Lata hästar = Mjukare gångarter?

R

Real_Life

Ligger det nån logik i det? Jag har iallafall nästan aldrig mött nån lat häst med hemskt skumpiga gångarter, eller nån väldigt pigg häst med riktigt mjuka gångarter. Slump eller logik?

Sv: Lata hästar = Mjukare gångarter?

I många fall logik, en häst som skjuter på med bakkärran ordentligt använder ryggen när den går. Om ryggen rör sig upplevs rörelserna ofta som skumpigare. Latmaskar tassar gärna fram och försöker lyfta benen från marken så lite som möjligt.

En iakttagelse jag gjort efter många år som ridskoleinstruktör :)

Attans, då är mina ideer att köpa en lat dressyrhäst inte så bra då? ;)

Jag har snarare märkt att lat ofta är likställt med lugn, och att väldigt pigg är lika med spänd.
Spända hästar är inte mjuka att sitta på.

Min häst är väldigt energisk och framåt och har mjuka gångarter, använder ändå ryggen och rör sig väl.
Även när hon är spänd upplever jag det inte speciellt svårt att sitta på henne. Men så är det ju oftast ryttarens teknik som är kruxet med studsiga hästar. Kan man inte sitta på hästen så upplevs den ju studsig, och det är klart att om den då rör sig sakta hinner man med lättare att "sitta still".
Upplever det oftast inte svårt att sitta på nån häst.

Hej
Jag har haft en lat häst med väldigt skumpig trav. Hästen var inte spänd fast det var väldigt svårt att sitta ned i traven.

min häst e väldigt pigg men ändå väldigt bekväm å sitta på

Nä jag håller inte med. Har haft ett antal och har i dagsläget även en väldigt pigg häst, som är otroligt mjuk att sitta på i alla gångarter, även om han har ganska stora rörelser!

det beror helt på vilken sorts häst det är.
ex, om det är en pigg liten häst eller en pigg stor häst..störra hästar tar för det mesta större steg.men det kan man inte heller säga för det beror på från häst till häst. samma med lat liten lat stor.
Jag har haft en lat häst förut men den gick super även om den var lat, den hade go trav att sitta i m.m.
Det beror helt å hållt på..en slump kan man säga.
har även ridit pigga hästar med mjuk trav, som inte alls går att sitta på, men att de ändå är avslappnade.
Lata hästar det betyder inte alls att de behöver ha mjukare gångarter men det kan de absolut ha, även utav sin lathet kan de känns mjukare än vad piggare hästar känns.
..invecklat? aja..

Tycker det brukar vara tvärtom. Den häst som inte går fram ordentligt utan trampar luft brukar vara jobbig att sitta på men en häst som bjuder fram och använder sin kropp på rätt sätt blir mjuk och behaglig att sitta på.

jag skulle kalla detta okunnighet.. En lat häst arbetar int egenom kroppen och oftast gör den inte det eftresom ryttaren aldrig har aktiverat hästen. Hästen ska inte springa fort, du förstår nog skuillnadewn om du rider en häst dom kan sina aker så springer den inte fram för att den är pigg utan den ska sätta bakbenen under sig och aktivera ryggen och då har en del svårt att sitta på hästarna eftersom hästen blir sviktigare och har man då inte själv en bra balans så stör man hästen och hästen börjar då springa efter ett tag. Det bästa du kan göra är att träna upp din balans och sitts lära dig att sitta ner ordentligt i sadlen utan att ta stöd i tyglarna, när du kan detta så kan du sitta på de flesta hästar, lär dig att följa hästens mönster inte dit eget.

Lycka till!

Åjo, visst kan lata hästar också jobba ordentligt med hela kroppen ;)
Jag har en liten latmask själv, men på honom (och flera "liknande") är det inga problem att sitta i traven oavsett om de jobbar ordentligt eller inte.
Men det kan ju iof. bero på att jag ofta känner mig lite osäkrare på väldigt pigga hästar eftersom jag är van med (och i princip alltid får på ena ridskolan) lata hästar.

En avspänd häst ska inte vara skumpig. En häst som är avslappnad i överlinjen ska inte få stötiga bakbenssteg som gör den "svårsutten". Om den lata hästen har lättare för att vara avspänd, så visst. Heta hästar brukar INTE ha lätt för det..

Då har du inte ridit min lilla dam. Mjukare häst finns ej att finna och det passar så bra då det är bra go i henne. Lite åt alla håll också när hon tror det finns vargar i skogen. Då är det utmärkt med en häst som är som en mjukt studsande gummiboll.
Hälsning Maja

en avspänd häst som rör sig genom hela kroppen kan visst vara "skumpig" om man inte orkar sitta vill säga.......
kan man sitta är det inte skumpigt

tant agda skrev:
en avspänd häst som rör sig genom hela kroppen kan visst vara "skumpig" om man inte orkar sitta vill säga.......
kan man sitta är det inte skumpigt

Isåfall har vi inte samma åsikter om vad avspänd och avslappnad i rygglinjen innebär.
"Som rör sej genom hela kroppen" ?? Alla hästar rör sej väl genom hela kroppen :p

Det hon menar med att hästen rör sig igenom hela kroppen är att hästen sitter ihop och att rörelsen fortplantar sig genom kroppen.
Rätt förenklat så kan du kanske likna det vid en vågrörelse. Du vet om du ser ett smidigt kattdjur, säg en geopard, springa så rör sig hela kroppen i rörlsen. Rörelsen går igenom hela kroppen. Och så tänker du dig tex en liten tax trava med huvudet upp i vädret. Och det är bara benen som rör sig, inte rygg etc.
Man vill få hästen lösgjord och aktiv genom hela kroppen.

Hoppas det klarnar lite. Jag är inte världsbäst på att förklara direkt.

Jag har stött på en extremt lat häst med enormt skumpig trav. Däremot mycket mjuk och fin galopp.

De kan ju också kännas stötiga om de inte rör sig genom kroppen. Om de inte får upp rygen och bär sig rätt kan det kännas stötigt. Och om hästen är "lat", jag antar att ni menar att den saknar tillräckligt med energi i arbetet man gör, så brukar de ju inte jobba rätt med rygg och hela paketet. Går de inte fram ordentligt brukar det vara ett sätt att smita från att jobba rätt.

Real_Life skrev:
Attans, då är mina ideer att köpa en lat dressyrhäst inte så bra då? ;)
En häst som släpar benen efter sig och rör sig så lite den måste är väl ändå ingen bra dressyrhäst, även om den råkar vara mjuk att sitta på?

En framåttänkande häst med schwung är ju det ultimata, resten tror jag är ryttarens problem. Min häst blev betydligt lättare att sitta stilla på när jag lärde mig att våga slappna av. Men hästen som arbetar i varje steg och är pigg o framåt lär ju vara svårare att slappna av på.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka