Låter ni andra köra era hästar?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Ja som det står i rubriken, låter ni andra förutom ni själva köra era hästar?

Jag tycker det är lite läskigt att lämna bort honom utan mej brevid i vagnen. Nu har han aldrig blivit utskickad utan mej, men taken har slagit mej ändå.

Han är i princip bara körd av mej förutom när han bodde hos ägaren så körde ju hon honom. Hon var o hälsade på för typ ett år sen, och då var vi ute o körde med rockarden och hon fick honom inte ens i trav utan fick överlåta tömmarna till mej... jag trodde han skulle komma ihåg hennes komandon, men icke.

Vad annvänder ni för komandon för olika övergångar osv?

Jag säger alltid fabbes namn innan jag säger nått annat när jag pratar med honom.
Fabian: Skritt fram, när vi ska skritta
Fabian: Åt sidan, när han ska svänga lite bara
Fabian: Trava, när han ska trava
Fabian: Öööka, gäller när han ska öka i alla gångarter
Fabian: Gaaalop, när han ska galoppera
Fabian: Saaakta eller så låter jag som tomten typ eller säger Stopp!, när han ska sakta av
Fabian: Ptrooo eller gööör halt, när han ska stanna o stå still
Fabian: Vänd runt, när han ska vända på bakdelen
Fabian: Back bakååt, när han ska backa

Jag vet att dessa inte är orginal komandona som man fick lära sej på skolan tex, men han förstår tex om man s:ar på honom oxå. Men för mej är det lättare o bara prata människo språk och han förstår ju vad jag menar utan problem, problemen kommer ju sen när någon annan ska köra honom.

Sv: Låter ni andra köra era hästar?

Våra hästar körs av mig, hon jag tävlar med och ev. tränare. Det är sällan någon annan frågar om dom får köra, men är det det så går det väl bra. Bara man vet att den andre är duktig och inte drar hästen i munnen och har samma kommandon så hästen förstår så tycker jag det är ok.

Mina kommandon:

Halt: Prrrr (djupt)
Fram (skritt): Smacka
Trava: Ssssss
Ökad trav: Sch (utdraget)
Samlad trav: Saaaakta
Avsaktning från trav till skritt eller från galopp till trav: sakta aaaav
Galopp: JA!
Backa: Back

Nix pix. Vill dom köra häst så få dom skaffa en själva eller fortsätta köra bil..

Jag har jätte svårt för att låna ut min ponny. Vi har våra egenheter och det tog några år för att få det så här bra, så ingen annan har faktiskt lyckats köra henne utan att antingen hamna i diket eller att det går saktare än en snigel :angel:

Hon har gått trav i 12 år nu så det kan hon utan och innan så då har jag lånat ut henne någon gång, det går bra ibland men i bland så skiter hon fullständigt att någon sitter bakom henne :crazy:

Min andra ponny och jag har vuxit fast vid varandra, mer enmannshäst går inte att få :smirk:

jag lånar ofta ut min häst till folk som vill prova, några härifrån har varit hemma på besök :)
men jag sitter alltid bredvid såklart. Om det inte är i paddocken.

Hästen används ibland på svensexor/möhippor o dyl och då kör andra honom mellan koner. Jag berättar alla röstkommandona och de kör, men jag kan stanna honom från marken som tur är om något skulle gå snett. Viktigast är att de aldrig får dra honom i munnen, ska nån dra så är det jag :)

Jag lånar gärna ut Anton till någon som vill köra, men jag vill vara med o titta så att de inte gör något dumt. Vi i körsektionen byter hästar med varann ibland när vi tränar, det är jätte kul o lärorikt!

Jag har låtit min syrra köra en gång när vi skulle hämta halm. Mitt sto är ju en "säker körhäst" så att säga, och på den gamla vana vägen inga problem. Jag gick bredvid och ledde lilla russet.
Sen har en kompis från annat forum övat sig på henne en gång, jag satt bak i vagnen, med på kuskbocken en annan kompis, mycket rutinerad tävlingskusk inom bruks- och skogskörning.

Mina döttrar, dock, får gärna köra när jag är med, men inte ut ensamma. Hon testar dom ibland vid ridning, och jag vill inte riskera att hon skulle göra det med vagn efter.

För övrigt gäller för den som kör att inte rycka i munnen såklart (håller med snigelfarmor där) och om dom sätter igång och slår med tömmarna på vilda-västernvis så är det färdigkört.

Mina kommandon är
Fram: gå fram liiiite, t.ex vid anspänning eller när man vill komma rätt vid lastning i skogen osv
Back: backa, det ska ske ett steg i taget
"Smacka med läpparna": Starta, eller öka skritten när hon är igång
"Smacka som en ekorre": Starta om hon är pigg, blir lite mildare (!)
Saakta: minska tempot i samma gångart
Höger och vänster vid sväng/flytta i sidled
Stanna: stå där hon blivit ställd (behövs sällan vid körning!)

Sen har jag en smackning för lilla russet som ofta är med som handhäst vid körning och ridning, och den lyssnar inte Fia-Lina på alls, eftersom den betyder att den lilla ska trava ifatt:)

Lotta

Men vet han inte att det är han som blir körd? Eller kör du ofta par? Om du kör par säger du då Fabian Back, Lukas back? Eller hur gör du då?

Men vet han inte att det är han som blir körd? Eller kör du ofta par? Om du kör par säger du då Fabian Back, Lukas back? Eller hur gör du då?

Jo visst gör han det, men jag annvänder hans namn som en halvhalt typ och i förberedande syfte, i fall han ska gå i par någon gång, då vet han vem han är. Jag annvänder hans namn när vi leker från marken oxå, bara för att han ska uppmärksamma att jag pratar med honom och att nått ska hända.

Men jag tvivlar på att han någon gång skulle funka i par, men som sagt, i fall det skulle ske.

De som är betrodda får köra... men jag är alltid med minst en gång först!
Kommandon jag använder är;
smackning för igångsättning och ökning
Sssss för trav
vissling för galopp
Pooo po för saktare
woha för stanna

i övrigt används töm (och vid behov spö) för vändning/ förflyttning i sidled.

Jag lånar gärna ut min ponny. Hon är så säker att en blind skulle kunna köra henne.

Vad skönt. Jag har varit med ute nu när min kompis kört honom, men det är svårt för han lyssnar/förstår inte riktigt vad hon vill, men vi jobbar på det.

Min är som Luddes häst. Inga problem för någon.

Jag har väldigt svårt att lämna över mina hästar till andra personer. Den ena av mina hästar är lite knäpp att köra, han är väldigt pigg och kan få för sig att bralla och fjanta lite och den andra är bara körd litegrann och kommer bara att köras av mig tills hon är färdigutbildad.

Visst kan man få provköra!

Båda är hur lugna och trevliga som helst.... Men uppför man sig illa, försöker leka vilda-västern eller så, då får man gå hem!

För tillfället har jag bara en ensitsrockard till Pelle. Därmed är jag VÄLDIGT restrektiv om vem som får köra honom eftersom jag inte sitter med i vagnen och kan "hugga tag i tömmarna vid behov"

Låter INGEN utom jag själv köra ut honom. De som kan köra får gärna prova honom på banan. Sen har jag en "blivande kusk" som fått lite lektioner av mig med ridskolans lilla ponny. HON får gladeligen skritta av eller skritta igång Pelle åt mig. Hon tycker det är JÄTTEKUL att få göra det lilla och strålar verkligen som en sol.

Rolf körde Pelle i tisdags kväll när vi tränade :D :D :D Första gången han körde honom sen i maj i fjol. Vad han sa om Pelle då de ska vi INTE upprepa här.. Vad han sa i tisdags :love: :love: :love:
Pelle har fått så OTROLIGT fina ryggmuskler.. Går i en låg och för Pelle stadig form nu. Så JAG skulle bara tuffa på mig lite mer nu så blir det ändå bättre.

Mina spöken i vagnen gör sig påminnd ibland när jag försöker ta igenom halvhalter som herrn för stunden INTE vill.. ( Han gör alltså inget dummt alls men han trampar om och liksom halvgalopperar ett par steg.) Då säger min reptilhjärna att Nuu bär det iväg okontrollerat

Att köra efter att Rolf kört igenom honom helt :bow: :bow: :bow: Jag behövde bara TÄNKA vad jag ville..

Anna-Carin

Nej. Enbart jag kör mina hästar.
Men dom får gärna åka med om dom vill. :)

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 907
Senast: Nominous
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 666
Senast: anhe
·
Hästhantering Hej! Jag har ett 9årig exgaloppör sedan ett år tillbaka. Det går jättebra med ridsällskap, promenera, människa som går brevid när jag...
Svar
10
· Visningar
1 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka