Låta torrfodret ligga framme

E

Eskil

Låter ni torrfodret ligga framme så katterna har fri tillgång till det?
Blir fundersam över det då det kanske står att en kisse ska ha 80-90g om dagen. Kan man ha maten framme ändå? Kommer nämligen inte kunna ge katterna regelbundna måltider då jag börjar plugga och är i skolan väldigt mycket.

Sv: Låta torrfodret ligga framme

Eftersom vi har en kattunge hemma nu så står torrfodret framme dygnet runt och så får de blötmat 3g/dygn. När lillkatten växt upp får de blöt mat på morgonen och sedan torrfoder ytterligare två gånger per dag. de äter aldrig upp allting på en gång.

Okej! För det är som så att ena katten, 4½ månad, är hungrig jämt i stort sett. så ungefär var 4:e timme vill han ha mat.

Vi har alltid gett våra katter fri tillgång och det har fungerat bra.

Okej! Även om det står att katterna bara ska ha en viss mängd om dan?

Enda gången jag har mätt/vägt kattmaten är när någon av katterna har varit sjuk och jag vill veta exakt hur mycket de äter, annars har de fri tillgång och skålarna fylls på när de är tomma.
Jag har aldrig haft en överviktig katt men har man katter som bara slöar hela dagarna kan det ju vara värt att mäta om de börjar lägga på sig.

Jag har alltid foder framme till mina, och jag har högenergifoder. De har inte blivit feta. En är liiiite rund, men hellre det än mager som han var innan (eftersom han är så himla kräsen!). Sedan finns det klart katter som inte klarar att ha fodret framme för då slukar de allt! Men det lär du ju märka om det händer, om maten bara försvinner och katten blir lite rund. Då måste du ju ha ett annat system. Men de flesta katter kan fixa hur mycket de ska äta helt på egen hand.

Mina katter har fri tillgång. Dom brukar reglera det själva rätt bra. Dock har min ena katt lite matvägran nu när jag bytte foder , så på måndag blir det att gå in till djuraffären och byta över till annat foder. Hon är annars väldigt matglad men det nya torrfodret vill hon visst inte ha :crazy:

Svar till alla: Gud så skönt, då kan jag låta maten stå framme utan att må dåligt. Jag tror då inte att mina kissar komemr bli överviktiga, den ena är väldigt lång och smal i kroppsformen, och den andra lite kort och kompakt, men absolut inte tjock. Och så lekar jag ju med som väldigt mycket så dom rör på sig. Plus att dom får gå ut i koppel några ggr i veckan (:

Tack för alla svar!

Jag fyller på mat två gånger om dagen, men eftersom de inte äter upp allt på en gång så blir det som om de hade fri tillgång.

Med den aktiviteten du erbjuder dem så tror jag absolut inte att det är någon fara på taket med fri tillgång. Jag har gett alla mina katter fri tillgång och ingen har varit ens nära att vara överviktig, så länge de aktiveras dagligen så brukar de flesta katter hålla lagom vikt även på fri tillgång.

Min har också fri tillgång, alltid torrfoder i skålarna. Hon sitter inte och vräker i sig utan småkäkar lite då och nu.

Jag har två katter som klarar fri tillgång och en tredje som blir fet fast de får två ggr/dag (de andra två är lagom så hon även om hon äter delar av deras ranson också så får de tillräckligt). (Hon äter så hon blir fet på fri tillgång också, har provat det med).

Nu tänkte jag inte fortsätta med torrfoder hur som helst men... (Den feta håller sig bara lagom på blötmat, så det är vad som kommer serveras i fortsättningen).

Jag tror med det kommer gå bra. Har det framme nu på prov för att se så inte minstingen vräker i sig, men än så länge funkar det bra. Ska köpa nytt torrfoder också, som borde dyka upp inom några dagar. Så jag hoppas missarna kommer gilla det.

Okej okej. Hoppas det blir bra då med blötmaten (:

, så länge de aktiveras dagligen så brukar de flesta katter hålla lagom vikt även på fri tillgång.

Stopp stopp...

Så där kan du inte säga rent generellt. En innekatt på fri tillgång på torrfoder kräver mängder av aktivitet för att inte gå upp. Jag skulle säga att bland innekatter som går på torrfoder är det vanligare med överviktiga än normalviktiga katter.

Sen är det naturligtvis jättebra att du lyckas hålla dina katter normalviktiga, grattis till det:bow:! Men du kan inte dra slutsatser om katter generellt utifrån det. Fråga på en klinik så får du se vad svaret blir;)

Hmm, okej. De flesta katter, de ca 16 jag har haft + kompisars/familjs katter har hållt måttet trots fri tillgång så hade ingen aning om att det var ett vanligt problem, om än jag visste att vissa katter blir överviktiga (men trodde det bara handlade om katter som ägaren inte leker med eller som inte har någon kattkompis). Därför skrev jag de flesta, men skulle kanske understrukit att det bara handlar om mina erfarenheter.

I min flock blir 33% tjocka av torrfoder (inte fri tillgång). Och det är den aktivaste katten som blir tjock. Den som förutom egna aktiviteter (med väninnorna) rastas med lek (apport mest, hon ser nästan ut som en terrier när vi leker det :D ). Med fri tillgång skulle hon nog se ut som en boll nu.

De andra 66% håller sig slanka och fina.

Liknande trådar

Katthälsa Hur fodrar ni helst om ni kan välja? Antal måltider per dag? Hur ofta? Jag har tänkt att jag vill försöka ge Ping mat fler gånger per...
2
Svar
23
· Visningar
1 647
Senast: ufot
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
800
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur