Lätt för kolik!

trevligtjej86

Trådstartare
Om man vet att en häst har lätt för att få kolik vad ska man då tänka på??

Vad är bra foder och vad är dåligt?

Vad kan orsaka kolik??

//cissi

Sv: Lätt för kolik!

Alla typer av kolik kan inte förebyggas, men det är viktigt att tänka på att man ger ett foder av god hygienisk kvalitet, dvs ett fräscht foder som inte är mögligt eller dammigt. Ge tillräcklig mängd grovfoder, minst 1,2 kg hö per 100 kr kroppsvikt och dag, gärna betydligt mer. Man ska undvika tvära foderbyten och vänja in hästen långsamt om man byter fodermedel/ger hö från ett annat parti/byter bete. Det är också viktigt att ha koll på hästens tänder, tandproblem kan göra att hästen inte tuggar födan ordentligt vilket i sin tur kan leda till problem med matsmältningen. Kontrollera parasitstatus (träckprov) och avmaska efter behov.

Som TantEster sa, bra foderkvalité och gärna fri tillgång på grovfoder. Långsamma foderbyten. Vatten dygnet runt, även i hagen vintertid och då inte helt iskallt utan gärna några plusgrader så att det inte blir en köldchock i magen när hästen dricker.

Även mycket utevistelse och motion så att magen hålls igång. Gräshage, vissa hätar får kolik av jord/lera som den stoppar i sig (vilket den kan få i sig trots gräshage, men med gräshage och fri tillgång på grovfider är det mindre risk). Alltid grovfoder före kraftfodret.

Jag har hört att vissa ger betfor, olja eller linfrön som förebyggande mot kolik.

Jag hade förut ett dressyrsto som lätt fick kolik. Det var anfall som gick över av sig själv, men kunde vara nog så läskigt (hon kunde t ex lägga sig ned på ridturen och se döende ut). Men det som lindrar är att ge så mycket hö som möjligt istället för en massa kraftfoder. Samt en lugn miljö att bo i. Min fick ofta kolik när det var stressigt runt henne, så jag flyttade till slut från ridskolan till ett litet stall. Och när jag köpte egen gård och hade henne på lösdrift upphörde kolik-anfallen helt och hållet. Numera finns det väl även tillskott, örter etc för kolikmagar?

På min häst har följande hjälpt; stressfri miljö, daglig utevistelse i hage i minst 8 h, 1 liter betfor ( i blött tillstånd ) samt 1-2 dl linfrökaka. Varma dagar är jag extranoga med att kolla så att vattnet i hagen är fräscht eftersom han har visat sig vara betydligt mera petig med vattnet är de andra hästarna.

Han hade svår kolik för ett år sedan men har sedan dess inte haft ngt återfall, endast ngn svagare symptom när han fått stå inne för länge p g a skada eller skoning. Hans kolik var inte av typen sandkolik. Trolig orsak reaktion på hackfoder i kombination med förekomst av bandmask. I hans fall hände det när han hade gått ute i hagen, hade tillgång till vatten och det var på försommaren.

Det jag märker har störst negativ påverkan det är innevistelse samt stress. Tror att många missar det här med stressens betydelse för kolik.

Om och isåfall hur man förebygger kolik beror ju på vad koliken orsakas av.
Känsliga magar beror ofta på mycket kraftfoder i förhållande till grovfoder. För lite tuggtid (de bör ha att tugga på iallafall 16 h / dygn) eller för få utfodringstillfällen ger stressade magar. Så god kvalitet på hö eller hösilage, med bra värden protein / energi så kan man öka grovfodret och minska kraftfodret medan hästen får i sig precis vad den behöver ändå. Även stå på halm kan hjälpa, om halmen är av bra kvalitet.

Om magen är känslig, tex pga mycket medicinering eller tidigare magsår eller så, skulle jag också prova med en mag-tarm "kur". Mag-tarm balans eller Protexin t ex.

Parasiter kan ge kolik eller diarré eller båda. Träckprov visar om hästen har mask, dock kan bandmask vara svår att upptäcka, så rutinavmaskning av just bandmask brukar man göra en gång / år (möjligen vartannat) för säkerhets skull, om nu inte hästen hålls på så gott som parasitfritt bete. Olika avmaskningsmedel tar olika typer av parasiter, så kolla vad han blivit avmaskad med innan.

För lite att tugga på i hagen ger lätt sand / gruskolik. Kan förebyggas med grovfoder i hagen, byte till gräshage, samt regelbundna givor loppfrön (psylliumfrön). Fröna ges i samband med fodret, de ska inte blötas. I magen bildar de ett slem som binder till sig och för med sig en del skräp ut. Har hört olika rekommenderade givor, men 1-2 dl per dag om hästen har haft sandkolik. Själv har jag bara förebyggt med ett par msk/ fodergiva under ett par veckors tid när gräset börjar bli tunt i hagarna vår / höst.

Om hästen lätt blir förstoppad är det viktigt att uppmuntra den att dricka. Rent friskt vatten i fri tillgång är en förutsättning, men förutom det. Ett sätt att få den att dricka lite mer är faktiskt att tillsätta salt i maten. Vissa hästar äter inte tillräckligt med salt från saltsten, och då kan det behövas lite extra. Man kan också smaksätta vatten med t ex lite betfor eller äppeljuice om man vill muta den, men bäst är väl om man slipper sådant, det är mer för distanshästar som måste få i sig att dricka när tillfällen ges.

Andra tips är att ge t ex linfrön som tillskott. Man ska koka dem i 20 min, då bildas en slemmig gele som blandas i fodret. Det har lite laxerande verkan, men är också nyttigt. De får ofta fin päls av linfrö tillskott. Man kan också slippa kokandet genom att fodra med linfrökaka eller -pellets, men jag är inte säker på m det har samma effekt just på magen.

Vid akut kolik har jag blivit rekommenderad att hälla i hästen paraffinolja. Det är också laxerande, och ska inte påverka hästen mer än att det "smörjer tarmarna". Men det är ju inget man ska behöva göra om allt annat är som det ska (just den hästen var inte min och fick just för lite grovfoder).

Mitt förra sto hade "kolik-mage", dvs hon var jättekänslig. Man fick vänta minst 4 timmar efter utfodring med att gå på en promenad med henne, samt att hon regelbundet måste ha tillsyn samt väldigt bra grovfoder.

Hon var även allergisk mot viss mat, så varje gång man var tvungen att byta mat fick man vänja in jättelugnt, låta det ta den tid det tog innan hennes mage accepterade den nya maten.

Men det man kan tänka på, som någon/några skrivit är att låta dom ha fri tillgång på bra grovfoder, mkt vatten (dock inte iskallt) samt att man kanske inte borde bege sig ut på en träning någon timme efter att dom ätit, utan låta dom smälta maten ordentligt.

Dock vart vi tvungen att avliva vårat älskade sto pga kolikmagen. Hon fick sitt sista anfall en kväll i slutet på augusti och höll på att dö då, så två veckor senare tog vi bort henne. :cry:

Förutom det kloka andra har skrivit vill jag tillägga vanlig bakjäst, jag gav min "kolikhäst" ett paket om dagen året runt, hennes kolikanfall blev färre för att tillslut upphöra helt.

Min ena häst fick kolik i vintras vilket enligt veterinären förmodligen berodde på att fodret var för kallt. De har fri tillgång och det hade snöat under natten så hösilaget var fruset och det är ju inget vidare. Det blev till att sätta sig på bussen hem när mamma ringde.

En annan häst vi hade fick kolik efter ett ganska ansträngande pass för hans del. Där vet jag dock inte vad anledningen var eftersom att han varken åt eller drack efter passet. Funderingar och teorier tar jag gärna emot för att undvika detta till mina andra hästar.

Hej tack för alla svar!! :bow:

Jag svarar er alla nu...

Hästen i fråga får fri tillgång på hö.. Går ute hela dygnet nu när vädret är så fint...

Det var hans ägare som sa att han hade lätt för att få kolik men under året som han stått hos sin fodervärd så har han inte haft nån kolik alls..

Men då jag kanske ska ta över fodervärdskontraktet på honom så ville jag veta lite mer om kolik och vad man kan göra för att slippa det helt enkelt...

Hur är det när det gäller Lusern?? Vad är bäst pellets,hack lr strå?

Han är lite tunn och behöver lite tillskott...

Har hört att det bästa är att ge Lusern samt lite Majsolja... Eller??

Hur är det när det gäller Lusern?? Vad är bäst pellets,hack lr strå?

Han är lite tunn och behöver lite tillskott...

Har hört att det bästa är att ge Lusern samt lite Majsolja... Eller??

Min häst fick sin enda kolik (förstoppning) någonsin, troligen pga lusernhack. Jag skulle rekommendera pellets som blöts - förutsatt att hästen äter det förstås.

Jo jag tycker oxå att pellets vore det bästa.. Han gillar ju sånt kladd ;)..
Det konstiga är att ägaren tyckte att hack skulle vara bäst men det tror inte jag...

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hästen hade kolik i söndags, inte tarmvred men påväg, väldigr ont, hade ej druckit som hon borse. Vet kom och gav dropp och hjälpte...
Svar
11
· Visningar
1 305
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka