Låta unghästen tölta?

Venus_in_Furs

Trådstartare
Jag har ett litet "lyxproblem" som jag gärna skulle vilja ha lite tips om! Det är så att min femåring som är riden totalt kanske 15 ggr (haft ryttare på ryggen 15 ggr alltså), har börjat tölta rätt mycket. När jag ber om en växel till efter skritt (och har mycket svag kontakt med munnen eftersom jag inte vill råka bromsa henne när hon går fram) så börjar hon oftast med grisepass, hittar sedan balansen och faller in i trav. Om jag däremot driver liiite med sätet och gör en minimal halvhalt så väljer hon klockren tölt. Detta händer om vi ex. går bakom en häst som går lite saktare eftersom min häst har svårt att trava såpass sakta. Hon väljer alltså inte direkt själv att tölta, men man måste absolut inte "jobba fram tölten". Jag känner att det egentligen är lite tidigt att töltsätta henne, men samtidigt känns det bättre att hon töltar rent än grisepassar när hon måste hålla lågt tempo. Kan tillägga att hon jobbar mycket själv när hon töltar, hon bär sig i mycket bra form, sätter under sig och har bra aktion - är det då mer krävande för henne att tölta än en unghäst som rullar på i markbunden tölt i lång form? Bör jag låta henne gå fram i "whatever" utan att störa henne så mycket och ta tag i detta längra fram i utbildningen? Hur hade ni gjort?
Tacksam för tips:bow:

Sv: Låta unghästen tölta?

Erro var likadan.
Han töltade några steg av sig själv redan kanske 6-7 gången med ryttare. Ffa i igångsättning från skritt, lät honom göra det. Fortsatte bara driva tills traven kom.
När han va riden kanske 15-20 ggr började jag be om tölten, vilket han tog på en gång. I början var det rätt mycket grisepass men med tiden så har han lärt sig hantera benen på ett korrekt sätt..

Jag hade inte sett något problem i hennes töltande utan bara fortsatt på det sättet som du gör, så länge hon fortfarande travar under ryttare utan problem.

Skulle iaf jag gjort :)

Jag hör om sånt här ibland & anser själv att om hästen har tölten & man inte behöver pressa den i tölten så är det ingen fara att tölta.Du har en typ av häst som inte behövs töltsättas eller träna fram tölten på, den har det naturligt & då anser jag heller inte att det är ngn fara för hästen.
Däremot skulle jag vara noga på växlingen mellan gångarter så det inte blir så att man alltid låter hästen komma fram i tölt av sig själv, det kan bli en ovana.

Tack för era svar och jag håller med er.
Om jag i åtminstone hälften av fallen rider på och istället låter henne trava skulle väl fungera bra. Längre sträckor kommer jag nog låta henne trava tills hon blir starkare.

då måste jag fråga....
VARFÖR denna "hets" kring tölten? varför säger man alltid "töltsätta"?

okej jag förstår såna hästar som inte tatt ett töltsteg under inridningen att man måste "töltsätta" dem genom att försöka leta fram tölten.

men hästar som själva väljer tölten? varför kan man inte redan från början låta dem tölta om de vill, trava om de vill osv.
i början välja lite själv.
sen lära dem skillnaden mellan gångarterna.

men varför förbjuda något tillfälligt som man sen endå vill ha fram, borde inte det skapa förvirring?

och hästarna tar väl knappast mer skada av att tölt än att travas eller?

Tölten kräver väl ändå betydligt mer samling än traven..
Töltsättning.. ett konstigt ord, men det är väl när man jobbar att hästen ska gå korrekt i tölten (samla sig och sedan ticka iväg utan att slänga upp huvudet/sänka ryggen/gå orent - you name it).

töltsätting är väl (på en häst som inte tatt ett enda töltsteg) att lära hästen hitta rätt takt, sakta men säkert hitta fler och fler steg i tölten.
och i början(spciellt på 4 gångare) så kvittar ju formen innan de hittat takten för de kan helt enkelt inte gå i rätt form från början oftast.

5 gångare har ju lättare för det, thengill lärde jag redan från början att det inte var någon skillnad vart jag hade mina händer i trav o tölt.
men han orkade ju bara några få steg väldigt sakta i tölt i början men han hade ganska lätt för det så han fick tölta när han ville och jag försökte att ta några steg emellanåt så han inte skulle glömma det.
så de var inte att jag en dag, idag skall jag töltsätta thengill.

men sen började jag ju när han varit äldre jobba mer på allvar med samling i tölten osv.

men de kan faktiskt tölta utan samling på bogen så som de kan slängtrava utan samling.
kan tänka mig att de lättaste på volt till en början är nog tölt när de inte riktigt orkar med utan då tar de tölten istället.

o när de vill vara lite mer finkänsliga på foten och inte bara ösa på i full trav över stock o sten
+ i nedsaktningar kan man ju naturligt se tölt.

men såklart även på andra sätt med.

Det där beror ju på definitionen...
För mig är nog töltsättning typ samma som igångsättning.
Alltså man vill inte att hästen tar ut sig för mycket i början, utan ökar gradvis belastningen.

En ung häst som gärna vill tölta, men som knappt är riden har säkert inte muskler nog för att tölta rent särskilt länge. Och då tror iaf jag att det är bäst att avbryta tölten innan hästen töltat så mycket att den blir matt och öm. Precis som med de andra gångarterna.
Traven kräver inte lika mycket samling så därför är det väl mer naturligt att man använder den mest i början.

Har man en som gärna vill tölta mycket så tror jag att det kan vara bra att bryta av ganska ofta och kanske kliva av en stund, så hästen upplever det positivt att träna och anstränga sig.

Sen finns det ju dem som man måste "ta fram" tölten på, men det blir ju något lite annat. Annars tror jag nog att tölten kommer automatiskt när man tränat samling och styrka. De som vill tölta tidigt kanske har en bättre byggnad och rörelsemönster för samling redan sen födseln. De andra måste träna lite först.

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 946
Islandshäst Hej! Har börjat rida ett sto på 20 år nyligen, har själv haft islandshästar (för hobbyridning och klubbtävling främst) när jag var i...
Svar
14
· Visningar
2 081
Senast: Novisis
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 519
Senast: Mia_R
·
Islandshäst Jag har ett lite annorlunda problem med en av mina islandshästar. Det är nämligen så att han har VÄLDIGT svårt för alla andra gångarter...
Svar
9
· Visningar
1 865
Senast: Pathmaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv