Venus_in_Furs
Trådstartare
Jag har ett litet "lyxproblem" som jag gärna skulle vilja ha lite tips om! Det är så att min femåring som är riden totalt kanske 15 ggr (haft ryttare på ryggen 15 ggr alltså), har börjat tölta rätt mycket. När jag ber om en växel till efter skritt (och har mycket svag kontakt med munnen eftersom jag inte vill råka bromsa henne när hon går fram) så börjar hon oftast med grisepass, hittar sedan balansen och faller in i trav. Om jag däremot driver liiite med sätet och gör en minimal halvhalt så väljer hon klockren tölt. Detta händer om vi ex. går bakom en häst som går lite saktare eftersom min häst har svårt att trava såpass sakta. Hon väljer alltså inte direkt själv att tölta, men man måste absolut inte "jobba fram tölten". Jag känner att det egentligen är lite tidigt att töltsätta henne, men samtidigt känns det bättre att hon töltar rent än grisepassar när hon måste hålla lågt tempo. Kan tillägga att hon jobbar mycket själv när hon töltar, hon bär sig i mycket bra form, sätter under sig och har bra aktion - är det då mer krävande för henne att tölta än en unghäst som rullar på i markbunden tölt i lång form? Bör jag låta henne gå fram i "whatever" utan att störa henne så mycket och ta tag i detta längra fram i utbildningen? Hur hade ni gjort?
Tacksam för tips
Tacksam för tips