Lat hingst

Anubis

Trådstartare
Någon som har lite tips att ge mig? En av hästarna jag rider är väldigt lat & går knappt framåt, hellst går han & såsar i sin egen takt.
Han lyssnar rätt dåligt för skänkeln, & vill ju inte använda spöet för mycket, eller för hårt rättare sagt.
Han gillar inte att hoppa, har alldrig gjort det, som ung var han på ett hoppläger & han trivdes inte alls, blev seg & trögriden.
& rida ut i skogen är inte heller så roligt tycker han, att försöka få han att galloppera i ett friskt tempo är inte det lättaste, för hellst går han i långsamma gångarter.
Han är väldigt bekväm av sig, inte rädd för något heller.
Jag vill ju utvecklas med tränaren, men inte lätt när man blir dösvettig efter varje dressyr pass, någon som haft en liknande häst?
Han kan bli lite piggare (men ökar alldrig farten för det) när man rider med andra men tyvärr har vi inga inackoderade hos oss längre, så jag är ensam i stallet nu.
Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till med denna latmask till hingst :/
Han har även fått viloperioder, men det tycker han bara är gött att få gå & äta i lugn & ro i hagen, han är som Ferdinand.
Han rids kanske 4 till 5 dagar i veckan beroende på väder.
Mvh hoppas på tips.
 
Sv: Lat hingst

Först skulle jag kollat upp om han kan ha ont någonstans.

Annars, så är hästar individer och vissa är väldigt sävliga!

Det man kan göra med en sån häst (förutom att typ busgaloppera på fälten) är att kräva att de svarar för dina hjälper och att sluta tjata hela tiden, för då kopplar de bara bort dig.

Vad säger din tränare? Kanske du skulle försöka rida för någon annan, det upplägg ni har nu fungerar ju uppenbarligen inte spec bra.
 
Sv: Lat hingst

Han har inte ont nånstans han har alltid vart sån här, sen han var liten, har precis börgat med en ny tränare, men kan inte träna för tränare på ett tag pga flytt osv nu
 
Sv: Lat hingst

Om du inte har det näst senaste numret av Ridsport så kan jag tipsa dig om att det finns en hel artikel där med övningar som passar bland annat flegmatiska hästar. Värd att läsa! Men jag tror främst du behöver hjälp av tränare, sånt där är svårt att lösa själv.
vad står han på för foderstat? brukar sällan rekommendera krutfoder rakt av, men kanske det skulle vara värt att fodra på lite snabb energi, eller värt att prova?
 
Sv: Lat hingst

Nej tyvärr har jag inte den tidningen annars brukar jag läsa en hel del :) svårt att träna hästar som är så lata tycker jag, men idag gick det bra, gick riktigt fint idag, tog ett kort dressyr pass, imorrn blir det ute ritt, vore säkert roligare för honom att få sällskap dock :/
Är inte min häst, men han äter havre & lucern iaf vet jag.
 
Sv: Lat hingst

Variation och motivation.
Aldrig göra samma sak två dagar i rad, och aldrig kräva för mkt av hästen (psykiskt eller fysiskt).

Jag har haft en sån häst och började om från början helt. (motivationmässigt) Lät henne gå på halvfart en hel sommar, red några dagar i veckan. Red mestadels ut i skogen och red henne aldrig trött.

Det är viktigt att de tycker det är kul att göra saker. Om hästen har varit så "alltid" så kanske grundutbildningen har gått snett?! Även om vissa hästar är slöa av naturen så brukar de ju alltid tända till av något.

Vad rids hästen på för bett? Det är inte så att ryttaren (du eller tidigare) sitter med handbromsen i? Ibland får man stå ut med lite sämre (icke)form för att få hästen att få en ärligare framåtbjudning.
 
Sv: Lat hingst

nja brukar rida i grimma också, men det är likadant :P försöker vara mjuk, de andra hästarna jag rider har mer motor, nästan för mycket, men den jag favoriserar lite är latare.. men ska träna på det att inte rida han trött, kanske funkar, men samtidigt vill jag ha kondis och muskler på han, vill fortsätta med tränare igen, efter 2 års uppehåll nästan :/ men ska som sagt ta kortare pass nu
 
Sv: Lat hingst

Inte alls ovanligt att hingstar är lite lata.
hur gammal är hästen?

Motivation är A och O. Du måste också se till att den är framme för skänkeln. Lyssnar han inte är det bättre med ett rejält rapp med spöet än att sitta och dutta och tjata. Konsekvent ridning.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Träning Hej allihopa! Jag har försökt hitta svar på mina frågor men det är så mycket och svårt att sätta korta ord på så jag frågar nu alla er...
Svar
15
· Visningar
2 376
Senast: em-pirre
·
Ridning Hej! Jag har ett rätt jobbigt problem med min häst, som ibland gör att jag blir rädd och totalt tappar både lusten och motivationen...
2
Svar
28
· Visningar
4 666
Senast: Mabuse
·
C
Träning Rider ibland på en ardenner, som rids på ett 3 delat bett, 2 delat, & en liverpool stång som ser lite för stor ut, går inte alls bra på...
Svar
2
· Visningar
1 479
Senast: cleopatra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp