Nikki o Fabian
Trådstartare
Ja som det står i rubriken, låter ni andra förutom ni själva köra era hästar?
Jag tycker det är lite läskigt att lämna bort honom utan mej brevid i vagnen. Nu har han aldrig blivit utskickad utan mej, men taken har slagit mej ändå.
Han är i princip bara körd av mej förutom när han bodde hos ägaren så körde ju hon honom. Hon var o hälsade på för typ ett år sen, och då var vi ute o körde med rockarden och hon fick honom inte ens i trav utan fick överlåta tömmarna till mej... jag trodde han skulle komma ihåg hennes komandon, men icke.
Vad annvänder ni för komandon för olika övergångar osv?
Jag säger alltid fabbes namn innan jag säger nått annat när jag pratar med honom.
Fabian: Skritt fram, när vi ska skritta
Fabian: Åt sidan, när han ska svänga lite bara
Fabian: Trava, när han ska trava
Fabian: Öööka, gäller när han ska öka i alla gångarter
Fabian: Gaaalop, när han ska galoppera
Fabian: Saaakta eller så låter jag som tomten typ eller säger Stopp!, när han ska sakta av
Fabian: Ptrooo eller gööör halt, när han ska stanna o stå still
Fabian: Vänd runt, när han ska vända på bakdelen
Fabian: Back bakååt, när han ska backa
Jag vet att dessa inte är orginal komandona som man fick lära sej på skolan tex, men han förstår tex om man s:ar på honom oxå. Men för mej är det lättare o bara prata människo språk och han förstår ju vad jag menar utan problem, problemen kommer ju sen när någon annan ska köra honom.
Jag tycker det är lite läskigt att lämna bort honom utan mej brevid i vagnen. Nu har han aldrig blivit utskickad utan mej, men taken har slagit mej ändå.
Han är i princip bara körd av mej förutom när han bodde hos ägaren så körde ju hon honom. Hon var o hälsade på för typ ett år sen, och då var vi ute o körde med rockarden och hon fick honom inte ens i trav utan fick överlåta tömmarna till mej... jag trodde han skulle komma ihåg hennes komandon, men icke.
Vad annvänder ni för komandon för olika övergångar osv?
Jag säger alltid fabbes namn innan jag säger nått annat när jag pratar med honom.
Fabian: Skritt fram, när vi ska skritta
Fabian: Åt sidan, när han ska svänga lite bara
Fabian: Trava, när han ska trava
Fabian: Öööka, gäller när han ska öka i alla gångarter
Fabian: Gaaalop, när han ska galoppera
Fabian: Saaakta eller så låter jag som tomten typ eller säger Stopp!, när han ska sakta av
Fabian: Ptrooo eller gööör halt, när han ska stanna o stå still
Fabian: Vänd runt, när han ska vända på bakdelen
Fabian: Back bakååt, när han ska backa
Jag vet att dessa inte är orginal komandona som man fick lära sej på skolan tex, men han förstår tex om man s:ar på honom oxå. Men för mej är det lättare o bara prata människo språk och han förstår ju vad jag menar utan problem, problemen kommer ju sen när någon annan ska köra honom.