Latexstoppning - Zaldi?!

S

Solosanta

Har kikat på en Zaldi Classic som jag förstått är "stoppade med formpressade latexpaneler"...
Vad är fördelen resp. nackdelen med just detta? Är de inte omstoppningsbara?

Sv: Latexstoppning - Zaldi?!

Fick ut det jag ville veta ja, genom den tråden... Kan inte säga om jag blev så mkt klokare bara, vad gäller för-nackdelar...;) :confused:

Beror ju på vad man föredrar... Men om jag ska göra det enkelt för dig: ullstoppning är att föredra. Svårt att få latexpaneler att passa. Och omöjligt att få dom att passa perfekt.

Varför använder sadeltillverkarna sig av latexpaneler kan man ju undra. Billigare, läste jag i någon tråd, men det borde väl inte på det stora hela vara en ekonomisk fråga. Och jag som just gått och beställt en Classic (förvisso på öppet köp) i tron om att det var en bra sadel. Men blir ju väldigt skeptisk till det här med latex.... Oavsett om den passar hästen perfekt eller ej.

Men, har jag tur så kanske Classicen är som gjord för min pålle...:)

Latex behöver ju inte vara dåligt! Men som sagt, med ullstoppning kan man ju ändra stoppningen om det behövs. Men med en häst som din är det svårt att hitta en sadel som är så kort och böjd som du behöver, så Zaldi kan vara ett bra alternativ!

Varför man använder latex kan man ju undra ja... Att stoppa en sadel är svårt, och latexpaneler är ju formgjutna = är snabbare = billigare. Och vissa tycker ju att man får en närmare kontakt med hästen... Så det är en smaksak också. Men om nåt är fel är det inte lätt. Är passformen fel kan man inget göra, om panelerna är sneda efter ett tag och det inte går på garantin kostar det en hel del att byta ut.

Ja, tack för ditt kloka svar...:bow: Är aningen skeptisk till latex-stoppningen, men sadeln i fråga är ju värd att prova om inte annat.

Alltså, om Zaldin passar hade jag tagit den. Kolla bara så att latexpanelerna inte är för takformade för hästen.
Det är svårt att hitta en sadel till en häst som din. Och då är det inte alltid så att man har lyxen att välja och vraka mellan sadlarna, speciellt inte om man inte har obegränsat med pengar.
Så passar den - skit i att det är latexpaneler. Se bara till att hålla koll på om de blir sneda.

Men det måste väl gå att byta ut latexen mot ullstoppning?

Det går ju iaf att ta ut luftsystem och sätta in ull snabbt, enkelt och relativt billigt, så det borde väl gå med latexen också (vet inte riktigt hur systemet ser ut)

Jovisst kan man sy om sadeln och sätta på nya bossor. Men man kan inte ta ut panelerna ur bossan, skinnet är pålimmat.
Så då måste man först plocka av bossan till sadeln, sy en ny bossa, stoppa den efter hästen, sedan fästa den i sadeln. Det kostar mer än vad en ny Zaldi kostar ;)

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har haft en studentlicens på Microsoft Office och den går ut nu inom kort. Sitter och kikar på alternativ för förlängning, för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 439
Senast: Motacilla
·
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 058
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Utrustning Hej! jag har beslut ångest, över två sadlar den första är en zaldi Classic dressyr med singel kåpa som jag har hittat dock vet jag inte...
Svar
5
· Visningar
959
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix