Läsvärt ang täcken!

Sv: Läsvärt ang täcken!

Senast jag såg på clinicen med Jens och Peter betonade dom just det med vikten av ett bra rid / ländtäcke när man värmer upp hästen, för att musklerna ska värmas. Sedan är det ju så att alla elit idrottare snabbt sätter på sig torra kläder efter att dom har varit svettiga.

jag förstår tanken med att inte släppa ut en svettblöt häst med täcke, men att lägga på ett svettäcke som andas men håller lite värme så att inte musklerna kyls ner per omgående tycker jag inte låter fel.
Framför allt för att hästen ska torka fortare.
Men man ska ju absolut inte stänga in värmen.

men jag har faktiskt hört förut och sett att det är många som låter sina hästar stå på gången ca. 20 min utan täcke när dom är svettblöta för att dom ska få kylas ner lite innan dom lägger på ett svett täcke.

Sedan när hästen har torkat kan man ju lägga på ett riktigt täcke som är torrt och som självklart andas och för ut fukten och behåller hästen torr.

Jag vet många som har lager på lager täcken och på många stall har dom på sig täcke dygnet runt för att stallpersonalen inte har tid att täcka hästarna på morgonen, så då lägger hästägarna på täckerna på kvällen innan. Vilket låter helt galet enl. mig, men det förekommer ofta. hästarnas pälsar får sällan se dagens ljus

Senast ändrad av en moderator:

Har du någonsin sett en idrotts stjärna som är varm och svettig som går ut och ställer sig i kylan i bara kalsongerna för att kyla ner sig. Nej, tänkte väl det. Man lägger på täcke på hästarna för att de ska kylas ner långsamt då snabb avkylning av musklerna inte är bra. Ett täcke som andas t.ex. fleece.

Hästar är inte människor...De har ändamålsenlig päls och deras avkylning fungerar kanske inte likadant som människors?

Tycker att det är alldeles för mycket förmänskligande av våra djur över lag!
Jag försöker att påminna mig själv om det här också för när det, som i dag, är halv snöstorm ute och man fryser rumpan av sig så vill man gärna tro att hästarna fryser likadant.:crazy:

Undrar om ex. islandshästar i det vilda aldrig blir svettiga när det är kallt ute? för då skulle de ju ha jätteont i musklerna dagen efter, eller???? skulle de skritta sig torra då??? för att "våra hästar i sverige står helt stilla i hagarna" måste vi ha minst ett täcke på? Bara en tanke

Självklart att väder och vind spelar in men i stora drag så tror jag nog att många människor täckar sina hästar och tror att det är det som dom vill "bota" med denna artikel :)

En till intressant artikel

http://www.hippson.se/cldoc/12680.htm

Ska återge ordagrant vad hon säger
"När hästen har arbetat, ridits eller körts så att den är svettig tar det ungefär två timmar innan muskeltemperaturen återgår till det normala. Om man lägger på ett ridtäcke/ländtäcke medan man rider förhindrar man värmeavgången. På samma sätt blir det om man lägger på ett täcke direkt efter ridningen på den varma hästen. Hästen behöver kunna göra sig av med värmeöverskottet och kylas av när den arbetar och efter arbetet. Tvår timmar efter ridningen kan man eventuellt lägga på hästen en yllefilt som släpper igenom funkten. Sedan kan filten ligga på tills hästen torkat den med sin kroppsvärme"

Nu framgår det iofs inte i artikeln om detta gäller en häst som står på stall eller hage efter ridturen men ändå...Själv lägger jag dock alltid på hästen ett täcke efter ridturen vilket jag tror jag fortsätter med även om hon hävdar detta. (vilket nog många andra också gör)

Vill bara påpeka att ovanstående citat INTE är ur Hippsonartikeln... Även om man kan tro det av formuleringen.

Jag tror vidare att citatet är taget ur sitt sammanhang och att diskussionen därför blir utifrån en felaktig vinkel. Karin Morgan är otroligt kompetent på området, och forskningen vid SLU seriös. Jag tror inte att hon menar att svettiga hästar ska stå "nakna" i hagen i minusgrader som vissa hårddrar det till. Men med tanke på att jag inte läst artikeln vill jag inte kommentera det ytterligare.

Överlag täckas hästar för mycket, eftersom många utgår från när de själva fryser, istället för kunskap om hästars temperaturreglering.

Klippt häst i kalla vintersverige utan täcke?
Klart att man skall täcka med förstånd men det är ju en annan femma....

Jag fattar facktist inte?

men jag har ju inte läst artikeln...

Nee och det tycker jag att du ska göra. Hon säger (och jag skriver även det) att en klippt häst kan man lägga på ett termotäcke som motsvarar den isolerande funktion som vinterpälsen skulle ha gjort om man låtit den sitta kvar när den går i hagen :idea:

Ja jo såg det nu att det blev konstigt men det undre var från artikeln i tidningen :o och inte från den ovanstående.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka