Sv: Lätt för kolik!
Om och isåfall hur man förebygger kolik beror ju på vad koliken orsakas av.
Känsliga magar beror ofta på mycket kraftfoder i förhållande till grovfoder. För lite tuggtid (de bör ha att tugga på iallafall 16 h / dygn) eller för få utfodringstillfällen ger stressade magar. Så god kvalitet på hö eller hösilage, med bra värden protein / energi så kan man öka grovfodret och minska kraftfodret medan hästen får i sig precis vad den behöver ändå. Även stå på halm kan hjälpa, om halmen är av bra kvalitet.
Om magen är känslig, tex pga mycket medicinering eller tidigare magsår eller så, skulle jag också prova med en mag-tarm "kur". Mag-tarm balans eller Protexin t ex.
Parasiter kan ge kolik eller diarré eller båda. Träckprov visar om hästen har mask, dock kan bandmask vara svår att upptäcka, så rutinavmaskning av just bandmask brukar man göra en gång / år (möjligen vartannat) för säkerhets skull, om nu inte hästen hålls på så gott som parasitfritt bete. Olika avmaskningsmedel tar olika typer av parasiter, så kolla vad han blivit avmaskad med innan.
För lite att tugga på i hagen ger lätt sand / gruskolik. Kan förebyggas med grovfoder i hagen, byte till gräshage, samt regelbundna givor loppfrön (psylliumfrön). Fröna ges i samband med fodret, de ska inte blötas. I magen bildar de ett slem som binder till sig och för med sig en del skräp ut. Har hört olika rekommenderade givor, men 1-2 dl per dag om hästen har haft sandkolik. Själv har jag bara förebyggt med ett par msk/ fodergiva under ett par veckors tid när gräset börjar bli tunt i hagarna vår / höst.
Om hästen lätt blir förstoppad är det viktigt att uppmuntra den att dricka. Rent friskt vatten i fri tillgång är en förutsättning, men förutom det. Ett sätt att få den att dricka lite mer är faktiskt att tillsätta salt i maten. Vissa hästar äter inte tillräckligt med salt från saltsten, och då kan det behövas lite extra. Man kan också smaksätta vatten med t ex lite betfor eller äppeljuice om man vill muta den, men bäst är väl om man slipper sådant, det är mer för distanshästar som måste få i sig att dricka när tillfällen ges.
Andra tips är att ge t ex linfrön som tillskott. Man ska koka dem i 20 min, då bildas en slemmig gele som blandas i fodret. Det har lite laxerande verkan, men är också nyttigt. De får ofta fin päls av linfrö tillskott. Man kan också slippa kokandet genom att fodra med linfrökaka eller -pellets, men jag är inte säker på m det har samma effekt just på magen.
Vid akut kolik har jag blivit rekommenderad att hälla i hästen paraffinolja. Det är också laxerande, och ska inte påverka hästen mer än att det "smörjer tarmarna". Men det är ju inget man ska behöva göra om allt annat är som det ska (just den hästen var inte min och fick just för lite grovfoder).