Lätt C / Lätt B

fialotta40

Trådstartare
Här kommer en urdum fråga, men jag bjuder på det. Vad exakt skiljer utbildningsmässigt på en häst som bara är utbildad Lätt C kontra en som är utbildad Lätt B? Handlar om dressyr.
//
 
Senast ändrad:
Sv: Lätt C / Lätt B

En häst som är utbildad LC klarar ett LC-program med godkänt resultat, alltså den kan rörelserna, gångarterna och klarar att arbeta i formen som krävs. Detsamma gäller LB. De olika programmen hittar du på tex. stallbacken.com under dressyr och sedan program. :)
 
Sv: Lätt C / Lätt B

LB innehåller väl någon mindre volt, lite "knivigare" kurvor osv som ställer något högre krav på hästens balans och ridbarhet.
 
Sv: Lätt C / Lätt B

Tack tack. Så rent rörelsemässigt handlar det alltså om förmåga till bättre samling?
 
Sv: Lätt C / Lätt B

Jag tycker att det är ungefär samma nivå på LC och LB. är väldigt få hästar som bara är utbildade LC, sen vad de ev har presterat på en tävlingsbana är en annan historia.
det enda som tillkommer i LB är ju ngt mindre volter (15 m) och ev lite halvbågar (10 m), men det krävs ändå ingen direkt samling för att utföra det heller.
 
Sv: Lätt C / Lätt B

Den enda skillnaden egentligen är väl att i LC är det mycket mer transportsträckor, vilket kan passa bra för en häst som är lite mindre utbildad. I LB kommer rörelserna tätare.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 004
Senast: Bison
·
Ridning Satt och fundera häromdagen på att jag nästan alltid har lättare att hålla balansen när jag rider mindre hästar som C ponnys eller...
2
Svar
25
· Visningar
2 823
Senast: Krummi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp