Lat hund,hur får man mer "gnista"?

L

liljekonvall

Min hund är 3 år och har blivit en bekväm prinsessa. Hon tycker inget är roligt någon längre stund,och visar det demonstrativt.

Exempel:

Vi går på snabb promenad,och hon försöker ändå stanna och lukta på allt vi går förbi. Ber man henne gå fot eller vid sidan,tigger hon enbart godis för att hon tycker hon är jätteduktig....:grin: Får hon inget godis så börjar hon stanna och lukta igen på något...

Går vi lite friare på lukt och nos-promenad,stannar hon oftast läääänge på ett och samma område och letar råttor/möss och vill överhuvudtaget inte gå. Hon kör ner nosen i gräset/snön och bara står där.

Tränar vi vardagslydnad/leker eller något,så är det bara kul några minuter,sen struntar hon i mig/bollen/leksaken/godiset och kör ner näsan i något hål igen.

Sambon försöker jogga/cykla/åka inlines(beroende på väglag/årstid) med henne ca 4-5 dagar i veckan. när han tar på sig träningskläderna går hon demonstrativt och lägger sig i sin bädd och låtsar att hon inte hör eller ser honom. När han kallat på henne 4-5 gånger kommer hon lunkandes som om hon är världens olyckligaste hund som måste följa med. Under turen är hon lös och springer bakom honom hela tiden....

Går vi i skogen och hon är lös är hon betydligt piggare,men hon springer inte runt,utan stannar oftast och luktar på något tills man ropar,då kommer hon i raketfart och stannar sen och luktar igen......

Går vi ut på långpromenader är hon oftast lös mer än hälften av tiden,och visst springer hon lite,men oftst går hon ca 20 meter framför utan att förbruka allt för mycket energi.

Tränar vi lite moment under promenaderna funkar det bra,men allt för en godis liksom;). man kan ju inte proppa henne med godis varenda gång man går ut ,för att hunden ska göra något.

Leker vi inomhus är det enda som är kul att man jagar henne(hur kul är det efter 3 minuter för en annan:angel:)

Med andra hundar leker hon,men när hon tröttnat efter ca 5 minuter så blir hon irriterad och fräser ifrån om de inte slutar då.

Ska tillägga att hon inte är sjuk eller har ont efter vad man kan se. Hon har normalvikt och får färskfoder= energirikt? Hon får ben varje dag,ordentligt med motion och har massor av leksaker...

Så kära bukefalister,teorier på vad man kan göra för att få lite energi/gnista i hunden?

Sv: Lat hund,hur får man mer "gnista"?

Min hund blir sån ibland också. Han är rätt bekväm av sig och ligger inte så högt i aktivitetsnivå "naturligt". Det som funkar bäst på honom är helt enkelt strikt vila några dagar. Bara korta kiss och bajspromenader, ingen träning/aktivering alls. Sen brukar han komma sig igen;)

Annars passar symtomen bra in på när han hade mask. Han blev loj, ville ingenting, orkade ingenting. Promenaderna var tråkiga och han ville mest ligga under sängen och sova. En kolla masken bara för att utesluta?

Är du säker på att hunden inte har ont någonstans? Hur har den varit innan? Är den friröntgad?
Min kompis sheltie hade liknande beteende och efter röntgen fick det en förklaring med HD D samt dåliga armbågar. Nu behöver det ju inte vara det, men det tål ju att kollas.

Detta beteende har inte bara kommit på sista tid,utan har blivit mer och mer utpräglat för varje gång hunden löpt. Som att hon blir äldre och äldre och nu redan är gammal.....Hon är avmaska för ca ett år sedan och har gått igenom en stronghold-kur för misstänkt noskvalster för bara en månad sedan(tror det tar mask också?)

Till hundra procent kan jag ju inte veta att hon har ont någonstans,men hunden är alltså en glad och pigg prick i övrigt. Hon är "med" på allt som händer och verkar inte må dåligt på något sätt annars. Hon är inte röntgad,men har genomgått en mängd andra undersökningar i sammband med allergiutredning(hon har kvalsterallergi och har medicin mot detta). Hon verkar inte ha ont,då hon ligger,hoppar,skuttar som om hon vore valp. Det är just det att hon tycker alt ä tråkkigt och att allt som "kräver" motion är jobbigt.

Hon är ju blandras,men har ändå rätt "pigga" raser i sig(schäfer/golden/labbe)

Kan också tillägga att hon vill/kan/ gör en hel del bus och springer av sig mycket emellanåt,men det är när hon själv vill och det är det som förbryllar. hade hon haft ont,borde hon ju inte alls vilja springa/busa mer än nödvändigt.

Jag försöker alltid variera våra rundor ute,och går olika rundor och hittar på olika saker(hoppa över saker,gå slalom,leka,busa,träning) ute.

En fundering jag haft är följande:

Jag jobbar natt och när jag jobbar helg(2 av 5 veckor) så tar sambon hunden till sina föräldrar där det finns 5 andra hundar.Där leker hon,busar och springer fritt hela dagarna(de bor på landet) och mår förträffligt bra. Kan det vara lite saknad/depression över att vara ensam hund här hemma sen?

En av mina hundar är ganska "tråkig" och för henne hjälpte det definitivt när hon fick en kompis i samma storlek och dem 2 får ut väldigt mycket av varandra. Sen tycker jag allmänt att det hjälper att kastrera dem, det har jag gjort på de sista 4 hundarna (tikar)och samtliga har blivit mycket piggare efter det.

Får hon inte artuvetrin? Många hundar blir påverkade efter vad jag har hört från andra hundägare, för min del förklarade det mycket av varför min hund blev ganska slö som 1,5-åring.

Artuvetrin? Hm,jag är ganska dålig på namn på mediciner,men hon får en "månadsspruta" för allergin. En sådan spruta som sprutar in "vaccin" mot det de är allergiska mot(hyposensibiletering,heter det så?!)......Dessutom får hon kortison-tabletter vid behov (ca 2 tabletter var tredje dag)....

Hon kan bli trött av den sprutan, märker du nån skillnad på var i den cykeln hon befinner sig? För vår del hjälpte det att bara göra sånt som min hund gillar, för då blev det ingen negativ anspänning på allt Jag ville göra. Så vi spårade mest och vår vanliga ridturer i skogen, då var hon aktiverad och spårningen innehöll lite prestation för min del så att jag kände att vi gjorde nåt. Nu är hon 6 år och pigg igen:)

Hon är avmaska för ca ett år sedan och har gått igenom en stronghold-kur för misstänkt noskvalster för bara en månad sedan(tror det tar mask också?)

Min hund avmaskade jag i mitten av februari, i slutet av mars konstaterade jag mask, och då var han ordentligt påverkad (tappade muskler, hosta osv) så det kan gå fort tydligen. Han ingen aning om huruvida stronghold tar mask faktiskt:confused:

Jag skulle nog låta röntga höfter och armbågar (med tanke på raserna) och sedan om dessa är ok låta henne ha tråkigt ett tag, för att sedan erbjuda lek och aktivering och se om det passa då.;)

Kan ju vara så att Lady_vip är inne på nåt också, men har noll erfarenhet av allergihundar så jag säger ingenting:idea:

Det behöver ju inte vara så men jag skulle röntga höfter och armbågar för att kolla...
Ett vanligt tecken är att hundarna är ganska "tråkiga" till vardags för att ibland bli busigare och "gladare", att dom bara vill leka korta stunder och tappar humöret på andra hundar är också ett hyfsat vanligt tecken...

Sen behöver det ju inte vara ledrelaterat alls, men alla hennes raser har ju problem med både höfter och armbågar...

Vissa tikar blir visst tråkiga och ganska introverta tidigt har jag dock erfarit från vänner och bekanta.. Om lederna är ok så skulle jag lära hunden att leka och belöna mycket med lek, tycker hon inte om att jogga kan hon ju få slippa såvida hon inte blir tjock utan motionen...

Det kan vara så enkelt att hunden inte har någon större motor eller arbetslust. De flesta labbar, goldens och schäfrar som använts i blandrasaveln är av exteriörvariant och de är inte direkt några energiknippen.

En hund med dålig motor kommer aldrig att få någon direkt gnista, men man kan veva igång den lite med hjälp av boll, om hunden har en gnutta kamp eller jakt. Finns inte det så får man använda sig av mat och hoppas att hunden är matglad. Utan drivmedel kommer dock hunden snart avstanna igen för den har inte arbetslust nog för att arbetet ska vara belöning nog.

Lite tankar. Jag kan ingenting om allergi ska tilläggas utan det är bara förslag.
- Trött av medicinen?
- Medicinen hjälper inte tillräckligt och därför dämpad?
- Hon har ont trots allt, smärta kan ofta gå i vågor.
- Eller att hon saknar sällskap.

Svarar flera av er.

Kanske kan det vara att medicinen påverkar henne,men enligt bruksanvisning och hennes vetrinär ska det inte påverkas i den utstäckningen att det skulle märkas vardagligt.

Hennes allergi innebär kliande och detta är så gott som borta nu,så hon borde vara ganska "rätt" medicinerad och inte må sämre nu än innan,då hon hade mer kli.

Hon kanske har "dålig motor" (vilket jag själv igentligen tror mest på),och det är här jag vill ha mer "gnista". Det är så väldigt svårt att förklara hur hon är,men hon har ett otroligt kroppspråk som verkligen visar vad hon tycker. Som exempel igår,när jag skulle duscha henne. Jag tar fram hennes handdukar och shampo och ropar på hunden. Kommer inte! Ropar igen,kommer inte,vilket hon brukar göra om än med slokande öron och uttrycket JAG VILL INTE!. Jag går ut i köket där hon har sin bädd och hon lägger sig på rygg och vill bli kliad på magen istället. Jag lockar igen,hon tittar bara på mig. Jag hämtar en godis och så vips så springer hon in i badrummet och är jätteglad igen tills hon fått sin godis....

Hon är alltid pigg och glad ute. Detta genom att hon gärna hoppar över snövallar/små staket,leker runt i snön,hoppar upp på murar,intresse vid hundmöte,vill jaga alla änder i vår lilla park här i närheten och så.Problemet är att hon tröttnar på allt så fort. Jag tror inte hon har ont,hon är lekfull och tar gärna upp pinnar från backen och vill leka,hon springer efter bollar om jag kastar och kampar gärna med olika saker. Men som jag beskrev innan,ingen koncentration någon längre stund och kastar jag bollen för tredje gången är det full fart mot den,men så upptäcker hon en lukt på vägen,tvärstannar och struntar helt i det hon ska göra. Likväl vid träning och liknande. Leker vi inomhus(vi kastar bollar även där) så kommer hon själv och vill leka,men när vi kastat ett par gånger går hon och hämtar,inte trippar eller springer.Hon känns lat helt enkelt..Tar hon en pinne i munnen går hon omkring med svansen rätt upp och vill att man ska jaga henne,gör man inte det,så släpper hon pinnen och kör ner näsan i backen igen.

Sambons löpning är ett sätt för mig att "slippa" en runda under dagen. Han jobbar och är hemma sent(mellan 17-18) och tar sen en tur och joggar. Jag som har hunden varje dag,även när jag har jobbat nätter,känner att det är skönt att hon får lite extra motion och jag slipper någon gång;) Men hon tycker inte det är kul. han har försökt med både lek och godis under tiden och det funkar bättre,men det blir ju sämre träning för sambon om han ska "plocka" för mycket med hunden under tiden.

Hon har inga problem att vara ute,hon älskar det och vill gärna vara ute hela tiden.Men hon vill bara gå runt och strosa och lukta,inte gå ordentligt så man rör på sig hela tiden och försöker man dra i kopplet när hon stannat,så lägger hon sig ner/alternativt låtsas att hon ska bajsa ,tills hon luktat färdigt på det hon stannade för. Envis och tjurig minsann;)....

Och till sist,jag har funderat på att röntga henne, och på eran inrådan beställa en tid för att kolla upp detta.

Jag hade accepterat hunden som den är. Om vovve själv väljer att sluta leka efter 5 minuter så har ju vovve fått leka av sig så mkt hen behöver/vill.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 712
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vill gärna höra andras erfarenheter gällande rutiner till hundar. Har två terriers. En airedale och en mindre foxfröken på 11 år. Min...
Svar
12
· Visningar
932
Senast: Migo
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 544
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 325
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama