Zaida

Trådstartare
yes, vad jag vill ha ifrån er är massor av bra tipps som ni kan ge mig för att jag ska lyckas när jag rider detta program på torsdag =)

låt höra nu alla proffs som rider medelsvår hit och ännu värre dit

Sv: lätt B:1

Eeh? räcker det om man bara tävlar lätta klasser?:p I så fall är mitt supertips att (dumdidum...) Rida noggrana vägar! Det absolut viktigaste om man vill få bra, sen är det ju en fördel om hästen går på tygeln också;)

såklart att det räcker! =)

jag vill ha alla tipps jag kan få och jag tror inte att det finns några dåliga....=)

KRAM

Var noga med vägarna, rid ordentligt d.v.s. ingen prinsessridning och var noga med punkterna när du gör halt.

SITSEN!!!! den gångas med tre....... så där samlar man poäng!!!!
sen e de ju noggranheten å framåtbjudningen.....:)

:confused:
Har sitsten något med prinsessridning att göra? Fattar inte svaret riktigt...

Eller var det inte till mig?

de var nog inte menat till dej..
buz_fia har bara 19 inlägg och är nog en ganska ny användare så hon menad enog inte att svara dig.

prinsessridning skulle jag tolka som att man bara sitter fint på hästen men inte inverkar.
då är de bättre att RIDA hästen men man kanske inte sitter perfekt hela tiden.. hänger du med?

de bästa är såklart om man kna både sitta fint och rida :D

Mitt tips är att se glad och stolt ut. Sitt rak i ryggen och se ut som om du har fullständig kontroll på läget (även om du inte har det :angel: ). Då kanske i alla fall domaren får en positiv inställning till dig! Gillar inte surpuppor som blir arga på hästen!
Och vägarna såklart! (Men det var ju redan sagt..) Lycka till!!

Rid noggranna vägar, gör jämna serpentinbågar och tänk på att ha hästen formad och ställd i bågarna hela tiden. Ha hästen på tygeln och rid i övergångarna för att ha kvar den där..

minska tempot innan du går över i mellan/ökade gångarter då syns skillnaden mer:angel:
Rid HÖRN!

Som några redan har sagt... noggranna vägar, tydliga ökningar. Och sitt för guds skull inte och fis-rid! I de lätta klasserna (som jag rider ;) ) Ska det inte vara samlat och pimpinett, utan friskt och fräscht! Givetvis inte så hästen håller på å springa benen ur led, men våga rid på lite grann. Då lägger sig hästen oftast stadigare i formen också :)

ja det låter juh sunt =) att rida på alltså, men då kommer vi till ett problem.....eftersom jag gör det här programmet på min ridskola så gör jag det oxå med en ridskolehäst. (hör till saken att jag inte ridit där så länge och då är det juh svårt att hitta takten.... vad har du/ni för tipps om man inte vill "skumpa" annat än att slappna av och bli så tung jag kan???? d e juh ett problem oxå när man saktar av från galopp till trav....

Tempo och takt!!

Rid i ett bra tempo, rid absolut inte för sakta, det får du sämre poäng på.

buz_fia skrev:
SITSEN!!!! den gångas med tre....... så där samlar man poäng!!!!
sen e de ju noggranheten å framåtbjudningen.....:)
håller med, sitsen är oerhört viktig. likaså nogranna vägar och att du slappnar av och är följsam. rid friskt och framåt! försök att inte tänka ''tävling'' utan att det bara är en liten pyttegrej. tänk systematiskt igenom programmet när du rider det, AX, arbetstrav, hur är tempot, är han rak, hur sitter jag? halt, förhållning, står han rakt? såna grejer är bra.
oj här har jag värsta föreläsnigen som om jag var en expert!!! fast å andra sidan är jag i msv, men ändå...
försök att inte vara nervös, gör hur du vill. själv blir jag helt odräglig när jag tävlar. mitt sätt att ''peppa'' är att skaffa mig självförtroende, jag säger till alla som är med mig att jag är bäst, jag vinner lätt det här, inte ett dugg nervös, varför skulle jag vara det när jag vet att jag kommer att vinna?
naturligtvis är jag inte så här normalt, men alla som är med vet att jag bara laddar så det är okej. jag blir faktiskt inte nervös när jag gör så heller.

Foxy_Escada skrev:
håller med, sitsen är oerhört viktig. likaså nogranna vägar och att du slappnar av och är följsam. rid friskt och framåt! försök att inte tänka ''tävling'' utan att det bara är en liten pyttegrej. tänk systematiskt igenom programmet när du rider det, AX, arbetstrav, hur är tempot, är han rak, hur sitter jag? halt, förhållning, står han rakt? såna grejer är bra.
oj här har jag värsta föreläsnigen som om jag var en expert!!! fast å andra sidan är jag i msv, men ändå...
försök att inte vara nervös, gör hur du vill. själv blir jag helt odräglig när jag tävlar. mitt sätt att ''peppa'' är att skaffa mig självförtroende, jag säger till alla som är med mig att jag är bäst, jag vinner lätt det här, inte ett dugg nervös, varför skulle jag vara det när jag vet att jag kommer att vinna?
naturligtvis är jag inte så här normalt, men alla som är med vet att jag bara laddar så det är okej. jag blir faktiskt inte nervös när jag gör så heller.
ojdå, nu gör jag sådär igen, predikar menar jag. ni för ha överseende!!

Den första regeln är att det är okej att skumpa! Det syns verkligen inte så mycket som man tror... försök bara hålla handen så stilla det går, för att inte störa hästen. Du ska se hur mycket jag skumpar i de travökningar min ridlärare tycker är bra :rofl: ett mått jag har på hur bra hästen travar är hur mycket jag skumpar uppepå! När jag skumpar som mest säger min tränare ofta bra saker om hästens trav ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 746
Senast: Ninnurur
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar