Låter detta bra?

H

Havregryn

Ny häst och måste fixa matsedel åt honom. han äör ett fullblod och har lite svårt att hålla vikten. Förra ägaren gav:

0.75 korn
0.25 betfor
(morgon)

0.75 korn
0.25 betfor
(Kväll)

Han är allderles för mager för mitt tycke men hon ville ej ge mer mat just för att han är ganska het, men då bleb han bara underhållsriden i skogen pga. hennes tidbrist. 10 kg hö fick han samaliagt också.

och ett tag gav hon soja åt han och då gick han upp i vikt, och så snabbt han gjorde det så tog hon bort de.

Men i alla fall, så här hade jag tänk mig.

Morhgon:
1 ½ korn
½ krafft grund
½ dl soja
1 betfor
3kr hö

lunch:
2kg
middag:
3kg

Kväll:
1 ½ korn
½ krafft grund
½ dl soja
1 betfor
E - vitamin (för muskeluppbyggnad)
3 kg hö

Hmm, vad sägs?? några förslag eller kommenrater?

(Kanske ska tillägga att han kommer att arbetas hårt)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Låter detta bra?

Svårt att säga utan höanalys men spontant tycker jag det ser ganska bra ut. Jag har också haft ett tanigt fullblod som numer ser normal ut. Han gödde jag upp på enbart krafft grund, betfor och hö. Han reagerade jättebra på krafften och vore det inte så att jag har bytt stall där havre ingår i hyran hade jag fortsatt.
På din foderstat hade jag nog flyttat 1-2 kilo hö från middagsgivan till kvällen eftersom de står länge utan mat under natten. Ett tips är att ställa honom på någon riktigt god halm, tex havrehalm, så att han kan mumsa bäst han vill.

Sv: Låter detta bra?

Är det samma hö? Hur vet du att ditt innehåller samma annars? Ditt kanske är superbra medan hennes var urkasst?

Liknande trådar

Foder & Strö Är det någon somprovat ge Pavo Nervkontroll som foder? Har det haft nån effekt på en stressad nervös häst? Eller har nån anna nåt tips...
Svar
6
· Visningar
2 141
Senast: Lunketuss
·
Foder & Strö Hejsan allihopa! Mitt sto, som är ganska tunn och brukar bli tunnare under hösten då hon byter om till vinterpäls skall nu börja få mer...
Svar
3
· Visningar
1 021
Senast: lomuxx
·
Foder & Strö Jag har tyvärr inte fått någon analys på hösilaget som min häst äter. Hoppas på att få det inom en snar framtid. Hästen är i full...
Svar
3
· Visningar
1 486
Senast: Korven
·
T
Foder & Strö Hej hej! Köpte ett fullblodssto för ett par månader sedan och förra ägaren gav henne 3 kg Hippo Grow Alfa/dag + kalk och morötter. Ca...
2
Svar
23
· Visningar
2 869
Senast: Tunnelapa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV