Låta en höna ruva fram vaktlar?

L

Linkoso

Kan man låta en liten lätt höna ruva fram vaktlar eller går det helt åt skogen? :confused:

Har hört att vaktelägg är väldigt sköra + att ungarna lär ju vara väldigt små.

Men finns det någon chans till att det skulle kunna gå?

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Låta en höna ruva fram vaktlar?

Vet inte, jag har kört vaktelägg i maskin och de var pyttesmå, och kycklingarna fick man i princip ha förstoringsgals för att hitta.:angel:

Mina hönor som är stora, där skulle det absolut inte gå, som du skriver ,äggen är spröda,hönan trycker eller trampar söner äggen, jag är tveksam om det skulle fungera öht, men kanske med riktigt småväxta lätta höns.

Okej... För det är så att jag skulle vilja testa kläcka fram några vaktlar men det är så att vi inte har någon kläckare... Det enda slag av "kläckare" vi har då är ju våra mycket ruvvilliga höns som får flera kullar varje år... (Ja, alla våra höns är uppfödda på ett naturligt sätt med sin mamma :))

Vi har ett antal höns som är väldigt små... Har en höna som man nästan skulle kunna mäta i storlek med en Serama.. (Mycket liten alltså med tanke på att en Serama inte är större än en 33cl läskburk) Tror du att hon skulle kunna ha någon chans att klara det? :d:confused:

Jag antar att du menar dvärgvaktlar? deras ägg är väldigt små och ungarna är stora som humlor. Men de större vaktlarna borde det ju funka med, dom är ju mer som små höns

Ja, det är väll främst de japanska och kinesiska små jag är intresserad utav... :love:
Men även större skulle jag kunna tänka mig... :D

Skulle du kunna tipsa om några större raser kanske?

Det går bra att lägga Japanska vaktel ägg i en ruvande dvärghönas rede. Kinesiska kycklingarna blir nog tyvärr lite för små för dvärghönan.. Lycka till!

Åh, vad glad jag blir! :D :bump:

Tack!

Hade tänkt att köpa ägg till våren då hönsen börjar lägga sig... (Eller de lägger sig på vintern med men då är det ju lite väl för kallt... Särskilt för vaktelkycklingar kanske.)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 087
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar