Latinamerika - var vill jag tillbringa 6 veckor?

R

Raderad medlem 6459

Jag funderar på att tillbringa ca 6-8 veckor i vår någonstans i Latinamerika. Jag vill plugga lite spanska, kanske ett par timmar om dagen, och i övrigt bara uppleva något nytt och spännande. Eftersom jag läser en master på distans måste jag ha tillgång till bra internet - en förutsättning för att jag ska kunna åka.

För mig spelar det ingen roll om det är liten stad på landsbygden eller storstad, jag vill bara se nåt nytt. Antingen vacker natur nära där jag bor eller en stad rikt på kultur och saker att göra. Jag är således rätt flexibel. Jag vill dock att det ska kännas rätt säkert att röra sig ute dagtid åtminstone, jag måste ha tillgång till bra internet och jag vill inte sitta fast på nån resort på nån strand.

Har du varit någonstans i Latinamerika och blivit jättekär? Har du några bra tips? :)

Jag älskade Monteverde i Costa Rica :love: så till den grad att jag ibland funderar på att flytta dit. Men det är en väldigt liten by, som dessutom är lite besvärlig att ta sig till (längst upp på ett "berg") det finns helt klart internet (har en vän där som driver företag som kräver hyfsat internet) men man får nog se till att just det stället man är på har bra Wifi, däremot hade jag inte rekommenderat Arenal som ligger nån timme från Monteverde, det var en otroligt tråkig och turistig by utan någon charm alls. I övrigt gillade jag Costa Rica jättemycket men just Monteverde va speciellt enligt mig, extra kul att dom är väldigt inriktade på miljö och natur, jag vet inte om byn är lite för liten för den tidsperioden dock, med tanke på att det är ganska svårt att ta sig därifrån pga av läget (jag vet att det går småbussar till andra byar runtomkring dock)

@Hazel Tack för att du kom in och delade med dig! Jättebra info verkligen :bow: :). Jag har faktiskt kikat lite på Costa Rica, har velat åka dit väldigt länge. Har tittat bland annat på Turrialba som verkar otroligt vackert. Ska söka vidare :).

@Petruska Ska kika på Tamarindo! Hazel avrådde specifikt från Monteverde och "turistig by utan charm" låter ganska exakt som något jag vill undvika.

Någon här med erfarenhet av Cuenca, Ecuador? :)

@Hazel Tack för att du kom in och delade med dig! Jättebra info verkligen :bow::). Jag har faktiskt kikat lite på Costa Rica, har velat åka dit väldigt länge. Har tittat bland annat på Turrialba som verkar otroligt vackert. Ska söka vidare :).

@Petruska Ska kika på Tamarindo! Hazel avrådde specifikt från Monteverde och "turistig by utan charm" låter ganska exakt som något jag vill undvika.
:)

Nej nej jag rekommenderade Monteverde :D Däremot inte Arenal!

Vi va också i Flamingo Beach som ligger nära Tamarindo, tror absolut Tamarindo är trevligt men den sidan av Costa Rica är mer "beachig" och mycket torrare. Personligen hade jag hellre åkt till Limon men det är bara utifrån vad min vän berättat, har inte själv varit där. Limon sidan är mer naturig och mer djurliv (om man nu vill vara vid havet)

Jag frågade förresten min vän som bor i Monteverde för ett tag sedan om jag kunde skicka en grej till honom. Men dom hade inte fått adresser i Monteverde än så han visste inte hur det skulle gå till :angel: men vill du har mer info om just Monteverde så hör av dig, min vän bor som sagt där (är från Costa Rica) och har rätt bra koll på byn

@Hazel Hahah sorry! Är trött och läste för fort :D. Jag ska googla Monteverde en hel del också och återkommer om jag har fler frågor, jättetack för din hjälp verkligen :).

Hav är inte jätteviktigt för mig, vill mest ha vacker grön natur eller stadsliv med massa kultur bara.

@Hazel Tack för att du kom in och delade med dig! Jättebra info verkligen :bow: :). Jag har faktiskt kikat lite på Costa Rica, har velat åka dit väldigt länge. Har tittat bland annat på Turrialba som verkar otroligt vackert. Ska söka vidare :).

Någon här med erfarenhet av Cuenca, Ecuador? :)
Jag har bara varit i Monteverde som startpunkt för utflykter, så jag "använde" det ju turistiskt. Vilket kan förklara att jag inte bekymrade mig så mycket om det.

I Tamarindo har min syster bott.

Edit: såg nu vidare inlägg. Nåväl.

Uruguay tror jag är ett de trevligare länderna i Sydamerika. Ju närmare Karibien man kommer desto mer knark, fattigdom och våld. Paraguay är inte heller så trevligt trots att det är ett grannland till Uruguay.

Uruguay tror jag är ett de trevligare länderna i Sydamerika. Ju närmare Karibien man kommer desto mer knark, fattigdom och våld. Paraguay är inte heller så trevligt trots att det är ett grannland till Uruguay.
Men typ alla länder i hela Sydamerika är ju närmare Karibien än Uruguay? Eller är jag helt förvirrad? Menar du att man ska hålla sig ifrån Chile, Peru och Ecuador också? Eller är det länderna absolut närmast Karibien du menar, typ Venezuela, Guyana etc?

Är det nån särskild stans i Uruguay du rekommenderar att man åker till? :)

Obs också att jag inte tvunget måste åka till Sydamerika, hela Latinamerika går bra.

Chile är ganska rikt och välmående. Dock har de ju sitt nazistiska förflutna som är lite trist. Utanför Santiago ligger en tysktalande stad som inte har kontakt med resten av samhället 😇. Men majoritetsbefolkningen är ättlingar till mapucheindianerna som aldrig blev erövrade av spanjorerna, lite coolt.

Tänker framförallt på länder som Venezuela, Colombia, Panama, El Salvador etc. att man ska undvika. Paraguay är också ökänt. Peru har tyvärr gått om Colombia som världsledande kokainproducent och många områden i Lima ska man undvika likaså knarkrutterna i Amazonas. Turistregionerna kring tex Cusco och Machu Picchu är dock säkra.

Argentina och Brasilien har ju också områden man ska undvika så det är bra om man är lite påläst och kanske känner någon som kan tipsa.

En kollega till mig reste runt i Sydamerika och blev väldigt förtjust i Uruguay som har förhållandevis hög levnadsstandard mer än så vet jag inte.

@fejko Jag kommer absolut undvika knarkrutter i Amazonas :D Argentina går bort eftersom jag vill plugga spanska, dialekten är ökänd och ingenting jag skulle vilja studera. Brasilien går bort eftersom de inte ens talar spanska, utan portugisiska :p.

Jag hoppades mest med tråden att någon skulle rekommendera specifika städer och platser, så som @Petruska och @Hazel har gjort :). Att det finns farliga platser i Latinamerika som man bör undvika är jag fullt på det klara med.

@fejko Jag kommer absolut undvika knarkrutter i Amazonas :D Argentina går bort eftersom jag vill plugga spanska, dialekten är ökänd och ingenting jag skulle vilja studera. Brasilien går bort eftersom de inte ens talar spanska, utan portugisiska :p.
Jag träffade några argentinare i somras och jag förstod knappt ett enda ord av vad de sa :angel: jag brukar kunna hänga med hyfsat och förstå vad spanska konversationer handlar om men där gick jag totalt bet. Jag sa det till dem och de bara skrattade. Prata engelska kunde de inte heller, de berättade (på extremt tydligt spanska) att de inte lär sig att prata engelska i skolan utan bara att läsa - så vi kunde inte kommunicera på engelska heller...

Jag träffade några argentinare i somras och jag förstod knappt ett enda ord av vad de sa :angel: jag brukar kunna hänga med hyfsat och förstå vad spanska konversationer handlar om men där gick jag totalt bet.
Haha jamen exakt, det är samma för mig, fullkomligt obegriplig jäkla dialekt :D.

Jag var i Peru och Bolivia för några år sedan. I båda länderna hälsade jag på vänner.

I Bolivia var jag bara i La Paz. Jag tycker det var en fascinerande stad men det var mycket "koder" när det gällde transport, säkerhet mm (enligt min värdinna, jag följde med henne). Höjdsjukan var jobbig, men på 6-8 veckor hinner du ju bli van.

I Peru besökte jag Lima och Tarapoto, som ligger norrut i djungeln. Jag gillade båda städerna! I Lima bodde jag i Miraflores och den stadsdelen uppfattade jag som förhållandevis trygg och väldigt internationell. Det var lätt att hitta folk att prata med, trots att jag inte talar spanska. Närheten till både hav och öken skapar ett otroligt landskap. Jag kände att jag var där alldeles för kort tid.

Tarapoto tyckte jag också mycket om. Närheten till ett extremt storslaget landskap var fantastisk. Vi gjorde utflykter och såg fantastiska miljöer. Dock misstänker jag att man behöver någon form av guide. Jag hade min vän och han hade en motorcykel som gav oss frihet. Det är kanske svårare som ensamresenär.

Sammanfattningsvis skulle jag rekommendera att du kollar på Lima. Det var en väldigt spännande stad och jag tror att den har mycket att ge.

Jag har inte varit i Latinamerika, men i Sydamerika. Håller med om dialekten i Argentina, men dessutom kändes framförallt Buenos Aires väldigt "spanskt" i arkitektur med mera.
Däremot blev jag (och min man) väldigt förtjusta i Lima, oerhört vackert! Som svensk kändes det dock ovant med mycket (tungt) beväpnad militär på gatorna. Detta var dock fem år sen och i övrigt kändes de områden vi rörde oss i väldigt trygga.
Mitt favoritresemål på resan var ändå Bolivia, men där är det väldigt mycket fattigare än både Argentina och de delar av Peru där vi var. La Paz var en fin stad och naturen utanför staden var magnifik!

Jag reste runt i Peru 2008 och i Ecuador 2010. Internet på den tiden var ganska starkt kopplat till internetcaféer (eller en särskild dator på hotellet/hostel) så jag vet inte om jag är till någon större hjälp där, mer än att båda länderna var fantastiska och det var lätt att resa runt och enkelt att göra sig förstådd på skolspanska, förutom i bergen i Peru där alla talade quechua. Det fanns många jättefina byar i båda länderna, storstadsmässigt gillade jag både Quito och Guayaquil bättre än Lima!

@Myrten @glittra @VLMF

Wow, tack så jättemycket för all info! Jag ska googla och kolla upp allt ni tipsat om! Särskilt Lima låter jättetrevligt tycker jag och Miraflores kan ju vara det finaste namnet jag hört på en stadsdel :).

Glittra, länderna du räknade upp ingår i Latinamerika :). Här finns länderna specade:

E13259A1-3C5F-441D-8934-2590D48BE8F9.webp

Jag blir lite upptagen av det här projektet, märker jag. Kanske mest för att jag tänker "jamen Latinamerika, det är ju en jättesvår världsdel". Jag får som imaginära kroppsupplevelser av hård kantighet, bara jag tänker på det.

Brasilien är ju tyvärr inte rätta landet för spanskastudier, annars vill jag gärna göra en jobbgrej där. Men det hjälper ju inte dig. (Och det är just portugisiskan, förutom alla möjliga praktiska och ekonomiska detaljer som hindrar mig.)

Bara för att testa en rätt knäpp idé, vad tror du om Kuba?

Jag var i Havanna ett par veckor för rätt många år sedan, det hade sin charm. Nu jobbade jag när jag var där, så jag var i tryggt sällskap i princip hela tiden och fattade inte många beslut själv och fick inte tillfälle att ta några korkade risker, så jag vet inte alls hur det skulle funka på egen hand. Den lilla spanska jag har studerat systematiskt (alltså undervisning, inte bara att släkten hablar på och jag får begripa bäst jag kan), läste jag där. Det gör att madridborna ibland fnittrar åt mina ordval, men då får de väl fnittra då. :D (Jag vet att du är mycket bättre på spanska än jag.)

Så mycket bra utflykter i/kring Havanna kan jag tyvärr inte föreslå, jag forslades mest runt till olika (iofs intressanta och roliga) miljöprojekt.

@Myrten @glittra @VLMF

Wow, tack så jättemycket för all info! Jag ska googla och kolla upp allt ni tipsat om! Särskilt Lima låter jättetrevligt tycker jag och Miraflores kan ju vara det finaste namnet jag hört på en stadsdel :).

Glittra, länderna du räknade upp ingår i Latinamerika :). Här finns länderna specade:

Visa bifogad fil 23127
Åh, jag som just nu inte gör annat än att drömma om barfotaliv, bad, slappt häng på strand osv skulle älska en lång vistelse i Dominikanska Republiken. Fantastiskt vacker natur, underbara stränder, gott kaffe, fina möjligheter att rida på fina hästar i djungelmiljö och vad jag tror tillräckligt turistigt för att vara tryggt också som ensamresenär. Ett mysigt pensionat i Cabarete, lära mig surfa...

Liknande trådar

Äldre Kanske blev rubriken lite missvisande, jag är inte efter "tänk på det här" i första hand, utan tips på resmål och aktiviteter! Jag är...
Svar
10
· Visningar
1 941
K
Ridning Jag började rida när jag var 6 år, nu är jag 24. Jag har ridit regelbundet i stort sett hela mitt liv, med undantag för de två senaste...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 796
Senast: emlem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30