Låter detta bra?

H

Havregryn

Ny häst och måste fixa matsedel åt honom. han äör ett fullblod och har lite svårt att hålla vikten. Förra ägaren gav:

0.75 korn
0.25 betfor
(morgon)

0.75 korn
0.25 betfor
(Kväll)

Han är allderles för mager för mitt tycke men hon ville ej ge mer mat just för att han är ganska het, men då bleb han bara underhållsriden i skogen pga. hennes tidbrist. 10 kg hö fick han samaliagt också.

och ett tag gav hon soja åt han och då gick han upp i vikt, och så snabbt han gjorde det så tog hon bort de.

Men i alla fall, så här hade jag tänk mig.


Morhgon:
1 ½ korn
½ krafft grund
½ dl soja
1 betfor
3kr hö

lunch:
2kg
middag:
3kg

Kväll:
1 ½ korn
½ krafft grund
½ dl soja
1 betfor
E - vitamin (för muskeluppbyggnad)
3 kg hö



Hmm, vad sägs?? några förslag eller kommenrater?


(Kanske ska tillägga att han kommer att arbetas hårt)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Låter detta bra?

Svårt att säga utan höanalys men spontant tycker jag det ser ganska bra ut. Jag har också haft ett tanigt fullblod som numer ser normal ut. Han gödde jag upp på enbart krafft grund, betfor och hö. Han reagerade jättebra på krafften och vore det inte så att jag har bytt stall där havre ingår i hyran hade jag fortsatt.
På din foderstat hade jag nog flyttat 1-2 kilo hö från middagsgivan till kvällen eftersom de står länge utan mat under natten. Ett tips är att ställa honom på någon riktigt god halm, tex havrehalm, så att han kan mumsa bäst han vill.
 
Sv: Låter detta bra?

Är det samma hö? Hur vet du att ditt innehåller samma annars? Ditt kanske är superbra medan hennes var urkasst?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 526
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 057
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 779
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 189
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp