Låter denna planering på stall rimlig!!!!

Empalie

Trådstartare
Hej! Nu behöver jag lite hjälp, jag kommer att skicka bilder så snart vi har varit där och tittat igen!
Jag o min sambo skall hyra ett hus på landet med stall, paddock och hagar, allt är perfekt men de som bodde där nu har haft hästar men verkligen inte haft varken tid eller ork att göra ngt åt stallets skick. (ägarna till stället är underbara men kan inget om hästar) Hur som helst vill vi rusta upp stallet en aning trots att flytten bara har varit aktuell ett par dagar så har jag funderat ut en liten lösning.
Stallet var inte så högt i tak, det har däremot två boxar vars mått funkar. Den stora boxen sluttar lite neråt precis där pållen skall gå in vet ej om det kan vara ngt farligt. Den boxen lgger alltså lägre och har bättre takhöjd.

Byggnaden nu:

Tänk er en rektangel, längst till höger finns på boxar, en liger lite lägre än de andra. Längs med boxarna finns en stallgång på ca 2 meter, den blir sedan lite högre när man kommer längre in åt vänster(en nivåskillnad). Mitt i står koinredning som vi skall rensa ur längst bort finns två stora rum till foder och sadelkammare. Över hela delen finns ett lofttak, min tanke:
Öppna upp taket till nock ovanför boxarna, behålla ersten av lofttaket till att ha hö på. Kanten som blir där loftatket tas bort blir det ett snyggat krysstaket. Staket plus fria bjälkar målas vitt... Snälla sig vad ni tycker.
Skall även byta plankorna på boxarna, ägarna till stället äger ett sågverk som ligger på andra sdian vägen, vi får ju hämta gartis trä där...snälla hjälp har aldrig behövt planaera stall innan.
Vi beräknar flytta in där i augusti september och vi har lov till att vara där innan och dona.
Ägarna skall klä om ladugården utvändigt samt byta fönster!!!!:banana:

Sv: Låter denna planering på stall rimlig!!!!

Jo, vi har fått lov att göra vad vi vill därute!!!!:rofl:
Men låter det bra, det borde ju inte kosta skjortan!

Tänk på att loggolvet hjälper till att stadga upp byggnaden, tar man bort det kan byggnaden rasa ihop som ett korthus om man har otur. Beror på hur huset ser ut om det funkar att bara ta bort det eller om man måste förstärka på nåt annat sätt i så fall. Ska ni bara lyfta bort golvplankorna eller ska ni göra något med bjälkarna också? Ta hjälp av nån som kan det där med byggnader och hållfasthet.

Takhöjden mäts till den lägsta punkten, dvs de bjälkar som är längst ner. Och jag tror att det inte räcker med att det är rätt takhöjd i boxen, det ska nog vara det i hela stallet. Har med luftvolym och ventilation att göra också, inte bara för att hästen inte ska "slå i öronen". Kolla upp sånt, så att takhöjden verkligen blir godkänd till de hästar du ska ha där! Om du är osäker så kanske det går att bjuda ut kommunens inspektör och fråga om det blir godkänt med de åtgärder du tänkt dig. Jag vet inte om de ställer upp på sånt, men det vore ju bättre att få det inspekterat innan man lägger ner en massa energi på att bygga om. För ett så litet stall är det ju ingen förprövning hos länsstyrelsen.

Ska ni ha öppet mellan hästarna och höet så får ni tänka på att det blir en hel del fukt från hästarna som kommer upp till höet = stor risk att få höet förstört. SKa ni bara lagra för kortare tid där kanske det inte hinner bli dåligt, men tänk er för innan ni tar hem hö för hela vintern.

Tänk även på att OM det - hemska tanke - börjar brinna på höskullen så sprider det sig mycket snabbare ner i stallet om det är öppet emellan.

Lycka till! Det låter jättehärligt att få hyra gård med eget stall, så jag hoppas att ni kan lösa allt det praktiska :)

Ska ni ha öppet mellan hästarna och höet så får ni tänka på att det blir en hel del fukt från hästarna som kommer upp till höet = stor risk att få höet förstört. SKa ni bara lagra för kortare tid där kanske det inte hinner bli dåligt, men tänk er för innan ni tar hem hö för hela vintern.

Precis vad jag oxå tänkte.

inga mått??

bara "ganska lågt", "sluttar lite" det säger mig inegting, det kan se ut som en bergochdalbana därinne eller så märks det knappt..

ska ni ha öppet till nock och ha höet över foder/sadelkamrarna så bygg vägg istället för staket pga brandrisken..

Ok, egentligen behöver jag inte ha höet i samma del som hästarna utan kan ha det längre bort i ett "garage" som är skilt från hästdelen med väggar. Men det kan vara bra att ha det loftete om man inte hela tiden vill srpinga emellan utan kanske kunna lasta upp en del där så man klarar sig några dagar eller vad säger ni!!!!!????
Vi kommer ha de bärande bjälkarna kvar annars går det ju inte, men ventilationen borde ju inte hindras för det. Golvet är bara plankor som ligger enkelt spikade berdvid varandra, tro inte det är så bärande.
Tänkte inte ta bort loftgolvet på hela för att jag vill ha kvar det som tak över foder och sadelkammare!!! Tänker jag rätt!!!!?
Vi ksa inte flytta förräns augusti september så vi får tid innan att göra iordning men jag vill börja planera nu så man inte gör ngt dumt...hehe.:bow: Tack för alla svar, fler av andra och av samma är välkomna!!!!

Vi kommer ha de bärande bjälkarna kvar annars går det ju inte. Golvet är bara plankor som ligger enkelt spikade berdvid varandra, tro inte det är så bärande.

Det låter som att det borde funka bra! Tänk bara på att kolla upp så att det blir godkända mått på takhöjd.

Om ni bara bär dit lite hö i taget så borde den biten också funka - ni ser ju om höet blir dåligt...

Ser fram emot foton, både före och efter ombygget :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 468
Senast: ameo
·
Anläggning Skapat ett anonymt nick så ingen vet vem jag är, är lite kännsliga funderingar. Har fått reda på att anläggningen jag står på ev är...
Svar
15
· Visningar
2 320
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag hoppas jag har lagt detta under rätt annars får den gärna flyttas! Hej! Jag har ett problem - har en medryttare sedan 1 ½ månad...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 733
C
Ekonomi & Juridik Jag hoppas verkligen att jag inte gör något fel nu, jag har försökt att läsa alla nålade trådar och jag har förstått att man inte får...
Svar
9
· Visningar
1 530
Senast: Challe99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama