst av distansryttare och såna som jag med väldigt kortryggade, runda hästar...

Det är ju en helt vanlig bladsadel med horn, går utmärkt att tävla med!
Jag har också en sån, som tyvärr inte passar min häst. Helt underbar sadel!

Ska du rida på kossor så måste du ha en riktig sadel. Både bomlöst och syntet är helt uteslutet. Att sadla är i första hand en teknikfråga, inte en styrkefråga. Ta kontakt med någon som kan visa hur du ska göra.

Tack för svaret. Jag är medveten om att det handlar mycket om teknik. Det hjälper dock inte alltid då sadeln trots allt ska upp på ryggen och jag har ont i handleder och ena armen väldigt ofta. Det sliter varje gång sadeln ska lyftas trots allt.

"Ska du rida på kossor måste du ha en riktig sadel"!!! Du gav mig dagens asgarv. Kossegrenarna har fått ny innebörd!! Helt underbart formulerat, tack!!!:rofl::rofl::banana:

Åååh, min mage!!!

S.

"Ska du rida på kossor måste du ha en riktig sadel"!!! Du gav mig dagens asgarv. Kossegrenarna har fått ny innebörd!! Helt underbart formulerat, tack!!!:rofl::rofl::banana:

Åååh, min mage!!!

S.

Den va rolig. Kanske ska börja "rida på kossor" istället:rofl:

Så, nu har jag slutat fnissa...:p

Så, allvar nu.. Jo, jag skulle säga att när jag var ung och vacker hade jag en underbar barrel racing sadel som var både lätt och bekväm. Dom är ju gjorda för att rida fort i!:D

interesant.....måste konstatera at man har jobbat med boskap i Spanien med bomlösa sadlar i minst 1000 år, allt westernridning kommer faktiskt därifron---

:D
Bra tips! Passade på att kika lite på nätet efter barrelsadlar men det verkar inte vara många såna i sverige? Om man kollar i Usa finns det ju riktigt fina såna även om många är små i sätet. De flesta jag sett förut har inte varit så snygga tycker jag men såg som sagt fina "over there". Så frågan är om någon har tips på vart man kan hitta bra barrelsadlar som inte är under 16 tum?
:bow:

Dyker upp barrelsadlar ibland på blocket... jag har varit lite sugen, men har inte råd då jag ju just köpt en annan ju....

men det kan vara värt att hålla ögonen öppna på båda blocket och tradera

Liknande trådar

Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 611
Senast: mackan
·
Utrustning Har precis införskaffat en ny väst, en Racesafe :love: Innan dess hade jag en Outlyne, som jag bokstavligen H A T A D E... Den satt...
Svar
17
· Visningar
2 424
Senast: lady_vip
·
Utrustning Jag har nyligen köpt min första egna häst och står snart inför det faktum att jag bör köpa en ny sadel. Jag fick med en sprucken och...
Svar
12
· Visningar
1 439
Senast: MoQ
·
Western Jag har bestämt mig för att köpa en annan sadel. Det jag är ute efter är en sadel som är ganska kort, då mitt sto inte har så lång rygg...
Svar
1
· Visningar
927
Senast: Louica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka